autoweb.cz > autosalon > Autosalon Frankfurt > Frankfurt live: Škoda Octavia Greenline má ráda alkohol
Frankfurt live: Škoda Octavia Greenline má ráda alkohol
Trochu stranou pozornosti stojí vedle ostatních exponátů Škody Auto (Škoda Fabia Combi, Škoda Fabia Scout a Škoda Fabia Greenline) tato Octavia Combi.
Ačkoliv má stejný bílý lak a zelené polepy jako Fabia stejného označení, její „zelenost“ spočívá v něčem jiném. Je to vůbec první sériový vůz z Mladé Boleslavi, přizpůsobený pro spalování E85.
Škoda Octavia III fotogalerie – vše co potřebujete vidět
E 85 je směs tvořená pětaosmdesáti procenty biolihu (můžete se setkat i s výrazy bioetanol či bio-ethanol) a patnácti procenty bezolovnatého benzínu. Základní výhodou E85 je původ – získává se z obnovitelných zdrojů, jako je například cukrová třtina, obilí nebo dřevěný odpad. (V poslední době se rozpoutala debata o odvrácených stranách této domněle ekologické cesty k udržitelné mobilitě, ale to sem teď nebudeme tahat.)
Auta na E85 se velmi rozšířila ve Švédsku, kde je tato pohonná látka již několik let běžně k dostání a jeho uživatelé se těší celé řadě daňových úlev a jiných zvýhodnění. Dosavadními lídry na tamním trhu jsou Volvo a Ford. Právě jim chce Škodovka ztrpčit život – model Octavia Combi Greenline je určen pro švédský trh.
Octavii Greenline pohání známý motor 1.6 MPI Flexfuel o výkonu 75 kW (102 koní). E85 má vyšší oktanové číslo než benzín, což si vynutilo úpravu ventilových sedel. Kvůli jiným korozivním vlastnostem E85 bylo zase potřeba vyměnit některé části palivového vedení za komponenty z jiných materiálů. A protože za teplot nižších než minus 15 stupňů je nutné „biomotor“ předehřívat, přibyla na autě malá zásuvka. Vy byste asi nevěděli, co s ní, ale Švédové jsou na to zařízeni.
Motor umí spalovat jak E85, tak běžný Natural, a obě látky lze v nádrži míchat, jak to zrovna situace (a dostupnost E85) vyžaduje. O úpravu parametrů zapalování se postará řídicí jednotka, která získá potřebné informace od senzorů klepání.
O uvedení vozu Škoda Octavia Combi Greenline na český trh se v nejbližší budoucnosti neuvažuje.
autoweb.cz