Subaru Impreza 2.0D Edition

Proměnil naftový motor Imprezu v mainstreamový hatchback?

  • Dynamika 6

  • Chování na silnici 6

  • Provozní náklady 6

  • Praktičnost 6

  • X-Factor 6

  • Celkové hodnocení 6

Novináři sice v testech každého nového Subaru s dieselovým motorem 2.0D pořád rádi opakují, že jde o první vznětový motor značky a co jeho absence doteď znamenala pro tržní potenciál v Evropě a všechny ty další věci, které jste nejspíše četli už milionkrát. Nedivte se jim, je to vítaná příležitost, jak zahájit článek a dát mu zdání nějakého kontextu (čehož důkazem je ostatně i tento odstavec…)

Ale možná je načase posunout se dál, vzít Subaru Diesel Boxer jako fakt a zabývat se prostě tím, jak si jednotlivé modely stojí v souvislostech svého segmentu. Když japonská automobilka poprvé přiznala vývoj plochého naftového čtyřválce, mnozí z toho vyvozovali, že Impreza se definitivně promění v mainstreamový hatchback segmentu C, jako jsou Ford Focus, Volkswagen Golf nebo Kia ceed. Chyba lávky. Impreza 2.0D je pořád hodně svérázný typ.

Motor je samozřejmě stejný jako v modelech LegacyForester. Menší, lehčí a nižší Impreza ale s výkonem 150 koní a točivým momentem 350 Nm působí o třídu čiperněji a neprojevuje se turboefektem, který je velmi výrazný zejména ve Foresteru. Převodovka má poměrně ležérní odstupňování, takže na rozdíl od mnoha rivalů si při akceleraci nepřipadáte, jako byste zrychlovali v traktoru se zařazenou redukcí.

Subaru obecně a Imprezy zvlášť měly vždycky pochopení pro české okresky a model 2.0D není výjimkou. Dlouhé zdvihy pérování v kombinaci s pružinami tuhými jen tak akorát jí dávají přirozený cit pro vertikální rytmus silnice tam, kde se hlavně německá auta pokoušejí „zadupat“ nerovnosti do země.

A zatímco ve standardním provedení vypadá současná generace Imprezy přinejlepším mdle, sportovní paket na způsob WRX a výrazná červená barva proměnily testovanou verzi Edition v téměř hezké auto.

To bychom měli ty příjemné stránky svérázného charakteru Imprezy. Každá lžíce má ale i svou obrácenou stranu. Kůže na sedadlech a modré budíky nedokáží překonat celkově ponurý dojem z interiéru, kterému by prospěl sofistikovanější design i výběr materiálů. A z pohonu všech kol, tradiční to přednosti značky Subaru, se stává břímě: v tomto případě nepřináší žádné skutečné výhody, které by ospravedlnily jeho trvalý nepříznivý vliv na hmotnost a spotřebu.

Mým osobním „favoritem“ je ale klimatizace, která, jako už v tolika Subaru předtím, vám dává na výběr ze tří atraktivních možností: spáleniny, nedýchatelno, omrzliny. Z těch cirka osmdesáti aut, která ročně vystřídám, ve většině vůbec necítím potřebu ručně zasahovat do automatického režimu klimatizace, ale kterékoli Subaru mě přivede na práh šílenství spolehlivěji než indiánské mučení kapající vodou.

Verdikt
Pokud vaše termoregulace funguje lépe než moje a jste fanouškem Subaru, jsou tohle všechno jen snesitelné pihy na kráse jinak poměrně šarmantního auta. Je tu ale ještě jeden problém, a nad tím se oko mhouří hodně těžko. Testované Subaru Impreza 2.0D Edition stojí 834 800 Kč, což je za dieselový hatchback nižší střední třídy neuvěřitelná částka. Pravda, dostanete za ni kožené sportovní sedačky, bezklíčové odemykání nebo xenony. Jenže za tyhle peníze koupíte třeba 170koňový Golf TDI s převodovkou DSG a většinou položek příplatkové výbavy. A při veškeré sympatii k Impreze nelze uniknout faktu, že pro většinu zákazníků a pro většinu situací je Golf VI výrazně lepší auto.

Jirka Červenka, iMOTOR

Měření a technické údaje

Naměřené hodnotySubaru Impreza 2.0D Edition
0-100 km/h (s)9,0 s
Motor
Konstrukceplochý čtyřválec
Palivomotorová nafta
RozvodDOHC
Plněníturbodmychadlo
Uloženívpředu podélně
Zdvihový objem (cm3)1998
Kompresní poměr16,3 : 1
Vrtání x zdvih (mm)86 x 86
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolastálý pohon všech kol
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)110 kW/150 koní v 3600 ot./min.
Točivý moment (Nm)350 Nm v 1800 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)101 k/t
Nejvyšší rychlost (km/h)205
Spotřeba paliva (l/100 km)7,0 / 5,2 / 5,9 l/100 km
Objem nádrže (l)60
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4415
Šířka (mm)1740
Výška (mm)1475
Rozvor náprav (mm)2620
Provozní hmotnost (kg)1485
Celková hmotnost (kg)1920
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)650
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1600
Zavazadlový prostor (l)301/1216
Ceny
Základní cena modelu834 800 Kč
6.8.2009 3:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist