prednost-chodcu-na-prechodu-a-navrhovane-zmeny.jpg

Přednost chodců na přechodu a navrhované změny

pravidla silničního provozu

Poslanecká sněmovna projednává novelu pravidel silničního provozu, co to bude znamenat pro chodce a jak je to vlastně dnes?

Diskuze

17 komentářů

    Andrew

    Už aby to bylo. V současné době je to takovej blábol a taková buzerace řidičů, že i když to pravidlo má svůj smysl, je to paskvil. Ve výsledku se osud řidiče totiž většinou odvíjí od inteligence a pozornosti chodce což vzhledem k tomu, že mezi námi existují i méně inteligentní jedinci, jedinci postižení, jedinci co tyto pravidla neznaní a také děti…

    Navíc podle současné vyhlášky to znamená, že čím blíže jsme přechodu tím menší rychlostí musíme jet abychom stihli včas zastavit a to i když u přechodu nikdo evidentně není. Samotný přechod bychom potom přejížděli rychlostí cca 10 km/h. Japak to asi prospěje plynulosti dopravy? A vypouštěným emisím za které všichni tak hlasitě křičí a buzerují kde to jen jde?

    Prostě v současné chvíli je to paskvil. Policie je líná to řešit, takže řekne nepřizpůsobil jste rychlost a dál mě to nezajímá, konec vyšetřování.

    jiří

    To je dle Rakouska, tam to funguje. Jezdím denně a přesto souhlasím s touto novelou, i když to bude asi vést ke zpomalení provozu.

    gabrook

    Asi většina čitatelů těchto stránek se mnou souhlasit nebude, ale jsem zcela přesvědčen, že by na přechodu měl mít vždy jednoznačně přednost chodec, tedy ta věta o pomalé jízdě auta před přechodem, pokud hrozí, že by tam vlezl chodec, by měla v zákoně zůstat. Koneckonců jezdí se tak všude v civilizované Evropě. Já jsem se vyučil po několika minutách za volantem v centru Rotterdamu, kde jsou přechody snad po 50 m a chodci se vůbec nedívají, když lezou do vozovky a nehodovat je tam přes daleko větší motorizaci menší než u nás.

    Majkl

    tam alespon chodci kdyz uz se blizi k prechodu tak pres nej prejdou, chodci v čr : Ja prijizdim autem k prechodu, zpomaluji,aby chodec nemusel na 3 vteriny teda zastavit a pockat az prejedu,ale mohl nerusene jit.. chodec jde jde a na kraji prechodu se zastaví a ČUMÍ jak vemeno, jestli uplně zastavim.. dokud se mi vyloženě nepřestanou točit kola, tak ten idiot prostě nepřejde.. kolikrát kdyz prijizdim jeste treba 20kmh rychlosti a chodec by to stihal prejit tam i zpět ale on civí a neví, tak ma clovek chut na to slapnout, jenze treba ja zrovna se situace, kdy tam ten vul skoci, celkem bojim..

    Filip

    zkus na takoveho chodce co cumi jak vemeno a nevi esi zastavis bliknout aby vedel.. tobe to nic neudela a on nebude cumet a prejde..

    tom

    Bliknout. Jo. Jenže pokud to vezmeme úplně důsledně tak tím opět poruší vyhlášku, protože světelnou houkačku může použít jen když odvrací nebezpečí :-/

    A děti – malá děcka co ještě neberou rozum si mají rodiče vodit za ruku. Děti školou povinné by měly vědět (alesooň nám to v 1. třídě říkali) že se před silnicí mají rozhlídnout. Pokud ne pak se může stát že zaúřaduje tzv. přírodní výběr. Pokud někdo vletí do silnice jako zíře, je mu málo platné když řidič pojede 5km/h a zastaví když ho o 2m dál může rozporcovat tramvaj (která mu přednost dávat nemusí).

    jenda

    Souhlasim s Vama, chodec by mel mit absolutni predmost, ALE pouze az ze zrusi 90procet prechodu, a na kazdem rohu nebude prechod. V Kladne mi to prijde s prechodama uplne sileny. Prijde mi ze kazdejch 10metru je prechod. Potom dalsi vec je osvetlenost prechodu, nechal bch pouze ty osvetlene prechody neosvetlene bych taky zrusil. Ono kdyz bude absolutni prednost ti blbci vam tam budou vnoci skakat. A hlavne by mela bejt poradna osveta od rodicu/skol detem jak prechazet. Bohuzel dneska ti rodice i s tema DETMA prechazeji i na cervenou a to je vubec netrapi ze se k nim blizim. V soucastnem stavu je nemozne dat absolutni prednost, pokud by to tak bylo , zane bejt v nemocnicich narvano.

    Dušan

    Proč proboha je v titulku napsáno "přednost chodců" když nic takového neexistuje? Tento terminus-technikus má na svědomí značný počet zraněných a zřejmě i mrtvých chodců. Pro lidi starší či prostší je skutečnost, že mají (prý) přednost tak jednoznačná, že pod to auto vlezou a basta. Přitom v zákoně, který je dokonce v textu citován, se nic takového nevyskytuje a ani vyskytovat nemůže. Jde dát jen "přednost v jízdě". Přednost v přecházení by bylo nutno teprve zavést (uzákonit).

    Jana Kulhánková

    V Čechách raději ne.

    Nikoloki

    Ze striktně fyzikálního hlediska dodržení povinosti "jet rychlostí umožňující zastavení před přechodem" znamená zákaz vjetí na přechod !!! 😉

    Filip

    😀 😀 pravda… "thumbs up"

    kvido

    pouze oboustranná ohleduplnost, předvídavost a analýza situace jak ze strany řidiče tak o chodce. Jestliže se chce chodec nechat přejet a nebo řidič chce přejet chodce, nic jim v tom nezabrání.

    Gallego

    To nezabrání.. ale když se bude chtít chodec nechat přejet, tak to aspoň nemusí být vina – a potrestání – řidiče…

    Andrew

    Řeknu to takhle. Mám malé auto do města s malým benzínovým motorem. Když jsem studoval jezdil jsem skrz celkem rušnou ulici kde byly přechody, jak tu někdo zmiňoval, co 50 metrů. Je to úsek dlouhý tak půl kilometru. Schválně jsem si na něj v noci zajel (abych neprudil kolegy řidiče v běžném provozu) a dvakrát jsem ho projel. Jednou plynule a jednou tak abych vyhověl vyhlášce. Mám v autě měřidlo spotřeby což byla věc co mě zajímala. Když jsem jel tak abych u každýho přechodu přibrzdil a ujistil se, že za tím stromem nebo živým plotem opravu nečíhá žádné fiktivní dítě, které mi chce skočit pod auto (protože někde slyšelo, že může – má přednost … auto nikdy neřídilo a netuší, že nejde zastavit na pětníku). Na konci tohoto úseku byla moje spotřeba 28.6l/100 km. Když jsem ji projel celou plynuje na 4 při rychlosti 50 km/h počítač ukazoval 3,8 l/100 km.

    Výsledek? Kdyby se všichni chovali podle vyhlášky, tak chodci sice budou spokojeně a bezpečně přecházet, ale zachvíli se udusí (a nejen oni). Zkuste si představit jak by asi vypadala Praha, kdyby auta vypouštěla 10x tolik škodlivých látek? Noc i ve dne…

    Aby nebyla mýlka – nemám nic proti přednosti chodců na přechodu, ale ten zákon je potřeba doladit. V podobě jaké je teď je podle mě špatně formulovaný. Čechy nejsou Rakousko. Můj otec to vystihl nejlépe: "Nejlepší by bylo kdyby o existenci tohoto zákona věděli jen řidiči a chodci ne."

    Giomek

    Chtelo by ty chodce hodit do nejakeho trenazeru kdy s nim v 50kmh trisknou o zed, aby si v te krupanske hlave uvedomil, ze zmrzaceny bude on a ne ridic auta.

    Jirka Tesař

    Stačilo by dát chodcům povinnost např.zvednutím ruky dát najevo že skutečně chce přejít a řidiči pokyn rukou,že jej pouští.A počet mrtvých na přechodu by se významně snížil.

    Dále bych chodcům za snížené viditelnosti mimo chodník dal povinnost nosit buď bezpečnostncí vestu,nebo alespoň něco jako kšandy vybavené odrazivým materiálem.Ty by se snadno vešly do kapsy,neb by mohly mít ve složeném stavu přibližně rozměr a váhu kapesníku.Sám jsem kdysi něco podobného používal,když jsem musel část cesty do práce chodit po silnici a mohu říci,že mě viděl každý řidič a řada mi i houknutím poděkovala,že jsem řádně označen a i jim snižuji riziko nehody.

    Jana Kulhánková

    Řidič nejsem, ale přednost pro chodce bych zrušila. Buď budou přecházet na semafor, nebo se prostě 2x rozhlídnou a když nic nejede, tak přejdou. Pro řidiče je čím dál tím náročnější 100% sledovat provoz, protže ten houstne a houstne. Natož ještě aby sledoval přechody a chodníky, kde se komu uráčí přejít. To je jako kdyby auta měla přednost před vlakem na přejezdu – vlak nezastaví a ani auto nestačí zastavit před chodcem i když by jel pod padesát (to pak může taky chodit pěšky ne?) A ještě jedna pro mne nejdůležitější věc: Kvůli přednosti chodců brutálně narůstají emise v ovzduší, ale to je naší vládě u zadnice.

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist