Stařík uháněl v 50 let starém autě rychlostí 725 km/h! Pokořil tak rychlostní rekord svého otce

Solné pláně Boneville nejsou jen rodištěm absolutních rychlostních rekordů, ale mnohdy také místem zajímavých lidských příběhů.

Foto: Bonneville.com

V září roku 1960 pokořil Mickey Thompson pozemní rychlostní rekord vozidel s pístovým motorem – tehdy proslul jako první muž, který s koly na zemi pokořil hranici 400 mil za hodinu. Jeho vůz Challenger 1 překročil rychlost 406,6 mil za hodinu (tedy 654 km/h) a překonán byl až o pár let později s příchodem vozů poháněných proudovými motory. Nakonec se ale v roce 1965 našel pokořitel i v kategorii vozů spoléhajících na klasický pohon.

Rekord si přivlastnil Bob Summers s vozem Goldenrod, který Thompsona pokořil o „pouhé“ 4 kilometry v hodině. Thompson se samozřejmě nechtěl vzdát bez boje, a tak brzy začal pracovat na svém novém voze. Challenger II měl mít v Boneville premiéru v roce 1968. Celá událost však byla tehdy zrušena kvůli nepřízni počasí a Mickey nakonec za volant Challengeru II nikdy neusedl. Thomspon byl spolu se svou manželkou v roce 1988 zavražděn a jeho tehdy čtyřicetiletý syn Danny vůz uzavřel na dlouhá léta ve skladu, aniž by vůbec o návratu na solné pláně uvažoval.

Nakonec se ale Danny Thompson rozhodl v odkazu svého otce pokračovat. V roce 2003 se v Boneville připojil do klubu 200MPH (tedy mezi ty, kteří pokořili 320 km/h) a o dalších pět let později, se stal řidičem nejrychlejšího produkčního Fordu Mustang, se kterým dokázal překonat rychlost 402 km/h. Tento rekord měl rovněž i určitou symbolickou rovinu, protože s Fordem Mustang Mach 1 v roce 1969 závodil Mickey v závodech dragsterů.

To nejpodstatnější se ale odehrávat poté, co padlo rozhodnutí zrestaurovat a použít Challenger II. Při prvním pokusu v roce 2016 sice Danny v Boneville rozjel auto rychleji než jeho otec původní Challenger I, ale s pouhou desetinou míle za hodinu k dobru nešlo o příliš uspokojivý výsledek. Stále zde byly k překonání pozdější rekordy a zároveň vědomí, že Challenger II toho určitě dokáže zvládnout více.

A tak o dva roky později dovezl druhý srpnový víkend Danny vyladěný Challenger 2 na solné pláně znovu. Pod kapotou skrývá dva nitromethanem poháněné motory Hemi. Oba přitom produkují 2500 koní, které odděleně posílají každý na svou nápravu. S vozem, který měl mít premiéru před padesáti lety, se vydal téměř sedmdesátiletý Danny překonat rekord, o který byl jeho otec ochuzen. A povedlo se mu to velkolepě. Danny dosáhl maximální rychlosti 725 km/h a nový rekord má průměrnou rychlost ze dvou rozjížděk 722 km/h. Více než úctyhodný výkon na půl století starý vůz, co říkáte?

5.10.2018 12:00| autor: Martin Kusyn | zdroj: Jalopnik.com

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist