Ford Mondeo Kombi 1.6 EcoBoost

Jednašestka pod kapotou pětimetrového kombi, to bude parádní průšvih, že ano?

  • Dynamika 7

  • Chování na silnici 9

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 10

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 8.4

RADOSTI
Pružný a kultivovaný motor; komfort odpružení i ovladatelnost lepší než u dieselu; ohromný vnitřní prostor

STAROSTI
Na tahání přívěsů to není to pravé; ovládání palubních systémů umí být občas otravné

Na psaní recenze kombíku Ford Mondeo 1.6 EcoBoost jsem se těšil tím druhem poťouchlého těšení, které škarohlíd mého ražení zažívá v předtuše sžíravého článku. Fordy to přece jen mají na autowebu dobré – snad až příliš dobré, ale malý motor ve velkém autě, to nikdy nefunguje. Vzpomeňte na Opel Insignia 1.6 nebo docela nedávno Peugeot 508 1.6 THP. A Ford Mondeo s malým EcoBoostem je další takový případ. Až na to, že není.

Fordův model střední třídy patří na autowebu i na českých silnicích ke starým známým. Jeho jednotlivými aspekty se proto tentokrát zabývat nebudeme, případné zájemce odkážeme do sekce Testy aut, kde lze články o Mondeu jednoduše vyhledat pomocí filtru. Dnes nás Ford Mondeo zajímá výhradně v kontextu nové pohonné jednotky.Kombinace bezmála pětimetrové (4950 mm v případě kombi) karoserie a motoru se zdvihovým objemem pouhých 1,6 l se jeví jako jedno z těch řešení, která se náramně vyjímají v evropském testu měření spotřeby, jen aby o to víc zklamala v běžném provozu. Celohliníkový přeplňovaný EcoBoost s přímým vstřikováním benzínu a proměnným časováním ventilů je sám o sobě zdařilý motor – pro menší modely. Pod kapotou nového Fordu Focus nás vyloženě nadchl. Ale v rozložitém Mondeu, které zůstává i ve čtvrtém roce na trhu nejprostornějším zástupcem své třídy?

Ford Mondeo fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Ford Mondeo fotogalerie

Kupodivu to funguje. Relativně malé turbodmychadlo totiž dává motoru plný točivý moment už v 1600 ot./min., což v praxi znamená, že můžete jet klidně po městě předpisovou padesátkou na pětku a přitom mít pod pravým kotníkem dostatečnou rezervu pro svižné zrychlení. Na plný plyn pak točivý moment vyskočí dokonce na 270 Nm díky dočasnému zvýšení plnicího tlaku. Výsledkem je přesvědčivé pružné zrychlení v kompletním rozsahu běžně používaných rychlostí, ačkoliv převodovka není odstupňovaná nijak nakrátko: v okamžiku, kdy ručička otáčkoměru doputuje na čtvrtý rychlostní stupeň ke konci své dráhy, zbývá k pokoření mety 200 km/h jen málo.Zázraky samozřejmě šestnáctistovka neumí. V kopcovitém terénu si se šestkou nevystačíte, ale přesné řazení s příjemně definovaným odporem i relativně prudká (na moderní přeplňovaný motor) odezva na plyn dělají, co mohou, abyste nezatoužili po samočinné převodovce. Kde se Insignia projevuje utrápeně, Mondeo energicky nabírá tempo a hezky u toho zní. Kultivovanost v dálničním tempu je jednoduše vynikající a stačí se jen maličko snažit, aby cestovní spotřeba na dlouhých trasách nepřesáhla osm litrů. Šetřivé povahy pak mimo město snadno srazí další litr.Povedený motor však představuje pouze polovinu důvodů, proč si tahle motorizace pro Mondeo zaslouží být prohlášena za tajný tip autowebu. Při udávané provozní hmotnosti 1501 kg je Mondeo 1.6 EcoBoost nejméně o metrák lehčí, než byste mu podle objemné figury hádali. Lehčí motor zaprvé výrazně usnadňuje změny směru, zadruhé dovoluje konstruktérům použít měkčí pružiny. Výsledkem je taková kombinace poddajnosti a ovladatelnosti, jakou lze dnes bohužel považovat za vzácnou i v prémiovém segmentu. Téměř dvakrát dražší Volvo V60, kterým jezdím právě teď, je ve srovnání s Mondeem pohodlné jako trakař – a o nic agilnější. Přidejte k tomu osvědčené dynamické přednosti velkých fordů, zejména rozumně komunikativní řízení a vhodně kalibrované tlumiče pérování, a dostanete auto s opravdu suverénním jízdním projevem.Verdikt
Se kterýmkoli naftovým motorem Mondeo působí jako přesvědčivý produkt. Koneckonců srovnávací testy vyhrává nejen u nás. Motorizace EcoBoost ale dá nejlépe vyniknout přednostem auta jako takového, aniž by trpěla předpokládanými nedostatky, a měla by se ocitnout v hledáčku všech řidičů, kteří se chtějí při svých služebních jízdách trochu zabavit. Bohužel mám tušení, že nejen na českých silnicích zůstane tohle Mondeo zřídka vídaným jevem. Správci vozových parků vidí ve svých flotilách benzínové motory neradi a privátní zákazníci se budou těžko zbavovat pocitu, že šestnástistovka je na auto střední třídy málo. Škoda. Moje, ale zejména jejich. Já ztratil jen příležitost napsat pár kritických řádek, ale kdo ze zákazníků Mondea dá dieselu přednost před malým EcoBoostem, připraví se o možnost získat za své peníze lepší auto.

Jirka Červenka

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1598
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Podvozek
Brzdy vpředuKotoučové s vnitřním chlazením
Brzdy vzaduKotoučové
Pneumatiky vpředu215/50 R17
Pneumatiky vzadu215/50 R17
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)118 / 160 v 6000 ot./min.
Točivý moment (Nm)240 (270) v 1600 - 4000 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)106,6
0-100 km/h (s)9,6
Nejvyšší rychlost (km/h)210
Spotřeba paliva (l/100 km)9,1 / 5,5 / 6,8
Objem nádrže (l)70
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4837
Šířka (mm)1886 (bez zrcátek)
Výška (mm)1512
Rozvor náprav (mm)2850
Provozní hmotnost (kg)1501
Celková hmotnost (kg)2200
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)745
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1800
Zavazadlový prostor (l)549 - 1740
Ceny
Základní cena modelu499 990 Kč (akční cena 2.0 Duratec Trend)
Základní cena test. verze629 990 Kč (akční cena Enterprise)
6.5.2011 7:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist