autoweb.cz > Žhavé novinky o autech > Škoda už téměř dvě dekády nabízí pohon 4×4
Škoda už téměř dvě dekády nabízí pohon 4×4
Od roku 1999, kdy byla na trh uvedena ŠKODA OCTAVIA COMBI 4×4 – první novodobý sériově vyráběný osobní vůz značky ŠKODA s pohonem všech kol – do konce roku 2017 dodala značka ŠKODA zákazníkům více než 700 000 vozů s 4×4.
V roce 2017 společnost ŠKODA AUTO poprvé překročila hranici 127 000 vozů s pohonem všech kol vyrobených za rok, když se na tomto úspěchu podílely modely ŠKODA YETI, ŠKODA KAROQ, ŠKODA OCTAVIA, ŠKODA KODIAQ a ŠKODA SUPERB.
Historicky nejlepší sezonu ve své již 117 let dlouhé historii slavil také tým ŠKODA Motorsport, jehož speciál ŠKODA FABIA R5 s pohonem všech kol sbíral v uplynulé sezóně jedno vítězství za druhým, a to nejen v rámci FIA Mistrovství světa v rally, ale také v mnoha mezinárodních a národních mistrovstvích. Posádka ve složení Pontus Tidemand/Jonas Andersson (S/S) vyhrála kategorii WRC 2 ve FIA Mistrovství světa v rally (WRC) a tým ŠKODA Motorsport získal v kategorii WRC 2 titul mezi výrobci.
Všechny modely, které aktuálně značka ŠKODA nabízí ve verzích s pohonem všech kol, jsou vybaveny poslední pátou generací elektronicky řízené mezinápravové vícelamelové spojky. Pohon všech kol je elektronicky řízený, přesný a rychlý. Řídicí jednotka neustále vyhodnocuje optimální rozdělení hnací síly mezi kola přední a zadní nápravy. Ztráta trakce je díky proaktivní koncepci elektronického řízení téměř vyloučena. V případě, že není pohon všech kol potřebný, probíhá přenos hnací síly převážně prostřednictvím kol přední nápravy.
Mladoboleslavská automobilka se pohonu všech kol začala poprvé věnovat již koncem 30. let minulého století a do stádia prototypu nebo malé série uvedla především autobusy či vojenské vozy. Jednalo se především o prototypy třínápravových autobusů s pohonem obou zadních náprav. Tyto pokusy se však nikdy nedočkaly sériové výroby.
Následoval vojenský vůz typu 903, který byl objednán československou armádou pro využití vysokými důstojníky na bojišti. První prototypy byly vyrobeny v roce 1936. Konstrukčně vycházely z osobního vozu ŠKODA 650. Prototyp měl třílitrový šestiválcový motor o výkonu 45 kW a poháněny byly opět obě zadní nápravy.