Subaru Impreza 2.0i-S: Ikonická, stále inspirativní

imprezatitulka-1100x618.jpgCelá galerie 15 Zdroj: archiv redakce

  • Dynamika 7

  • Chování na silnici 9

  • Provozní náklady 7

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 10

  • Celkové hodnocení 8.2

Impreza je pojem, fenomén, podle mého skromného názoru pro leckoho, kdo není vyloženým fanouškem značky, synonymum pro Subaru. Díky rally určitě, jakkoli Impreza WRX STI je, respektive byla, podílem v rámci modelové řady okrajovou záležitostí.

Mimo základnu fanoušků možná nedošlo ani ke zjištění, že se Impreza na nějaký čas vytratila z tuzemské nabídky, důležité je, že je zpátky a ještě důležitější je, a skvělé, že se drží tradičních historických hodnot, že odkazuje na Imprezu takovou, jaká byla dřív, ovšem přidává navíc aspekty nutné pro život v současném moderním světě.

Podívejte se prosím na fotky a sami si udělejte obrázek, jestli se vám nová Impreza líbí. Já bych lhal, když bych řekl, že mne chytla za srdce, nicméně to Impreza neudělala v mém případě nikdy. Nikdy se mi vyloženě nelíbila, nicméně i tak jsem si postupně během své „autařské“ historie tři koupil.

Kufr je velký tak akorát, tradiční český liftback kapacitou nezahanbí, jízdními vlastnostmi ano. A stále odveze rodinu na zimní dovolenou s veškerou bagáží.

 

Impreza není o vzhledu, jakkoli tato poslední, nejnovější, vůbec nevypadá zle, ve srovnání se skutečně netradičními designovými výstřelky předchozích generací typu bugeye (dejme tomu, stále „koukatelná“), anebo modernizovaná s tvarem předních lamp a la klíčová dírka? Každopádně tato vizuálně složitá Impreza mě cca před deseti lety dokázala s atmosférickou patnáctistovkou protáhnout bezpečně lesem, když jsem kdesi v jihočeských hvozdech zabloudil.

 

DOPORUČUJEME:

Se Subaru Levorg na Nürburgring Nordschleife

Subaru Impreza (a XV) přesvědčily v nárazových testech

Se Subaru Forester na erzetách Rally Deutschland

 

Ale nechme vzhled, auto vypadá dobře. Obdivuji, jak byl vizuálně zachován boční profil hatchbacku, prakticky je ale kufr zvětšený. Barva testovacího auta je pro mne nudná, bral bych třeba červenou a chápu samolepky jako propagaci, ale bez nich by to bylo také lepší. Jestli byste si ho vylepili na zeď (nebo dali na plochu či jak se dnes s fotkami aut pracuje) nechám na vás.

Interiér

Pokud byl v minulosti vzhled Imprezy řekněme diskutabilní, nebo méně kriticky „mimo střední proud,“ tak interiér – škoda mluvit. Velká tlačítka, tvrdé plasty, prostě typický japonský přístup, kde nejde o formu, ale samotnou podstatu. Vše má fungovat a jestli je to elegantní, na tom nesejde. Nová Impreza si drží myšlenku stroprocentní funkčnosti, ale v kabině vypadá parádně. Tohle je japonské auto s evropským šmrncem! Opět, mrkněte na fotky, nebo raději zajděte k prodejci a podívejte se sami.

V sedačkách se dobře sedí, slušne vedou, ale ne sportovním stylem, v rámci pohodlí a komfortu auta na každý den. Vzadu je dost místa na kolena i nad hlavou. Kufr stačí na obvyklá zavazadla a pokud by někdo chtěl kritizovat omezenou transportní schopnost, tak já to nebudu, převezl jsem v Impreze na hory kromě mé maličkosti další dva cestující, dvě velké sportovní tašky, tři středně velká zavazadla, snowboard, lyže, hromadu lyžařských bot a dva velké salašické psy. A tašku brambor.

Netvrdím, že jsem to naházel do auta ledabyle jako do Mercedesu třídy V na dlouhém rozvoru, ale s trochou pečlivosti jsem nemusel nic z nákladu redukovat, přendavat, přebalovat. Ano, naložit sáňky, o kterých byla také u balení řeč, jsem se nepokoušel, ale možná to bylo důvodu, že jsem na nich nechtěl jezdit.

Teplota vody a teplota oleje. Pro někoho dnes možná zbytečnost, ale pokud v autě „topíte,“ hodí se mít povědomí o tom, jak moc.

 

V kabině jsou chytrá řešení taková, jaká u japonských aut čekáte, slušná výbava, prvky bezpečnostní výbavy. To jen zmíním, protože o nich budu psát ještě v oddíle o ovladatelnosti. Anebo ne, zvládneme to hned. V autě je pytlů víc než v mlýně, myslím samozřejmě airbagy a opravdu nechci vše pitvat. Místo toho připomenu, že Impreza pokořila předchozího vítěze nárazových testů a stala se japonskou jedničkou v rámci bezpečnosti. Subaru Impreza je bezpečné auto. Tečka.

Je tady Eyesight se svými kamerami, systém, o kterém už jsme psali mockrát, naposledy při našem roadtripu na Nürburgring a znovu řeknu, že funguje fantasticky. Ne jako robot, který neví, co má dělat, ale chová se jako prodloužená ruka řidiče. Zase, mohl bych taky dokola deklamovat fráze, které by vám možná nic neřekly, namísto toho prohlásím, že – jako člověk, který obecně tyto systémy spíše vypíná, tak v Subaru s nimi pracuji.

Auto se samo udržuje v pruzích, hlídá vzdálenost před sebou i prostor kolem. Reaguje, ale nepanikaří. Na nic nečeká a když má, tak zrychluje. Brzdí, ale ne paranoidně s přílišným předstihem. Opět – zajděte o prodejci a vyzkoušejte a to neříkám, protože bych vás chtěl nutit do koupě, popravdě ani nevím, jestli jsou auta k mání, jak jsou na tom prodejci s volnými kvotami a tak dále – pobízím vás k testovací jízdě, protože stojí za to, pokud máte rádi auta, systém vyzkoušet.

 

Žádné radary tak, jak to známe s většiny ostatních „chytrých“ a do určité míry autonomních aut, ale kamerový systém. Který funguje asi nejlépe ze všech.

Abych jen nechválil, pokud vynáším do nebes výše uvedené, musím se zastavit u navigace. Na svědomí ji má TomTom a to je v pořádku, funguje jak má, podle mne právě TomTom je dobrou volbou. Ale… při nastavení češtiny nemluví a nenaviguje česky. Ani anglicky, je to řekl bych czenglish. Možná jsem neuměl správně systém nastavit, ale když jsem si zadal navigování, probíhalo „česky“ v tom smyslu, že jsme slyšel pokyny „folov ma-in rout“ popřípadě výraz „ahead“ či „metres.“ Bez ironie, hlas z navigace pronášel anglická slova tak, jak se píšou a ne jak se čtou, v kombinaci s českými názvy ulic a měst. Když jsem přepnul do angličtiny, vše bylo v pořádku, instrukce probíhali v angličtině téměř shakespearovské. Doplnění – jak jsem zjistil později, jde o neduh prvních aut, už teď dochází k aktualizavi software a vše by mělo být v pořádku.

Pohon

Atmoséfrický plochý dvoulitr. Co víc dodat? Impreza, dvoulitr, pohon všech kol, to je kombinace, díky které je tohle auto téměř nesmrtelné. Nemyslím ideově, ale reálně. Pohonná jednotka má výkon 156 koní. Nic, co by mělo trhat ze silnice kusy asflatu, ale v tom netkví kouzlo Imprezy. Její síla spočívá v tom, že se rozjedete na dané tempo a to držíte. A pohon všech kol a podvozek vše vyřeší za vás. Jen šlapete na plyn, točíte volantem a nestane se, že byste se dostali do nesnází.

Síla jde na všechna kola přes bezstupňovou převodovku CVT. Ta má své charakteristické rysy a chápu její odpůrce. Já sám nejsem jejím příznivcem, ale pokud mám něco uznat, takž že CVTčko od Subaru je asi nejlepší na trhu.

Funguje tak moc dobře, jak jen fungovat může – mauální převodovku, se kterou máte vše plně pod kontrolou, nenahradí, ale řadí tak, aby měl řidič pocit rychlostních stupňů- při akceleraci drží a nechá motor zatáhnout, necuká jako dvouspojkové automaty. Netvrdím, že CVT je mojí primární volbou, pokud řeším převodové ústrojí, ale je-li jedinou altermnativou, a navíc když funguje jak má, tak ve výsledku proč ne.

Spotřeba

Ani jsem se nedíval na tabulkovou spotřebu, nevím… S lehkou nohou na plynu jsem vnímal údaj na počítači šest, sedm litrů, když jsem přtlačil na pilu, lehce pod deset, 9,3 l/100 km si pamatuji (po jízdě, kterou rozvedu níže za pár chvil)*. Za mne v pořádku, víc jsem neřešil, u auta jako je Impreza, s danými vlastnostmi, s daným charakterem, nečekám, že budu jezdit za 3,6 l/100.

Ovladatelnost

Mám či nemám začít básnit…? Nezačnu, nechci působit nekriticky. Ale řízení je výtečně svižné, čerstvé, komunikativní. Auto jde příjemně do zatáček. Umí zatlačit zadek do zatáčky a projet obloukem s náznakem poverslidu, nebo korektněji – bez nedotáčivost, s hravou neutralitou. CVTčko, pokud šlápnete při rozjezdu na plyn, zatáhne a nepovolí, dokud neulevíte na plynovém pedálu, takže akcelerace skvělá. Auto je příjemně kompaktní, agilní, hbité. V dálničních rychlostech pružné zrychlení není jeho silnou disciplínou, tady je třeba rozvážně a s předstihem rozhodovat, zda předjete kamion ve chvíli, kdy v dáli proti sobě vidíte blížit se auto. Ale to už asi není problém převodovky, ale jde o koncepci, konstrukční vlastnost, charakter. Atmosféricky motor s bezestupňovou převodovkou dotlačíte na 130 km/h zcela bezpečně, čekat brutální zrychlení ze 130 na 160 km/h nelze.

V tomto okamžiku jsem původně odstavec dopsal, jenže se stalo to, že jsem musel na otočku ze Šumavy do Prahy a zpět. Sám, s prázdným autem, bez cestujících a zavazadel. Navigace vytušila, že by mne urazila tou nejrychlejší cestou a hnala mne nejhoršími okreskami. Ehm nejhoršími? Ne! Skvělých čtyřicet kilometrů vlásenek, kaskád, serpentin, horizontů, v neděli večer, kdy jsem potkal asi pět aut. Rozjel jsem se a jen držel rytmus. Limitem byly pneumatiky a nic jiného, jejich přilnavost, narušovaná občasnými ledovými plotnami. Jinak jsem letěl neskutečným tempem.* Ne rychle ve smyslu divokosti, ale konzistence.

Automatika mi decentně pomáhala držet stoupu, fascinovalo mne, jak mi napovídá natáčením volantu do ideální stopy. Bylo opojne vznášet se nad horizonty s bočním přetížením, přesto stále jako po kolejích. Dlouho jsem nejel stylem „volant v konečcích prstů, a sving doprava doleva.“ A přitom nešlo o nijak vulgární projev, tam, kde bych s WRX STI působil nemístně se vším tím rachotem, jsem sice jel pomaleji (v kontextu Subaru), ale reálně v tempu, které by deklasovalo 99% ostatních aut. A ne mou zásluhou, ale díky autu. Je nekomplikovaně čitelné, poslušné, hravé, a stále maximálně bezpečné.

Když odbočím, řeknu něco, co sem absolutně nepatří… Moc bych chtěl tohle auto s manuálem a atmosférickým 2,5litrem. Anebo dvoulitrem z BRZ. Anebo alespoň šestnástistovkou z Levorgu. Ne, foukaný dvoulitr z XT nebo 2,5 turbo z STI, to by bylo zbytečně moc, ale padesát, třicet atmosférických koníků navíc, to by byla jízda!

Verdikt

Závěr uvedu asi tím nejdůležitější, určitě v kontextu konkurence, financemi. Impreza v základu, s šestnáctistovkou, přijde na 560.000 Kč, dvoulitr staruje na 680.000 Kč a nejdražší specifikace stojí 790.000 Kč. Za to můžete mít například dvakrát Hyundai i30, ovšem pokud uvažujete o koupi tohoto korejského stroje, rozhodně není Subaru Impreza ve vašem hledáčku. Jdete po ceně, nepotřebujete pohon všech kol, dvoulitr s patřičným výkonem, nezáleží vám na charisma, stylu, delikátní jízdě, japonské kvalitě. To vše Impreza nabízí, tím vším umí konkurovat rivalům. Mimo korejskou provenienci, ani zarytý příznivec německého koncernu a fenomenu TDI nepřijde Impreze na chuť, jakkoli už se pohybujeme při ceně 681.900 Kč za 2.0 TDI (150 koní) 4MOTION v ranku Volkswagenu Golf.  A to bez automatu.

Subaru Impreza zná svou cenu a na výjimku levnější (u konkurence) znamená horší, méně sofistikovaná, méně zábavná, méně jízdně schopná. Doba, kdy Impreza atakovala prémiové konkurenty svými dovednostmi, ale ztrácela na ně kultivovaností v evropském kontextu je dávno pryč. Plus tady máme nesporné kvality na poli bezpečnosti a technologie, to vše, podtrženo a sečteno, dělá ze Subaru Impreza jedinečný a skvělý řidičský nástroj na každodenní ježdění. Navzdory tomu, jak dopadla letošní česká anketa o volbu nej auta, tohle podle mne měl být vítěz, tohle je podle mého názoru  letošní Auto roku.

NEPŘEHLÉDNĚTE:

Škoda Kodiaq versus Subaru Forester: Lesník si vyšel na medvěda

Subaru XV už není pouze zvýšená Impreza!

Rozhovor: David Koller – v autě nejradši spím

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceplochý čtyřválec
Palivobenzín
Plněníatmosférické
Uloženívpředu, horizontálně
Zdvihový objem (cm3)1995
Kompresní poměr12,5 : 1
Vrtání x zdvih (mm)84.0 x 90.0
Převodovkabezstupňová automatická
Poháněná kolavšechna čtři
Podvozek
VpředuMcPherson, vinuté pružiny
VzaduDvojité lichoběžníky, vinuté pružiny
Brzdy vpředuKotoučové s vnitřním chlazením
Brzdy vzaduKotoučové s vnitřním chlazením
Pneumatiky vpředu205/55 R16, 205/50 R17, 225/40 R18
Pneumatiky vzadu205/55 R16, 205/50 R17, 225/40 R18
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)115 / 156 v 6000
Točivý moment (Nm)196 v 4000 ot./min
Nejvyšší rychlost (km/h)205
Spotřeba paliva (l/100 km)8,9 / 6,0 / 7,0
Objem nádrže (l)50
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4460
Šířka (mm)1775
Výška (mm)1480
Rozvor náprav (mm)2670
Provozní hmotnost (kg)1452 - 1521
Zavazadlový prostor (l)385
Ceny
Základní cena modelu560 000 Kč
Základní cena test. verze670 000 Kč
7.2.2018 6:08| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist