Škoda Superb Combi 2.0 TDI vs Ford Mondeo kombi vs Opel Insignia Sports Tourer

Postavili jsme novou velkou škodovku proti nejtěžším soupeřům. Obstála?

Škoda Superb Combi je pro svého výrobce důležitější, než by se z pohledu tradiční české klientely značky Škoda mohlo zdát. Teprve s příchodem verze Combi totiž Superb získává šanci výrazněji promluvit do rozložení sil v segmentu, který sice trvale klesá a ani v absolutních číslech nedělá takové objemy jako nižší a nižší střední třída, ale pracuje se zajímavými maržemi. Jinými slovy, Škoda Auto nejspíš neprodá tolik Superbů Combi jako Fabií, ale mohla by na nich slušně vydělávat. Pokud to v Česaně vzali za správný konec.

Modelem Superb Combi jako takovým jsme se na autowebu zabývali už několikrát, mimo jiné v článcích Škoda Superb Combi oficiálně anebo Škoda Superb Combi 1.4 TSI, první jízda. Dnes je naším cílem přesvědčit se, nakolik je velký mladoboleslavský kombík schopný obstát tváří v tvář jedněm z nejkompetentnějších rivalů ve své kategorii. Umí Škoda Superb Combi s nejsilnějším naftovým motorem a v nóbl výbavě něco, co ekvivalentní Opel Insignia Sports TourerFord Mondeo kombi nedokážou?

 

Pod kapotou

V kategorii „manažerských“ aut střední třídy jsou suverénně nejžádanější motorizací přeplňované naftové čtyřválce se zdvihovým objemem okolo dvou litrů. Zatímco ještě před třemi čtyřmi lety platil výkon 140 koní v této třídě za špičkový, i nejslabší z dnešních rivalů, Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTi Ecotec, bez námahy vyvine mohutných 160 koní, podpořených již v 1750 ot./min. točivým momentem 350 Nm. V praxi se motor Opelu projevuje poměrně hlasitým klepáním a na dojmu z akcelerace se podepíší dlouhé mezery mezi jednotlivými stupni šestirychlostní ruční převodovky. Ve skutečnosti má ale turbodiesel z Russelsheimu jemnější chod a ostřejší nástup než jednotka 2.0 TDI CR pod kapotou Škody Superb Combi.

Za výborným odhlučněním a téměř „nedieselovým“ zvukem škodovka schovává mírnou, ale přece jen znatelnou vzpomínku na nectnosti legendárních „tédéíček“ se vstřikováním PD – má nejtvrdší chod z této trojice a nejtupější odezvu v první třetině otáčkoměru, kde se turbo teprve nadechuje. Nevíte-li, co si pod tím představit, řekněme, že v Superbu jste nejblíž ke zhasnutí motoru při nepodařeném rozjezdu. Zato výkon mu rozhodně nechybí, Škoda Superb Combi 2.0 TDI CR překonává Insignii o celých patnáct koní. Točivý moment je ovšem shodný a dokonce vrcholí při úplně stejných otáčkách.

Fordu Mondeo kombi 2.2 TDCi se Škoda pro změnu téměř vyrovná v hodnotě nejvyššího výkonu. Dvě deci objemu navíc však dávají Fordu citelný náskok, pokud jde o sílu: 400 Nm je opravdu znát, zejména v pružném zrychlení. Ve srovnání s oběma soupeři Mondeo trhá asfalt a okolo dvou tisíc otáček se dere dopředu tak prudce, jako by bylo načipované.

Všem třem autům je společná těžká, ne právě progresivní spojka a řazení, kterému něco chybí – i když je to pokaždé něco jiného: kratší dráhy v případě Mondea, preciznější kulisa u Insignie a hladší chod páky v Superbu. Kdybychom si mohli vybrat, chtěli bychom kterékoli z těchto aut raději s automatem.

Případné drobné rozdíly v akceleraci a spotřebě vyplývají z odstupňování převodů a v běžném provozu je nepovažujeme za rozhodující. To vlastně platí i o hodnocení pohonných jednotek. Museli jsme se pohádat, abychom na základě opravdu drobných diferencí stanovili následující pořadí:

1. Ford Mondeo kombi 2.2 TDCi, 2. Škoda Superb Combi 2.0 TDI CR, 3. Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTi

 

Na silnici

Nová Škoda Superb jezdí výborně a Combi na tom není jinak. Příjemně se ovládá, v zatáčkách nachází dost jistoty a komfort odpružení nedává důvod ke stížnostem ani při kličkování mezi propadlými víky od kanálů v Praze, ani při vysokém tempu na dálnici.

Kouzlo – a záludnost! – srovnávacích testů ovšem spočívá v tom, že při možnosti bezprostředního střídání aut postřehnete rozdíly, které by vám s časovým odstupem nejspíš zůstaly skryté. Přesedněte do Superbu z Mondea a zarazíte se nad tím, proč se karoserie škodovky tak kroutí, proč odpružení na nerovnostech tak hlasitě bouchá a proč se celé auto nechá zneklidnit povrchem, přes který se Mondeo řítí s jistotou dobře nastaveného soutěžáku. A pokud věříte na oblíbené klišé „buď komfort, nebo ovladatelnost“, tady obdržíte další důkaz, že ve skutečnosti jde o dvě strany jedné mince. Mondeo se svými precizně nakalibrovanými tlumiči, vhodně zvolenými pouzdry náprav a pevnou karoserií je zábavnější, jistější, na okresce rychlejší, lépe ovladatelné a komfortnější než Superb Combi, který ztrácí i kvůli úsměvné simulaci zpětné vazby od jinak vcelku přesného řízení.

Nečekali jsme ale, v jak dobrém světle se ukáže Insignia. Se svými adaptivními tlumiči zatáčí hezky naplocho, vertikální pohyby kol se jen minimálně přenášejí na karoserii. A pokud nějakému autu docházela na promoklém asfaltu trakce, nebyl to nikdy tento rozložitý Opel. Mondeo našlo v Insignii těžkého soupeře a nakonec ji odsunulo za sebe až díky svému skvělému řízení, které je po „fordovsku“ komunikativní a jakmile se vaše řidičské podvědomí naučí tento informační kanál vnímat, vyhodnocovat a zpracovávat, dává zážitku z jízdy úplně jiný rozměr.

1. Ford Mondeo 2.2 TDCi, 2. Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTi, 3. Škoda Superb Combi 2.0 TDI CR

 

Na nákupech

Při plném obsazení má tato kapitola jediného vítěze. S objemem neuvěřitelných 633 litrů se Škoda Superb Combi doslova vysmívá jak Fordu Mondeo kombi (554 l se sadou na opravu pneumatik), tak Opelu Insignia Sports Tourer (540 l). Aby bylo ponížení soupeřů dokonalé, může se Superb pochlubit i příkladně plochými boky zavazadelníku, elegantní samostahovací roletkou a nejlépe vyřešenými háčky pro zavěšení tašek s nákupem.

Jenže kombíky si zpravidla pořizujete s představou, že v nich aspoň občas budete převážet věci, které by se do liftbacku nevešly. Zdůrazňujeme to, abyste pochopili, že pro nás byly rozhodující přepravní vlastnosti po sklopení zadních sedadel.

Škoda, že žádný z výrobců nepovažoval za vhodné vymyslet nějaké táhlo pro sklopení sedaček přímo z kufru, podobně jako to má třeba Honda Accord Tourer. Musíte nejprve k jedněm zadním dveřím, sklopit opěradlo, obejít auto, otevřít druhé zadní dveře…

Co do objemu zůstává Superb Combi ve vedení i poté. Když se dost nachodíte a nasklápíte, dočkáte se u Superbu přepravní kapacity 1865 litrů a u Mondea 1745 litrů. Insignia s hodnotou jen 1530 litrů je opět poslední. Jenže… Tato čísla prozradí jen málo o skutečné využitelnosti zavazadelníku a Superb Combi má fatální nedostatek – výztuha karoserie těsně za zadními sedadly vytváří několik centimetrů vysoký schod, který je dobře vidět i na jedné z fotek. Už z pouhé představy, jak se bez pomoci snažíme nasoukat dovnitř lednici, nás bere kýla.

Naproti tomu stojí Insignia, jejíž nakládací hrana je v jedné rovině s podlahou kufru, sedačky se sklápějí prakticky naplocho a nakládací otvor připomíná svými rozměry portál tunelu. Kdybychom stáli před obchoďákem Ikea a museli naložit novou šatní skříň – A o tom přece kombíky jsou, ne? – chtěli bychom tam mít Insignii Sports Tourer, ne Škodu Superb Combi.

1. Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTi, 2. Ford Mondeo 2.2 TDCi, 3. Škoda Superb Combi 2.0 TDI CR

 

Interiér a vnitřní prostor

Pokud hledáte kombi s největším prostorem pro nohy vzadu, nic se nevyrovná Škodě Superb Combi. Mladoboleslavští zvládají nejlépe také dílenské zpracování, výběr materiálů a rozmístění ovládacích prvků. Insignia na nerovnostech drnčí a všude jinde zbytečně irituje řidiče chaotickou „logikou“ ovladačů na středové konzole. Než přijdete na to, jak se potvrzuje volba v menu grafického ovládacího rozhraní, zešedivíte. (Mimochodem, dělá se to tak, že stisknete prstenec okolo čtyřsměrného tlačítka pro pohyb v menu…) Ford nás zklamal nedostatky ve slícování a odbytým provedením některých detailů mimo zorné pole řidiče. Třeba popelník u zadních sedadel by byl pro ostudu snad i v Citroenu…

Zato sportovní přední sedadla, která Ford montuje do verze Titanium sériově, jsou výtečná, nezůstávají téměř nic dlužna příplatkovým ortopedickým sedadlům v Insignii. Krátké sedáky Superbu se vám budou zdát snesitelné, jen dokud nevyzkoušíte něco lepšího.

1. Škoda Superb Combi 2.0 TDI CR, 2. Ford Mondeo 2.2 TDCi, 3. Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTi

 

Cena a výbava

Podle oficiálních ceníků vyjde testovaná Škoda Superb Combi 2.0 TDI CR 125 kW Elegance na 849 900 Kč. Překvapivě je to nejdražší vůz z naší trojice, protože Ford Mondeo kombi 2.2 TDCi Titanium bude váš za 795 990 Kč a za Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTi 160 k Cosmo zaplatíte 789 900 Kč.

Zde nicméně operujeme na tenkém ledě, neboť firemní zákazníci jen zřídka nakupují auta za ceny, které jsou uvedeny v cenících. Každý vůz z naší trojice navíc nabízí – sériově či za příplatek – alespoň jednu užitečnou věc, která není u některého z rivalů k mání, ať už jde o vyjímatelnou ruční svítilnu (Superb), vyhřívané čelní okno (Mondeo) nebo už zmíněné ortopedické sedačky (Insignia).

Nějaké pořadí jsme přesto stanovit museli a dospěli jsme k němu tak, že jsme našli oficiální cenu za vůz s metalízou, bixenony, celobarevnou navigací, vyhřívanými předními sedadly, Bluetooth rozhraním, USB konektorem, parkovacím asistentem a nějakým systémem pro uložení menších předmětů v zavazadlovém prostoru, protože to jsou prvky, které bychom ve svém luxusním kombi střední třídy chtěli mít my sami.

Díky rozsáhlé sériové výbavě modelu Elegance se po dokoupení potřebných vymožeností situace obrací, Superb Combi s výslednou cenou 890 800 Kč se ukazuje jako nejvýhodnější. Pokud jsme správně pochopili zmatený ceník Opelu, Insignia Sports Tourer podle naší specifikace by vyšel na 909 400 Kč. Mondeo s cenou 943 600 Kč jakoby chtělo potvrdit nešťastnou strategii vysokých oficiálních cen Fordu, které mnoha lidem zabrání už jen navštívit prodejce a zeptat se na cenu skutečnou. Mondeo se přitom nerozpakuje šetřit na viditelných místech – jako jediné má klasickou šroubovací anténu a kapotu motorového prostoru nepodepírá plynová vzpěra, ale jen kovová tyčka, o kterou si musíte špinit ruce.

1. Škoda Superb Combi 2.0 TDI CR, 2. Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTi, 3. Ford Mondeo kombi 2.2 TDCi

 

Verdikt

Kdybychom si dopředu neurčili, že výsledek testu necháme vyplynout z aritmetického průměru jednotlivých kapitol, asi bychom se neubránili nutkání dát na první místo (opět) Ford. Auta jsou tu přece od toho, aby se řídila, a Mondeo se svým brilantním podvozkem, mimořádným řízením a prudkým motorem poskytuje svému řidiči potěšení, jaké majitel Insignie ani Superbu nikdy nepozná.

Jenže tento test si kladl za cíl zkoumat všechny tři soupeře trochu komplexněji. Snažili jsme se najít nejlepší kombi – a proto nás trochu zamrzelo zjištění, že Opel Insignia Sports Tourer nedosáhne výš než na třetí příčku. Kromě tvaru a řešení zavazadlového prostoru nás oslovil také svým sofistikovaně působícím podvozkem a dobrou cenou.

Škoda Superb Combi je poctivě udělané a snad až rozmařile dimenzované auto, nicméně na silnici mu schází přesvědčivost obou rivalů a jako kombík selhává kvůli nedořešené manipulaci s těžkými břemeny. Vzhledem k tomu, že škodovky obvykle kritizujeme za chudé vybavení i takzvaně vyšších verzí, je šťastný paradox, že Superb vděčí za své dnešní umístění hlavně rozsáhlé sériové výbavě verze Elegance. Bez ní by se nová velká škodovka propadla za Opel.

Čímž se dostáváme k nečekanému vítězi. Ačkoliv jsme speciálně kvůli němu uplatnili systém hodnocení, který bere jízdní vlastnosti jen za jedno z mnoha rovnocenných kritérií, Mondeo hladce proplulo všemi nástrahami a vyšvihlo se na první příčku. Nejlepším naftovým kombíkem střední třídy podle autowebu je Ford Mondeo 2.2 TDCi – a překvapivě ani tolik nezáleží na tom, jak moc vás baví či nebaví řídit.

 

Jirka Červenka, iMOTOR

Měření a technické údaje

Naměřené hodnotyŠkoda Superb Combi vs. Ford Mondeo Combi vs. Opel Insignia Combi
0-100 km/h (s)8,9
Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivomotorová nafta
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1968
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)170 k v 4200ot
Točivý moment (Nm)350Nm v 1750ot
Výkon/hmotnost (k/t)107,8
Nejvyšší rychlost (km/h)220
Spotřeba paliva (l/100 km)5,9
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4838
Šířka (mm)1817
Výška (mm)1510
Rozvor náprav (mm)2761
Provozní hmotnost (kg)1577
Celková hmotnost (kg)2140
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)2000
Zavazadlový prostor (l)633 - 1865
Ceny
Základní cena modelu849 900 Kč
14.12.2009 12:45

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist