Chodci a dopravní nehody – kdo a kdy je a měl by být na vině?

Jakým způsobem jsou posuzovány dopravní nehody chodců a řidičů motorových vozidel?

Dnešní článek naváže na článek z minulého týdne a blíže se podíváme na jednotlivé situace, kdy dojde ke středu vozidla s chodcem a na pravděpodobnou vinu za takovou nehodu. Vezmeme to směrem od jednoznačné viny řidiče až k vině chodce.

1) Střet na přechodu, řidič jel rychleji, než měl nebo porušil jinou povinnost (nevěnoval se řízení, jel v protisměru, předjížděl, jel na červenou apod.).

Tento případ bude jasnou vinou řidiče vozidla, neboť nejen že neumožnil chodci přejít vozovku na přechodu pro chodce, ale navíc ještě porušil další povinnost.

2) Střet na přechodu, řidič nejel rychleji, než měl, ani neporušil žádnou další povinnost.

Tato situace byla popsána v článku z minulého týdne. Vzhledem k tomu, že řidič se smí k přechodu přibližovat jen takovou rychlostí, aby stihnul zastavit, je vina na jeho straně, i když mu tam chodec (podotýkám, že na přechodu) na poslední chvíli skočí.

3) Střet na křižovatce, chodec jde na červenou, řidič jede rychleji

Tento případ může být hraniční a bude nutno posuzovat, jak které porušení povinnosti mělo vliv na vznik dopravní nehody. Velmi pravděpodobným viníkem nehody však bude chodec, nelze však při velmi vysokém překročení rychlosti a např. sražení dítěte vyloučit i spoluvinu na straně řidiče.

4) Střet na křižovatce, chodec jde na červenou, řidič nejel rychleji

V tomto případě se jedná o jasnou vinu chodce. I při srážce s dítětem lze mít za to, že řidič nebude ani spoluviníkem, pokud přítomnost dětí nemohl předvídat.

5) Střet mimo přechod, řidič jel rychleji nebo se nevěnoval řízení

Zde může být verdikt na obě strany, rozhodující bude míra porušení povinnosti na straně řidiče (tj. jak rychle jel), tzn. jak mohl chodec jeho rychlost odhadnout a případně reagovat a povinnost na své straně neporušit. Při vysokém překročení rychlosti bude pravděpodobným viníkem řidič vozidla.

6) Střet mimo přechod, řidič nejel rychleji, ani neporušil žádnou jinou povinnost

Pravděpodobným viníkem bude chodec, když přecházel způsobem v rozporu s pravidly silničního provozu.

7) Střet mimo přechod, řidič nejel rychleji, ale srazil dítě

Zde může být viníkem i řidič, záleží na tom, jak dbal zvýšené opatrnosti vůči dětem. Bude-li to v místě, kde je škola nebo kde jsou značky informující řidiče na přítomnost dětí, ani jízda povolenou rychlostí nemusí být dostačující pro vyvinění. Jako rozhodující povinnost, kterou řidič porušil a která bude pak hlavním důvodem pro stíhání řídiče, bude právě nevěnování zvýšené opatrnosti vůči dětem. Podstatné bude to, zda si řidič takové zvláštní opatrnosti mohl být vědom. Tam, kde bude možno pohyb dětí důvodně očekávat a tam, kde řidič svou jízdu tomu nepřizpůsobil, může být viníkem řidič, i když jede padesát a i když to bude mimo přechod.

JUDr. Tomáš Beran

5.3.2009 9:03| autor: JUDr. Tomáš Beran

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist