Bezpečně s přívěsem: Jízda s vlekem má svoje pravidla

Jízda s přívěsem má svoje specifická pravidla. Na co všechno je dobré myslet?
foto1-1100x618.jpg Zdroj: Mercedes-Benz

Letošní dovolené si řada lidí spojí s aktivním trávením volného času, mnozí možná poprvé využijí možnost zapojit za svůj vůz přívěs. Ať už vlastní, nebo vypůjčený, obytný či užitkový pro převoz motocyklů, kánoí či větších lodí. Proto je v této souvislosti správný čas připomenout si některé praktické rady.

Vhodné k tažení přívěsů jsou vozy s pohonem zadních nebo všech kol. Tyto vozy přirozeně nabízejí lepší trakci při zatížení zádi, jaké vyvolává připojený přívěs, zvláště ve spojení s vyšším množstvím zavazadel na letní dovolené.

Majitelé vozů s pohonem jen předních kol se musí připravit na horší trakci, méně zatížená přední kola také hůře přenášejí síly při zatáčení. Pro všechny řidiče pak platí nutnost zvýšené pozornosti, neboť jízdní souprava s přívěsem má nejen vyšší hmotnost, která se projeví na schopnosti zrychlovat a brzdit, ale také odlišné chování v zatáčkách nebo vyšší citlivost na boční vítr.

Řízení s přívěsem

V České republice lze s běžným řidičským průkazem skupiny B řídit soupravu osobního vozu a přívěsu o hmotnosti 750 kg. Pokud nejvyšší povolená hmotnost přívěsu přesahuje 750 kg, nesmí nejvyšší povolená hmotnost celé soupravy, tedy vozu a přívěsu, překročit 3 500 kg. Za vůz o nejvyšší povolené hmotnosti 2 500 kg tak lze připojit například větší vlek s nejvyšší povolenou hmotností do 1 000 kg. Větší a brzděné přívěsy jsou bezpečnější volbou, jsou stabilnější a mívají větší pneumatiky.

Čtěte také: Mobilní telefon v autě jako výbušnina: Proč nenechávat elektroniku na palubní desce?

Další hledisko představuje údaj výrobce o nejvyšší hmotnosti nebrzděného a brzděného přívěsu pro danou verzi automobilu. Vozy se slabšími motory mají omezenou hmotnost přívěsů. Pokud výrobce umožňuje maximální hmotnost pouze například 650 kg, nesmí řidič tuto hranici překročit, i když vozík má vyšší celkovou hmotnost. Uživatelé, kteří potřebují zapojit těžší přívěsy, potřebují vyšší řidičské oprávnění, a to buď jednodušší B96, nebo B+E. Pak mohou za svůj vůz zapojit přívěsy o hmotnosti až 3 500 kg.

Bezpečné zajištění je základ

Důležité je pečlivé zajištění přívěsu na tažném zařízení. Přívěs se připojuje k zabrzděnému vozidlu, při zajištění kloubu na kouli tažného zařízení musí být zřetelné kovové cvaknutí. Na kloubu se také zpravidla nachází indikátor opotřebení, který musí být na zelené poloze, u ojí bez indikace se řidič musí přesvědčit o pevnosti spoje ručně.

K nezbytným úkonům patří správné zapojení elektrického přívodu, kontrola funkce osvětlení a také kontrola tlaku v pneumatikách. A to jak na přívěsu, tak u tažného vozidla, kde se s ohledem na zvýšenou zátěž zadních kol předepisuje zvýšit tlak.

Veškeré údaje o povolené hmotnosti přívěsu a předepsaných tlacích se nacházejí na vozidle, například u výrobního štítku, na sloupcích karoserie nebo na krytu uzávěru palivové nádrže. Při cestách do zahraničí je vhodné se seznámit s předpisy všech zemí, kde se bude souprava pohybovat, tedy i tranzitních.

Pravidlo dostatečného výkonu

Zvláště za deště je dobré u všech typů pohonu pamatovat na to, že kvůli většímu zatížení zadních kol mohou mít ty přední horší kontakt s vozovkou než obvykle, což se projeví při zatáčení nebo brzdění. Tato skutečnost se do značné míry netýká vozů vybavených nivelizací zadní nápravy nebo vzduchovým pérováním, které udržují stálou světlou výšku bez ohledu na zatížení.

Pro bezpečnou jízdu je důležitý výkon motoru a dostatek točivého momentu především v nízkých otáčkách. Proto je uživatelům, kteří počítají s častějším vlečením přívěsů, doporučována automatická převodovka. Její prokluz zajistí citlivé rozjezdy i s velkou zátěží a také jemné manévrování v nízkých rychlostech. Je vhodné se také řídit pravidlem dostatečného výkonu, tedy 30 kW na tunu skutečné hmotnosti soupravy.

Odlišná technika jízdy

I konstrukčně dobře připravený tažný vůz v dobrém technickém stavu vyžaduje, aby při vlečení přívěsu upravil řidič styl jízdy s ohledem na hmotnost nákladu i charakteristiku soupravy. Ať už s nebrzděným menším vozíkem nebo brzděným těžším přívěsem je nezbytné počítat s delší dobou pro akceleraci a také prodlouženou brzdnou dráhou. Zřetel je třeba brát na odlišné rozložení hmotnosti a často větší šířku nebo odlišný rozchod kol přívěsu.

Brzdy jsou hodně namáhány hlavně při dlouhých táhlých klesáních. V takovém případě se doporučuje v první řadě brzdění motorem, tedy manuální podřazení na vhodný rychlostní stupeň, což umožňují i samočinné převodovky. Brzdy by se měly zatěžovat rovnoměrně a spíše v kratších intenzivních intervalech než trvalým mírným tlakem.

Zvláště v horku je vhodné pamatovat i na zatížení motoru. Nadměrná zátěž vede k neúměrnému zvýšení spotřeby paliva, vyššímu opotřebení a také k riziku přehřátí. Proto je vhodné přizpůsobit rychlost výškovému profilu a vyvarovat se extrémního vytáčení motoru.

Doporučením pro zákazníky, kteří předpokládají tažení přívěsu, je objednání vestavěného tažného zařízení přímo z výroby, protože u vybraných verzí je s jeho instalací spojena i řada dalších konstrukčních úprav. Kromě možnosti kombinace se stabilizačním systémem pro přívěsy to je například i výkonnější chladič, který zajistí správnou provozní teplotu motoru i za ztížených podmínek.

30.6.2020 10:03| autor: Hugo Kottás | zdroj: Mercedes-Benz

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist