Francouzi kdysi postavili vzácný sportovní sedan, Octavia RS mohla jenom blednout závistí

Peugeot 405 T16 je trochu neprávem pozapomenutým sedanem, který byl 90. letech ztělesněním konceptu sportovního rodinného auta. Dnes je inspirací pro budoucí model 508 Peugeot Sport Engineered.
peugeot_405_t16_7-1100x618.jpgCelá galerie 28 Zdroj: Peugeot

Peugeot se může pyšnit bohatou sportovní historií. Ostatně závodů se nejstarší značka světa účastnila od prapočátků automobilismu a svoji vášeň stojící za sportovními úspěchy nejednou zprostředkovala i zákazníkům v podobě peprnějších sportovně laděných vozů pro běžné silnice.

Vždyť na 205 GTi dodnes nadšenci vzpomínají jako na jeden z nejlepších ostrých hatchbacků historie, který to dokázal nandat i německé konkurenci. Nesmíme však zapomínat, že se Peugeot zapsal do historie nejen tímto divokým hot-hatchem, ale dokázal nabídnout i zajímavější rodinná auta.

V roce 1988 se nejprve značka vytáhla s modelem 405 Mi16, který s dvoulitrem o výkonu 160 koní v podstatě založil moderní rodokmen přiostřených rodinných sedanů daleko před takovým Nissanem Primera GT, který později platil za etalon segmentu. O rok později potom Francouzi představili model 405 Mi16x4, který, jak název napovídá, dostal navíc pohon všech kol.

Dnes patří modely Mi16 a Mi16x4 mezi kultovní auta historie. Dochovalo se jich málo a to se pochopitelně odráží na jejich ceně. Zahraniční inzeráty nabízejí nízké jednotky kusů za ceny od 7 000 eur, ale výjimkou nejsou ani auta za cenu 12 000 eur.

Velmi zajímavá událost nastala v dubnu roku 1993. Tehdy se představil Peugeot 405 T16, homologační speciál, jehož název odkazoval na Peugeot 405 Turbo 16, dvojnásobného vítěze rallye Paříž-Dakar v letech 1989 a 1990 a závodu do vrchu Pikes Peak v letech 1988 a 1989.

Závodní 405 Turbo 16 tehdy vystřídala legendární Peugeot 205 Turbo 16, dvojnásobného mistra světa v rallye skupiny B a dvojnásobného vítěze Dakaru v letech 1987 a 1988. Jakkoliv si tedy dnes sportovní Peugeoty spojíme hlavně s ostrými předokolkami 205 GTi a 405 Mi16, pravdou zůstává, že francouzská automobilka měla blíž ke čtyřkolkám a nezpevněnému povrchu.

Právě silniční verze 405 T16 čerpající z úspěchů v těch nejnáročnějších automobilových závodech patří mezi opravdové klenoty historie, leč dnes poněkud zapomenuté. Přitom tohle auto ve své době mohlo směle konkurovat Subaru Impreza WRX a Mitsubishi Lancer Evo, které si posléze podmanily nově vznikající segment rallyových speciálů pro každý den.

Peugeot 405 T16 se mohl pyšnit dvoulitrovým čtyřválcem o výkonu 196 koní, který při 45 sekund trvajícím overboostu nabídl vyšší plnicí tlak turbodmychadla Garrett z 1,1 na 1,3 baru a dočasný nejvyšší výkon 220 koní, který putoval skrze viskózní spojku na všechna čtyři kola v poměru 53 : 47 ve prospěch přední nápravy. Auto dokázalo vystřelit na stovku za rovných 7 sekund a upalovat maximální rychlostí 235 km/h, což jsou i dnes úctyhodná čísla.

Vzhled ovšem skryté schopnosti vůbec nenaznačoval, jelikož design nejostřejší 405 zůstal velmi decentní, aby nepřehlušil elegantní krásu vytvořenou designérem Pininfarinou. Vyčnívala pouze lehká 16″ pětipaprsková kola – místo standardních patnáctek – a systém omývání světlometů, díky němuž ho znalci rozlišili na první pohled.

Přední a zadní nárazník, prahové lišty a decentní spojler převzala T16 od Mi16 a jedinou drobnou zmínkou, podle které poznáte nejzajímavější verzi v modelové řadě 405, je už jenom označení na víku kufru doplněné červeným nápisem „T16“.

Pokud budete hledat ojeté 405 T16, bohužel narazíte na jejich zoufalý nedostatek. Vzniklo pouhých 1 046 kusů, z nichž 60 užívala dokonce i francouzská policie, takže jistě dopadly neslavně. Štěstí nenajdete ani ve Velké Británii, tradiční baště unikátních sportovních vozidel, jelikož pravostranné verze vůbec neexistovaly.

Od té doby jako by se Peugeot trochu hledal, jelikož na přelomu milénia vznikaly jenom nepříliš výrazné a snadno zapomenutelné sportovní verze, než roku 2009 značka znovu objevila řidičské kouzlo povedeným kupátkem RCZ a RCZ R, následně předchozí generací 208 GTi a současnou generací větší 308 GTi.

Ačkoliv segment ostrých hatchbacků Peugeot nedávno v tichosti opustil, neznamená to, že definitivně zanevřel na radost za volantem. I v současné době sešněrované nekompromisními emisními normami totiž značka našla cestu jak dopřát nadšeným řidičům vzrušení za volantem.

Jelikož radost z řízení byla vždy samotnou podstatou DNA značky Peugeot, prostřednictvím vozů s označením Peugeot Sport Engineered hodlá automobilka definovat nový druh sportovního auta, kdy hybridní pohon využije nejen jako prostředek, jak zákazníkům v budoucnosti vůbec nabídnout sportovní auto, ale také jako technickou výhodu, která nabídne řidiči zcela nové vjemy a zážitky z řízení.

Peugeot 508 PSE bude prvním ze sportovní řady Peugeot Sport Engineered, který naplní roli rodinného vozu, ale zároveň dokáže uspokojit vášeň každého petrolheada. A také naváže na historický odkaz Peugeotu 405 T16.

O 30 let později, v éře přechodu na nové zdroje energií, Peugeot 508 PSE nově definuje koncept sportovního fastbacku a nabízí díky kombinaci spalovacího motoru a dvou elektromotorů vpředu a vzadu působivý výkon 360 koní a pohon všech kol.

Díky tomu zrychlí na stovku za skvělých 5,2 sekundy a stane se nejvýkonnějším sériovým vozem, jaký kdy Peugeot vyrobil. Přitom bude i dostatečně ekologický, podle protokolu WLTP dosáhne emisí CO2 pouhých 46 g/km, což odpovídá spotřebě 2,03 l/100 km.

Peugeot 508 PSE tak dosáhne na výhody spojené s hybridními vozy, např. na parkování v modrých zónách zdarma nebo osvobození od dálničního poplatku. A aby toho nebylo málo, 508 Peugeot Sport Engineered vznikne nejen ve verzi fastback, ale dokonce i jako kombi SW. Na tuhle budoucnost se vážně těšíme.

2.12.2020 10:08| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist