Subaru Impreza 2.0R

Nová Impreza je předmětem mnoha diskuzí. Všechny pochopitelně zajímá nejdrsnější varianta WRX STi, ale firma se snaží protlačit především atmosférické modely. A tohle je ten lepší z nich.

  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 8

Na úvod

Novou Imprezu jsme už jednou otestovali, šlo o poměrně krátké svezení s nejslabším modelem 1.5R. Tentokrát už pod kapotou bilo silnější srdce a charakter Imprezy začal vyplouvat zřetelněji na povrch. O tom, že je to velmi, skutečně velmi schopné auto, není nejmenších pochyb. Jenže je bohužel třeba připomenout, že dokonalé jízdní vlastnosti ještě nejsou zárukem prodejnosti. V dnešní době prodává image a design a nelze zavírat oči před tím, že spousta nadšenců (a mezi nimi i dlouhodobí zákazníci Subaru) nad novou Imprezou ve verzi hatchback jen nevěřícně kroutí hlavou. Impreza nikdy nebyla krásné auto, ale vždycky měla alespoň nějaké (byť třeba hrubě neotesané) osobní kouzlo. Teď je na ní možná až příliš vidět, že se automobilka pokouší zasáhnout do bojů ve třídě běžných rodinných hatchbacků. Jako by chtěla vypadat „jako ti ostatní“. První otázka je, jestli to vůbec je dobrý nápad, druhá, jestli to má zapotřebí zrovna Impreza.Technika

Subaru v nové generaci naprosto přehodnotilo své priority. Před výkonem a jízdními vlastnostmi dostala přednost prostornost a praktičnost. Především se o 9 cm prodloužil rozvor, což znamená podstatně víc místa pro posádku, k čemuž přispělo i rozšíření auta o 45 mm. To ovšem neznamená, že by Impreza hodila za hlavu léta vývoje jednoho z nejdokonalejších podvozků na trhu. Stálý pohon všech kol a vyváženost, hraničící s dokonalostí, zůstaly Impreze vlastní. Dobrou zprávou je, že podvozek dvoulitrového modelu se nijak zásadně neliší od podstatně silnější verze WRX – i se mírně liší v naladění, základ je stejný.

Dvoulitrový motor je schopný, i když ten náš byl stěží zajetý a motory Subaru jsou notoricky známé tím, že „povolí“ až po několika tisících kilometrech. Výkon 110 kW/150 koní nezní sice nijak extrémně, ale to je spíš tím, že jsme zvyklí Imprezu spojovat s přeplňovanými bestiemi, které mají o stovku víc. Z nezaujatého pohledu je dvoulitrový atmosférický motor velmi dobrý a poskytuje výkon i pro velmi hbitou jízdu.

Pokud si některá součást pohonného ústrojí zaslouží kritiku, je to převodovka. Jde sice přijatelně hladce (a navíc nechybí v segmentu osobních vozů skutečně ojedinělá redukční převodovka), ale má pouze pět stupňů. Na dálnici se tak musíte smířit s vyššími otáčkami, se kterými jde ruku v ruce mírně vyšší akustická zátěž a především zvýšená spotřeba. Šestistupňová převodovka by Impreze velmi pomohla, tohle je opravdu škoda.Na silnici

I relativně slabým motorem se dá jet zatraceně rychle a to především proto, že do zatáček nemusíte příliš zpomalovat. Přilnavost podvozku je téměř nadpozemská a pokud se už na nějakém kluzkém povrchu dostanete do smyku, pořád je velmi snadno ovladatelný. Zvuk plochého motoru je návykově dravý, ale odhlučnění interiéru je na úplně nové úrovni.

Právě komfort cestování je oblastí, ve které nová Impreza udělala bezesporu největší pokrok. Motor slyšíte jen z velmi příjemné dálky a podvozek zvládá nekvalitní silnice daleko lépe, než kdy předtím. Na příčných spárách a ostrých nerovnostech se sice sem tam ještě pořád otřese, ale ve srovnání s minulou generací je to o mnoho lepší. Jednou z největších předností Imprezy i nadále zůstávají skvěle vyvážené ovládací prvky. Volant, pedály, to všechno přispívá k pocitu, že máte auto stále plně pod kontrolou a víte, co se s ním děje. Díky tomu lépe využijete schopnosti skvělého podvozku.Prostor a výbava

Jak už jsme psali, místa uvnitř přibylo. Znát je to především na zadních sedačkách, přičemž přístup je přímo excelentní – zadní dveře se otevírají téměř do pravého úhlu. Prostoru sice pořád není tolik, jako řekněme v Golfu nebo uvnitř překvapivě velkého Civicu, ale kromě basketbalistů by to nemělo nikomu extra vadit.

Diskutabilní je interiér – přestože v porovnání s minulou generací jde jistě o pokrok, pořád to jaksi není ono. Plasty jsou tvrdé a není moc velký problém je neopatrnou manipulací poškrábat. Především design je ovšem kamenem sporu. Některým se líbí, nicméně pro většinu je příliš „asijský“ a kombinace táhlých křivek a hranatých výdechů ventilace působí mírně nesourodě.

Testovali jsme výbavu Comfort, která má oproti základní Active navíc lepší audiosystém s ovládáním na volantu, tempomat, koženou řadicí páku a ruční brzdu, vyhřívání zpětných zrcátek, mlhovky a xenony. Už základní dvoulitr má ale automatickou klimatizaci, Hill Asist (pomocník při rozjezdu do kopce), kompletní airbagy, veškerou bezpečnostní elektroniku a spoustu dalších potřebných maličkostí.Verdikt

Impreza to na trhu nebude mít jednoduché. Není sporu o tom, že jde o technicky velmi povedené auto. Oproti starším modelům je navíc přístupnější širšímu publiku, protože není tak nekompromisní – je tišší, pohodlnější a prostornější.

Za necelých 650 tisíc (ve výbavě Comfort) není ani zrovna nejdražší – ovšem je třeba brát v úvahu výjimečnost jejího pohonného ústrojí. Ve své třídě vlastně nemá srovnání – jediný vzdáleně podobný vůz, tedy hatchback s pohonem všech kol, je VW Golf 4motion a těch po světě věru mnoho nejezdí.

To dává napovědět, že Impreza bude mít poměrně úzkou cílovou skupinu, kterou ještě zúží prozatímní neexistence dieselové varianty (měla by se však objevit koncem následujícího roku). Benzínový boxer nepatří mezi nejúspornější motory a pokud nemáte za volantem alespoň mírně sportovní ambice, je těžké najít pro Imprezu nějaký pádný argument. Pokud ale chcete hatchback s pohonem všech kol, redukcí, slušnou výbavou a neobvyklým vzhledem, nemáte prakticky jinou možnost.

Trocha čísel

Honza Koubek

Měření a technické údaje

Naměřené hodnotySubaru Impreza 2.0R
0-100 km/h (s)9,6
Motor
Konstrukceplochý čtyřválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněníatmosférický
Uloženívpředu podélně
Zdvihový objem (cm3)1994
Kompresní poměr10,2:1
Vrtání x zdvih (mm)92x75
Převodovkapětistupňová mechanická
Poháněná kolastálý pohon všech kol
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)110 kW/150 koní v 6400 ot./min.
Točivý moment (Nm)196 Nm v 3200 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)115
Nejvyšší rychlost (km/h)193
Spotřeba paliva (l/100 km)11,1/6,9/8,4 l/100 km
Objem nádrže (l)60
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4415
Šířka (mm)1740
Výška (mm)1475
Rozvor náprav (mm)2620
Provozní hmotnost (kg)1310
Celková hmotnost (kg)1890
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)650
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1600
Zavazadlový prostor (l)301/1216
Ceny
Základní cena modelu598 800 Kč
Cena testovaného vozu648 800 Kč
17.12.2007 2:06

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist