Subaru klade důraz na bezpečnost i v základním modelu Impreza. Prověřili jsme funkci systému EyeSight (reportáž)

Japonská automobilka klade velký důraz na bezpečnost svých vozidel. Dokonce do takové míry, že svůj jedinečný bezpečnostní systém EyeSight nabízí už v základní výbavě nejmenšího modelu Impreza. Důkladně jsme vyzkoušeli, jak systém funguje na všech typech silnic za každého počasí.
titulka-32-1100x618.jpgCelá galerie 12 Zdroj: archiv redakce

Foto: Autoweb.cz

Subaru je značkou, kterou si mnozí pamětníci spojí především s legendárními rallye speciály a jejich silničními deriváty, které prostě nesměly chybět na plakátu v žádném pokojíčku dospívajícího automobilového nadšence. Subaru si nejspíše zprvu spojíte s nebezpečím automobilových závodů, dnes se však stává značkou, pro kterou je bezpečnost naopak prioritou číslo jedna.

Přestože japonská automobilka s hvězdnou oblohou ve znaku nezapomíná na svoje závodní dědictví a v každém jejím produktu pocítíte sportovní geny, bezpečnost posádky je poslední dobou stále větší prioritou většiny zákazníků. I na tomto poli však Subaru nabízí, podobně jako v případě unikátního symetrického pohonu všech kol, ojedinělou bezpečnostní technologii EyeSight.

Velkou pozornost bezpečnosti nevěnuje Subaru pouze svým vlajkovým lodím a luxusním modelům, ale i naprostému základu nabídky. Všechna bezpečnostní řešení včetně systému EyeSight tak najdete i v nejlevnějším modelu Impreza, a to už od základní výbavy. Filozofie značky je jasná – nabídnout maximální bezpečí naprosto všem uživatelům vozidel Subaru.

Důležité maličkosti

Než se ale dostaneme k systému EyeSight, stojí za zmínku i naprosté maličkosti, které nejsou na první pohled vidět, přesto se na bezpečnosti podílejí nemalým dílem. Základem každého Subaru je pevná konstrukce s extrémně tuhou karoserií a množstvím prvků absorbujících nárazovou energii. Prstencové výztuže karoserie společně se zesílenými bočními výztuhami chrání centrální kabinu před nárazy z jakéhokoliv směru.

Pokud už dojde k nárazu, pohonné ústrojí je umístěné v jediné nízko uložené linii, aby byl motor v případě kolize odkloněn pod podlahu vozu. To je mnohem bezpečnější ve srovnání s běžnými motory, jejichž převodovky a další části bývají vtlačovány do kabiny. S tím souvisí i automaticky zatahované pedály, které při nehodě snižují riziko poranění nohou.

Důležitou bezpečností součástí je taková samozřejmost, jako jsou sedačky. Vylepšená konstrukce nejenže snižuje únavu z jízdy díky uvolněné pozici, tlumení otřesů a pevnému vedení, zároveň umožňuje najít i optimální a velmi nízko položenou pozici za volantem, která je klíčová pro správné vnímání vozu. Aktivní hlavové opěrky potom výrazně snižují nebezpečí poranění krční páteře, zejména pak při nárazu zezadu.

Speciální boční a hlavové airbagy jsou dnes již naprostou nezbytností. V Subaru navíc poskytují velkou chráněnou plochu a jsou účinné u cestujících různého vzrůstu i v různých polohách. Vedle pasivních prvků bezpečnosti, které mají za cíl zmírnit následky nehody, Subaru myslí především na předcházení dopravních nehod. Přestože je Subaru Impreza robustním a strukturálně pevným autem, nepůsobí na řidiče jako oteklé auto, ze kterého je špatně vidět.

Naopak tvar karoserie, tenké sloupky a velká okna umožňují neomezený a přímý výhled, rozměrná zrcátka potom zaručují dokonalý přehled o dění za vozem. Subaru totiž navrhuje jen taková auta, ze kterých je dobře vidět. A která se snadno ovládají. Prvotřídní ergonomie interiéru s velkými ovladači totiž umožňuje ovládat všechny funkce intuitivně. Třeba adaptivní tempomat, který nevyhovuje všem jízdním situacím a občas je lepší jej deaktivovat, můžete velmi snadno přepnout do pasivního režimu pouhým přidržením tlačítka na volantu, zatímco u jiných výrobců musíte funkci složitě hledat v nastavení vozidla. Anebo vůbec není k dispozici.

Subaru samozřejmě myslí nejen na bezpečí svojí posádky, ale snaží se chránit i nejzranitelnější účastníky silničního provozu – chodce. Plochý motor boxer s nízkou stavbou ponechává velkou deformační zónu pod kapotou pro případ střetu s chodcem a speciální konstrukce přední části snižuje hrozbu poranění nohou. Také stěrače se při nárazu uvolní, aby nikoho neporanily.

Řidičovy druhé oči

Technologickou lahůdkou Subaru je ovšem bezpečností systém EyeSight, o kterém automobilka mluví jako o řidičových druhých očích. A není daleko od pravdy. Systém, který byl na trh uveden v roce 2008, je totiž celosvětově první bezpečnostní technologií využívající stereokamery.

Zatímco většina systémů adaptivního tempomatu a dalších asistenčních funkcí se spoléhá na funkci radaru, japonská automobilka používá dvě stereokamery umístěné za čelním sklem poblíž zpětného zrcátka, nikoliv zvenčí, jako to bývá obvyklé v případě radarových systémů. Kamery jsou tak chráněné proti vnějším vlivům.

Přestože kamery nedokáží plně nahradit lidský zrak, princip jejich fungování je skutečně velmi podobný nejdůležitějšímu lidskému smyslu. Každá z kamer totiž snímá obraz, který spojuje v jeden, a neustále tak vytváří trojrozměrný model okolí. Kamery dokáží rozpoznat nejen vozidla, ale také chodce nebo cyklisty. A hlavně stanovit jejich vzdálenost, rychlost a směr pohybu.

Hlavní funkcí systému EyeSight je funkce adaptivního tempomatu, který sleduje vpředu jedoucí vozidlo a přizpůsobuje rychlost tak, aby zvýšil komfort při cestování na dlouhé vzdálenosti a pomohl omezit únavu řidiče. Nejvíce tuto funkci oceníte na dálnicích, a to za běžných okolností, ale i v dopravní zácpě. Jelikož je každý model Impreza už od základní výbavy osazen automatickou převodovkou CVT, adaptivní tempomat je schopen vozidlo dokonce zastavit. Následně se stačí rozjet opětovným sešlápnutím plynu nebo stisknutím tlačítka tempomatu na volantu.

Přestože Subaru varuje, že je adaptivní tempomat navržen speciálně pro použití na dálnicích a neměl by se používat na místních silnicích, dobře funguje právě i na okreskách. Především ve chvíli, kdy na dlouhé minuty „uvíznete“ v koloně za pomalým kamionem, který nelze dlouhé minuty nikde bezpečně předjet. Potom budete za funkci adaptivního tempomatu vděční. Jakmile systém zaznamená auto před sebou, upozorní řidiče nejen vizuálně na displeji palubního počítače v podobě vozidla zobrazeného před vaším autem, ale také jemným pípnutím, které lze vypnout, pokud by řidiče rušilo.

Druhou asistenční funkcí systému EyeSight je hlídání jízdních pruhů. Když se na displeji palubního počítače objeví bílý indikátor a rozsvítí se symboly jízdních pruhů, systém se uvede do pohotovosti. Jakmile indikátor změní barvu z bílé na zelenou, systém je aktivní a udržuje vozidlo mezi jízdními pruhy. Systém se dokáže udržet ve správném jízdním pruhu i do relativně ostrých zatáček, nenahrazuje však řidičovy ruce a rozhodně neslouží jako systém autonomního řízení. Pokud řidič po určitou dobu nepohne volantem, systém se preventivně deaktivuje. Jinak funguje v rychlostech od 65 do 200 km/h.

Asistence i bezpečnost

EyeSight plní vedle asistenčních funkcí i bezpečnostní úlohy. Dokáže detekovat riziko čelního nárazu a začít automaticky brzdit, aby zabránil nehodě nebo usnadnil řidiči provést vyhýbací manévr. Systém nejprve upozorní řidiče akustickým a vizuálním varováním, když identifikuje riziko kolize. Pokud systém rozpozná, že řidič na výzvu nereaguje, dojde k mírnému přibrzdění. Pokud systém dále rozpozná, že řidič nezahájil úhybný manévr nebo vůbec nebrzdí, dojde automaticky k prudkému brzdění. Systém dokáže předejít nehodě až do rozdílu rychlosti 50 km/h.

Obdobně dokáže systém EyeSight regulovat škrticí klapku, aby předešel dopravní nehodě. Systém je totiž schopen rozpoznat různé objekty před vozem a omezit výkon motoru, aby nedošlo k nezáměrné akceleraci. Ať už šlápnete na špatný pedál, nebo omylem zařadíte místo zpátečky rychlost vpřed, funkce rozpozná překážku před vozidlem a zabrání mu omylem vyrazit vpřed. Podobně také dokáže předejít nechtěnému sešlápnutí plynového a brzdového pedálu zároveň. V takovém případě systém omezí výkon motoru a dá přednost brzdě.

Varování a notifikace jsou další funkcí systému EyeSight, který pomáhá omezit únavu řidiče a snížit rizika používáním různých varovných zvuků a zpráv. Systém dokáže řidiče varovat před kličkováním v jízdním pruhu, pokud vůz kličkuje v rychlosti nad 60 km/h. Podobně umí EyeSight varovat řidiče před opuštěním jízdního pruhu, a to v rychlosti nad 50 km/h. Poslední varovnou funkcí je upozornění na rozjezd vozidla vpředu, např. v situaci, kdy se řidič zapomene rozjet za vozem na semaforu, aby nezdržoval ostatní za sebou.

Za volantem Imprezy vybavené systémem EyeSight jsem strávil přes 1 500 km ve všech možných situacích – od městského provozu přes cestování po dálnici až po jízdu po okreskách za slunečného počasí, v průtži mračen i v husté mlze uprostřed hluboké noci. A byl jsem rád, že mám „svoje druhé oči“ s sebou. Jednak jízda samotná byla nejen o mnoho pohodlnější, navíc s možností zvolit, jestli chcete používat adaptivní nebo pasivní tempomat, ale hlavně byla méně únavná.

Za to mohou i výborné sedačky, které mají překvapivě hodně široké boční vedení, takže dobře drží tělo v zatáčkách, příjemné polstrování zase na druhou stranu zajistí komfort i na dlouhé hodiny strávené za volantem. Skvělý pocit potom přináší velmi nízko ukotvená sedačka řidiče a široká možnost nastavení polohy volantu, díky které sedíte nejen útulně, ale hlavně dokonale vnímáte chování podvozku.

Má EyeSight vůbec nějaké chyby? Jediným omezením systému je skutečnost, že kamery potřebují dobře „vidět“ a hustá mlha je pro ně neprostupnou překážkou. Podobně jako řidič nevidí dál než několik metrů před auto, ani kamery systému EyeSight neumějí proříznout mlhu naskrz. Hustý déšť ovšem zvládají s přehledem. Závěrem si pak musím ještě v nadsázce posteknout, že by EyeSight mohl umět řídit úplně sám. I když to by byla věčná škoda, protože Subaru Impreza je jedním z těch aut, která je pořád ještě radost řídit.

11.12.2018 2:00| autor: Hugo Kottás | zdroj: Subaru

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist