Airbagy nemusí chránit jen posádku, ale i samotné auto

Ačkoliv jsou všechna moderní auta doslova nabita armádou různých bezpečnostních asistentů, které mají zabránit dopravní nehodě, čas od času se jí prostě vyhnout nedá. Pak je tu ale firma, která vyvinula airbag pro karoserii auta, který má minimalizovat škody.
externi-airbag-1100x618.jpg Zdroj: ZF

Airbagy máme v autě asi všichni, ale všichni víme, že jejich hlavní funkcí je ochránit posádku při nárazu. Ideálně ji zachránit život, když jde opravdu do tuhého. Airbagy takto, jak je známe, fungují výborně a dokonce se z nich stala povinná bezpečnostní výbava, bez které nesmí žádné nové auto vyjet na silnice. Je ale dost dobře možné, že se časem dočkáme další a možná i povinné sady airbagů, která ovšem nebude určena jen pro posádku, ale také pro samotný automobil.

Na svědomí ho má německá firma ZF, která už se nechtěla dívat na rostoucí počet úmrtí po bočním nárazu. Takové nehody mají jen v Německu na svědomí až třetinu všech úmrtí na silnici a tato novinka by prý zvládla toto číslo snížit až o 40 %. V praxi to funguje tak, že boční externí airbag má za úkol vytvořit deformační zónu, která jinak z boku vozu prakticky není. K nehodě sice doje, nějaké následky jistě bude mít také, ale rozhodně ne tak děsivé, jak to u bočních střetů bývá.

Nový airbag je umístěn mezi A a C sloupkem a jde vlastně o obrovský vak, jehož nafouknutí zabere 150 milisekund. Krom toho ale v tomto čase zvládne řídící jednotka airbagu vypočítat, zda je vůbec nutné airbag aktivovat nebo ne. Neuvěřitelný fofr, když si uvědomíte, že za 150 milisekund mrknete. Firma ZF vak vyvíjí hned v několika objemech – od 280 do 400 litrů. Záleží na tom, na jak velké auto má být. Vše je ale stále jen ve fází testování a to z mnoha důvodů.

Je potřeba doladit přesnost reakcí řídící jednotky, která musí umět pracovat se situacemi, kdy to sice na náraz vypadá, ale nakonec se nic nestane. A takových situací je v rámci hlavně městské dopravy velká spousta. Také je potřeba, aby uměla vyhodnotit blížícího se cyklistu, který nakonec auto objede. Umíte si představit, jak vy to vypadalo, kdy se před cyklistou aktivoval obrovský externí airbag, který odpaluje několik patron? My raději ne.

Nový airbag je v tuto chvíli napojen na složitou řídící jednotku, radary, lidary a kamerový systém. Firma ZF v tuto chvíli zjišťuje, jestli je to opravdu ten nejlepší možný systém a jestli by to náhodou nešlo udělat přesněji nebo spíše lépe. Podle zástupců vývojářské firmy další vývoj zabere minimálně 4 roky a pak už bude záležet jen na to, jestli a jaká automobilka si novinku koupí. Něco nám říká, že jednou z prvních by mohlo být Volvo, které dává pojmu bezpečnost zcela nový rozměr. Tak uvidíme. Nápad to není špatný, ale dotáhnout k dokonalosti ještě chce.

13.6.2019 9:00| autor: Tomáš Malík

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist