Ford Mondeo 2.0 Duratec FlexiFuel

Tankovat benzín, který se z 85 % skládá z přírodních produktů a nikoli z ropy, může znít jako BIO výhra. Ale pravda je trošku bolestivější.
  • Dynamika 7

  • Chování na silnici 9

  • Provozní náklady 7

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 9

  • Celkové hodnocení 8

RADOSTI
Návykové řízení; velký atmosférický motor; „oldschoolový“ pocit z jízdy; spousta prostoru; nic během testu neupadlo

STAROSTI
E85 nemáte kde natankovat a o jeho skutečné ekologičnosti by se daly vést dlouhé debaty

Věří se tomu možná těžko, ale velký sedan s dvoulitrovým atmosférickým čtyřválcem jsme v redakci neměli už hodně dlouho. Tyto motory dříve poháněly drtivou většinu těchto aut, kombinovaly totiž ještě únosné provozní náklady se slušným výkonem, kultivovaností a konstrukční jednoduchostí (čti laciným servisem). Vlna downsizingu ale tyto uživatelsky příjemné motory spláchla jako tsunami japonské břehy…

Ford Mondeo fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Ford Mondeo fotogalerie

Downsizing všechno tohle zabil. Dostali jsme foukané motory, které mají sice stejný výkon, ale dvoutřetinový objem. Výrobci slibuje nižší spotřebu paliva podle nějakých evropských normovaných cyklů, ale v reálném provozu se sotva dostanete pod původní hodnoty atmosférického motoru. Tohle testované Mondeo totiž jezdilo bezpečně za 8,5 litru na 100 km, k čemuž jsme se s přeplňovanou šestnáctistovkou přiblížili jen velmi opatrnou jízdou.Ale zpátky k Mondeu FlexiFuel. Do spalovacího prostoru válce totiž vstřikovače nepřivádí klasický benzín, ale palivo s označením E85, které obsahuje bioetanol právě z 85 %. Zbylých 15 % je obyčejný benzín o oktanovém čísle 95. Pokud to náhodou nevíte, tak biopalivo vlastně tankujeme všichni, protože usnesením vlády je povinností výrobců paliv přimíchávat bioetanol do obyčejného benzínu (v současné době tvoří 4,1 % objemu benzínu právě bioetanol). Že je kvůli tomu benzín o přibližně dvě až tři koruny na litr dražší, jsme už psali…

Ale za to, že si babišové na náš účet mastí kapsu, Ford Mondeo nemůže. Už ve městě vás potěší klidný a kultivovaný chod motoru s velmi plynulým a neagresivním nárůstem výkonu. Z křižovatek se najednou odjíždí tak krásně plynule, jemně, měkce… Není tu žádná propast výkonu, ze které vás vystřelí katapult zvaný turbodmychadlo.

A hned mě překvapuje další oldschoolová věc – pětistupňová manuální převodovka, kterou měla naposledy testovaná Kia Picanto s tříválcem. Mondeo tak má vlastně automat, protože padesátku pětka bez problémů udrží a dokáže celkem ochotně s nenaloženým autem zrychlovat, jakmile minete ceduli upozorňující na konec obce.

Na dálnici vám možná bude šestka chybět, protože by Mondeo díky ní určitě snížilo svou skoro devítilitrovou spotřebu minimálně o litr, ale zas máte okamžitě k dispozici plnou porci výkonu. Auto ochotně nabírá rychlost kdekoli v okolí tachometrové stotřicítky a opět po sešlápnutí pedálu plynu nečekáte, až se začne roztáčet turbodmychadlo. Ale honem na okresky, protože Mondeo se na dálnici vysloveně nudí.Uvnitř si opravdu připadáte, jako by něco nebylo v pořádku a hledáte tlačítko, kterým byste se z roku 1998 vrátili do roku 2011. Ne snad, že by byl interiér Mondea tak žalostný – právě naopak, je to příjemné místo k pobytu už díky naprosto výtečné pozici za volantem a jednoduchému ergonomicky docela přívětivému designu (díky absenci dotykového displeje), ale za všechno může řízení. Mechanická zpětná vazba, ostrá reakce motoru na plyn a přesná a krátká převodovka vám dají pocítit, co to znamená „sportovní auto pro nadšeného řidiče“. A úplně vlastně zapomenete na to, že jezdíte s biosamolepkami kolem dokola a že spalujete benzín vyrobený z obilí.

Ačkoli by bylo moc prima Mondeo FlexiFuel hodnotit jen podle jízdních vlastností, musíme se podívat i na peníze, protože vás asi zajímá, zda se to celé vyplatí. Příplatek za verzi FlexiFuel je nyní podle akčního ceníku 10 000 korun. Mondeo 2.0 Duratec stojí ve výbavě Trend 469 990 korun, za FlexiFuel tak dáte 479 990 korun. Pomineme teď, že automatická klimatizace a další nezbytnosti jsou už v základu, takže vychází Mondeo samo o sobě jako velmi lákavá koupě. Motor 1.6 EcoBoost stojí také zajímavých 499 990 korun a jak už z našeho dřívějšího testu provedení kombi víte, je to povedená jednotka… Ale nás zajímá verze FlexiFuel.Motory spalující směs benzínu s bioetanolem mají trochu vyšší spotřebu, přibližně o deset procent. Testované Mondeo jezdilo za necelých 9 litrů na 100 km i s provozem ve městě, takže se dá předpokládat, že standardní verze by jezdila za přibližně 8 litrů, možná malinko více. Cena paliva E85 se samozřejmě pořád odvíjí od cen ropy, ale v současnosti stojí litr naturalu 95 skoro 35 korun, zatímco litr paliva E85 nějakých 27 korun (najdete levnější i dražší).

Když budeme počítat spotřebu na E85 9 litrů na 100 km, bude kilometr stát 2,43 korun. Spotřebu benzínu uvažujme 8,2 litru na 100 km, pak nás bude kilometr stát 2,87 korun. S příplatkem 10 000 korun za verzi FlexiFuel se Mondeo začne vyplácet po ujetí přibližně 22 800 km, tedy klidně už za jeden rok provozu. Problém je ale s tím, kde palivo E85 tankovat.Stejná bolest sužuje i levný plyn CNG, který natankujete jen na pár místech v republice a u E85 tomu není jinak. V Praze jsou tři stanice a na západ od Prahy prakticky žádná. Musíte mít možnost tankovat E85 při každé cestě kolem, jinak na tom neušetříte nic. Mondeo FlexiFuel samozřejmě může jezdit i na normální benzín, ale pak přijdete o výhodu nižší pořizovací ceny paliva. A pak je tu středoevropská zima – v chladných měsících se kvůli zachování vlasností snižuje podíl bioetanolu asi na 70 %, čímž pochopitelně roste cena paliva.

Verdikt
Za tuhle cenu je Mondeo tak jako tak zajímavá nabídka a příplatek 10 000 korun za verzi FlexiFuel může dávat smysl, pokud jste si jisti, že máte kde E85 tankovat a že budete na obyčejný benzín jezdit jen minimálně. Když ale vynecháme obtíže spojené s logistikou shánění biopaliva, je Ford Mondeo 2.0 Duratec vlastně skvělé auto, které nám připomnělo, jak se jezdilo v dobách, kdy byl downsizing sprosté slovo a diesel se terpve začal do osobních aut prosazovat. Jako exkurze do minulosti nás testování Mondea na alkohol velmi bavilo.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
PalivoBenzín nebo E85
RozvodDOHC
Plněníatmosférické sání
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1999
Kompresní poměr10,8 : 1
Vrtání x zdvih (mm)87,5 x 83,1
Převodovkapětistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Podvozek
Vpředuvzpěry MacPherson
Vzadunezávislé víceprvkové zavěšení
Brzdy vpředuchlazené kotoučové, 300 x 28 mm
Brzdy vzadukotoučové, 302 x 11 mm
Pneumatiky vpředu215/55 R16
Pneumatiky vzadu215/55 R16
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)107 / 145 v 6000 ot./min.
Točivý moment (Nm)190 v 4500 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)98,2
0-100 km/h (s)9,9
Nejvyšší rychlost (km/h)210
Spotřeba paliva (l/100 km)11,3 / 6,0 / 8,0
Objem nádrže (l)70
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4784
Šířka (mm)1886
Výška (mm)1500
Rozvor náprav (mm)2850
Provozní hmotnost (kg)1477
Celková hmotnost (kg)2090
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1500
Zavazadlový prostor (l)540 - 1460
Ceny
Základní cena modelu469 990 Kč (akční cena Trend 2.0 Duratec)
Základní cena test. verze479 990 Kč (akční cena Trend 2.0 FFV Duratec)
3.8.2011 5:50| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist