Testujeme paliva Shell: Subaru WRX STI a Shell V-Power Nitro+ Racing 100

Začíná naše série testování paliv značky Shell, jako první jsme vyzkoušeli ikonický japonský sportovní automobil s přeplňovaným benzínovým motorem typu boxer.

Máme zde první report z testování paliv značky Shell, jak už jsme avizovali, rozhodli jsme se vyzkoušet paliva Shell V Power, a než se podíváme na konkrétní dojmy a poznatky, tak nejprve něco k metodice měření. Ehm, není žádná metodika a hned si řekneme proč. Nešlo nám o to, abychom přesně v laboratorních podmínkách analyzovali vzorky, rozebírali motory a hledali větší či menší množství těch kterých látek souvisejících se spalováním, atd., ale zajímal nás způsob, jakým používání paliva vnímají běžní motoristé. Tedy jak se změní či nezmění spotřeba, jak se změní či nezmění subjektivně vnímaný výkon plus další dojmy, pokud nějaké budeme evidovat.


Důležité je ještě jednou zmínit slovo „subjektivní,“ nemáme ambice pokoušet se o vědeckou práci na úrovni zkušebny či laboratoře, nicméně určitá pravidla jsme si stanovili. Vždy budeme brát na zřetel, jaké palivo bylo tankováno do nádrže před naším testem – tedy zda šlo o palivo prémiového charakteru či zda byl zdrojem „bezejmenný“ dodavatel – dá se očekávat, že přechod od produktu renomované značky bude méně razantní než změna z paliva, u kterého jde spíše o cenu. Vždy dodržíme stejný postup tankování, tedy vyjedeme nádrži co nejvíce to půjde, dotankujeme do plna zvoleným palivem značky Shell, tu vyjedeme, a teprve s další načerpanou plnou nádrží Shell budeme zkoušet registrovat změny. Do testování jsou zahrnuta jak nová auta, tak auta ojetá v různém stáří, s benzínovými i naftovými motory.

První na řadě je Subaru Impreza WRX STI z roku 2008 a na začátek něco málo k technickým údajům. Připomeneme si, že auto má pod kapotou 2,5litrový plochý čtyřválec se sériovým výkonem 300 koní, tento exemplář je ale upraven na 340 koní a 550 Nm, takže údaje o spotřebě, které budou uvedeny později, nelze vztahovat a srovnávat se sériovým autem. Podle výrobce je třeba tankovat minimálně 98oktanový benzín, což majitel také činí, a kupuje palivo prémiové, nepravidelně od jedné či druhé „velké“ značky na našem trhu, od Shellu nikdy.

Na začátku testování byla průměrná spotřeba WRX STI na úrovni 12,6 l/100 km, jízdní režim zahrnoval zejména město a okresky, minimum dálnice. Po natankování první „čistící“ nádrže jsme pustili do útrob vozu dalších padesát litrů benzínu Shell V-Power Nitro+ Racing 100, a následně tankovali pouze tento typ paliva. Když rovnou přejdeme na čísla, tak jsme najeli postupně asi tisíc kilometrů a na pomyslném konci našeho testování spotřeba stoupla z 12,6 na 13,4 l/100 km.

Máme pro to logické vysvětlení – mírně jsme změnili styl jízdy, přibylo více okresek, více dálnice a několikrát závodní okruh v Sosnové u České Lípy. S tím, jak jsme začali tankovat Shell V-Power Nitro+ Racing 100, auto jako kdyby začalo lépe dýchat, nemůžeme samozřejmě potvrdit, že se projevily čistící účinky paliva, pohonnou jednotku jsme nerozebírali, ale zvuk motoru se uhladil, zklidnil.

Dali bychom ruku do ohně za to, že STI začalo angažovaněji reagovat na plyn (ve sportovním režimu), nás řízení začalo více bavit a na to konto jsme začali jezdit s autem dynamičtěji, více jsme akcelerovali, párkrát jsme se stihli podívat i na závodní okruh. Tam auto jezdilo i před naším testováním, nešlo o výjimečnou situaci nad rámec předchozího stylu jízdy, ale je fakt, že s Shell V-Power Nitro+ Racing 100, pokud jsme si to nevsugerovali pod vlivem atraktivních reklam na Shell prezentovaných mistrem světa F1 Vetellem, bylo auto živější.

Závěr tedy může znít asi tak, že s přechodem z 98 oktanového paliva na Shell V-Power Nitro+ Racing 100 se Subaru WRX STI subjektivně stalo veselejším a ochotnějším k dynamickému stylu jízdy, řidičská radost se pak projevila na zvýšení spotřeby o cca 0,8 l v průměru. A zcela nevědecká, neměřitelná, přesto ale zajímavá zkušenost s palivem Shell V-Power Nitro+ Racing 100…

Když jsme jeli s vozem do servisu Subaru, překvapila nás (a de facto potvrdila, s nadsázkou řečeno, unikátnost Shell V-Power Nitro+ Racing 100) otázka jednoho z pracovníků, „co fajnového do WRX STI tankujeme, protože jde od výfuků hrozně příjemná vůně nějakého dobrého benzínu.“

17.11.2015 10:37| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist