Vyšší podíl biosložky v palivu bude

Poslanci narychlo přehlasovali veto prezidenta. Připravte se na další zdražení benzínu i nafty.

Poslanci stihli přehlasovat veto prezidenta republiky a zákon, který přikazuje přimíchávat vyšší podíl biosložky do benzínu a nafty, začne platit od června.

„Pro navýšení povinného podílu biopaliv v benzínu a naftě hlasovali poslanci KSČM, Zelených, TOP09, KDU-ČSL, ODS a ČSSD. Jinými slovy prakticky všichni,“ píše ekonom Petr Mach na svém blogu.Co to znamená pro řidiče? Benzín i nafta podraží až o korunu, neboť výroba biopaliv je dražší. Podíl se totiž zvyšuje z 3,5 na 4,1 % u benzínu a z 4,5 na 6 % u nafty.

Pomůžeme tím přírodě? Ne. Pomůžeme tím našim motorům? Ne. Dokonce už i Evropská unie musela sama uznat, že vyšší podíl biosložek v palivu je nesmysl. Proč? Poškozuje motory aut a nejen, že tím zvyšuje spotřebu a emise, ale ve skutečnosti se celkové emise (nejen CO2) vyšším podílem biosložky v palivu také zvýší. Navíc se to projevuje růstem cen potravin, protože zemědělci upřednostňují pěstování plodin, z kterých se biopaliva vyrábí.Prezident republiky Václav Klaus se zatím proti tomuto vetu nevyjádřil. Dlouhodobě však zvyšování podílu biosložky v palivu kritizuje, zejména proto, že neprospívá přírodě a zdražuje provoz aut.Petr Mach, ekonom a předseda Strany svobodných občanů, upozorňuje, že Evropská unie nepřikazuje, nýbrž doporučuje přimíchávání biosložky do paliv. Nás řidiče bude asi nejvíce zajímat toto: „Zmíněná evropská směrnice říká: „Pokud směsi biopaliv s deriváty minerálních olejů překročí mezní hodnotu 5 % methylesterů mastných kyselin (MEŘO), musí být tato skutečnost zvláštním způsobem vyznačena v prodejních místech“. To proto, aby každý věděl, že to, co si bude tankovat, mu bude ničit motor a aby nemohl Evropskou unii žalovat. Až na pumpách 1. června nenajdete zřetelné varování, že tankujete ředěné palivo, připravte si žalobu k náhradě škody za zničený motor. Bohužel to bude žaloba na náš stát, za který jednají debilní poslanci.“, píše Petr Mach na svém blogu.Dále Petr Mach uvádí: „Podle informací automobilek snižují biopaliva životnost motorů asi o 70 % (motory rezavějí, protože biopaliva jsou hydroskopická). Výměny oleje a filtrů u motorů používajících biopaliva musí být třikrát častější. Biopaliva také zvyšují spotřebu až o 8 %, jinými slovy, tankovat se musí častěji a na plnou nádrž se ujede méně kilometrů. Aby toho nebylo málo, biopaliva jsou dražší. Již nyní platíme kvůli přibližně 5% příměsím o korunu na litr navíc. Jen na vyšších cenách pohonných hmot doplácí čeští řidiči do kapes přimíchávačů na 6 miliard korun ročně. To je pro lobbisty jistě částka, o kterou stojí za to bojovat. Biopaliva jsou zkrátka výhodná jen pro jejich výrobce díky povinnému přimíchávání.“

Zdroj: iHNed.cz a Svobodni.cz

27.5.2010 6:35

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist