Za volantem legendy: Subaru Impreza WRX STI (2008)

První ostrý hatchback v linii WRX STI, poslední, který se účastnil FIA WRC. Ve skvělé kondici, vlastně v lepší, než v jaké sjel z výrobní linky.
01-1-1100x618.jpgCelá galerie 12 Zdroj: archiv redakce

Už od svého uvedení na trh v devadesátých letech minulého století se synonymem Subaru Impreza WRX STI stala karoserie typu sedan a velké křídlo na zádi. Jako zjevení, a pro mnohé fandy jako pohanění ikony, zapůsobil pětidvéřový hatchback, který dorazil v první dekádě nového milénia. Čas ovšem pracoval ve prospěch auta, a i když nebo možná právě díky tomu, že další v řadě byl opět sedan, hatchback uzrál jako víno. Nejenom že prokázal své kvality jako automobil, ale udržel si cenu a dnes je vcelku vyhledávaným artiklem.

Pětidvéřová Impreza WRX STI byla vyhledávaným artiklem už od svého uvedení na trh, a to velmi často s cílem úprav a ladění. My máme k dispozici kus, který prošel také úpravami, nicméně na rozdíl od mnoha ostatních si zachoval vzhled civilního, sériového auta – zvenku si všimnete jen karbonové ližiny pod přední části vozu, uvnitř v kabině nenajdete nic ve stylu přídavných budíků, rozřezaného středového tunelu a přidané hydraulické ruční brzdy. Ne, tohle auto na první pohled vypadá civilně. Schopnostmi ale sériové auto dalece překonává.

Dvouapůlitrový čtyřválec typu boxer prošel generálním zrestaurováním a byl doplněn kovanými díly, jednotka byla přeladěna na výkon 350 koní a točivý moment 500 Nm, což jsou výtečné hodnoty pro dynamickou jízdu, a stále také parametry, které auto zvládá. Právě motory byly největší slabinou (nejenom) tohoto modelu, respektive ročníku, zde je riziko vyřešeno. Generální opravou a aplikací kovaných segmentů se možnost, že by motor „zaklepal,“ stala zanedbatelnou, naopak teď tady máme pohonnou jednotku, která ve správných rukách vydrží navěky.

Zkušenost říká, že ladit nad 400 koní a více už zavání velmi rychlým opotřebením jednotlivých komponent a nutností aplikace speciálních součástek. Speciální díly jsou i zde, i když ne proto, aby zabránily předčasnému poškození díky třeskutému výkonu, ale protože prostě fungují. O kovaném motoru už jsem mluvil a můžeme zmínit, že jeho sílu přenáší na hnací soustavu keramická spojka. Můžeme zmínit, že auto má strmé řízení tak, jako měla původní japonská RAčka, takže reaguje skvěle na povely řidiče. Že je zde podvozek Protlum, který funguje prostě skvěle. Laděný výfuk pomáhá auto lépe oddychovat. A tak dále a tak dále, auto je prostě postaveno tak, aby naoko nikoho nepobuřovalo, a zároveň excelentně fungovalo.

Jezdit s ním je hluboce návykové, motor příjemně tahá – zapomněl jsem zmínit turbodmychadlo, které je menší než tak, jak to „velela“ móda svého času, žádná turbína jak z hydroelektrárny, ale decentní šnek, který nepotřebuje čas navíc, aby se roztočil a není zde žádná nepříjemná turbodíra. Motor zatáhne, auto vyletí dopředu, vrhá se do zatáček jako štika na potěr, skvěle zatáčí, přes volant i přes zadek napasovaný do jedněch z nejlepších sportovních sedaček na trhu přenáší řidiči veškeré informace o dění pod všemi čtyřmi poháněnými koly.

Jet rychle je poměrně snadné. Jet velmi rychle vyžaduje pevnou ruku a odhodlání, je fantastické, že auto zvládá, ehm, ne, že má rádo, když s ním řidič zahází drsně a tlačí ho na hranu. Pak funguje nejlépe.

Tento „náš“ konkrétní kousek má najeto cca sto tisíc kilometrů a je pravidelně servisován v autorizovaném servisu, je ve stavu, který odpovídá nájezdu – čelní sklo je tu a tam naťuknuté od kamínků, pár oděrek na karoserii. STIčko nebylo nikdy bourané, doznalo dva šrámy – smutná klasika na parkovišti od nějakého neumětela, který se nedokázal vejít do díry vedle a ani neměl tu slušnost nechat za sklem vizitku. Na pojišťovnu byl vyměněn celý kus, aby se nic nemuselo rovnat, kitovat, dolakovávat.

V kabine je všechno tak, jak to připravil výrobce, snad kromě decentních výškových reproduktorů taktně umístěných do roků dveří proti zpětným zrcátkům. TOP výbava zaručuje, že je zde vše, co tehdy Subaru nabízeno. Sportovní sedačky Recaro s vynikajícím vedením, mimochodem u čalouníka zrestaurované, ovladače nastavení středového diferenciálu, přepínání jízdních režimů, klimatizace, navigace. Auto je aktuálně na prodej, kontaktní info a podrobnosti najdete zde na linku, a my můžeme auto jen a jen doporučit. Je za velmi dobrou cenu, má prověřenou historii a co víc, je ve stavu, ve kterém moc takových dalších aut nenajdete. Jeden by si na něj začal dělat zálusk…

15.8.2018 12:02| autor: Tadeáš Krátil

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist