Platforma MQB slaví desáté jubileum, vzniklo na ní už 32 milionů vozů

Modulární platforma MQB (Modularer Querbaukasten), světový bestseller koncernu Volkswagen, slaví desáté jubileum.
db2012al00113_large-1100x618.jpgCelá galerie 3 Zdroj: Volkswagen

Platforma pro vozy s motorem uloženým vpředu napříč je od roku 2012 společným základem bezpočtu modelů. Koncern Volkswagen vyrobil na této platformě již více než 32 milionů vozů. Značka Volkswagen přitom už překročila hranici 20 milionů vyrobených vozů – od malého modelu Polo až po SUV, jakými jsou modely Atlas (USA) nebo Teramont (Čína).

Filozofie platforem byla přenesena také do světa elektromobility. Současné modely ID. používají jako technický základ modulární platformu MEB (Modularer E-Antriebsbaukasten) pro elektromobily.

V další generaci bude jako technická platforma pro elektricky poháněné modely koncernu sloužit SSP (Scalable Systems Platform). SSP umožní kompletní síťové propojení vozu se svým ekosystémem a vytvoří tak předpoklady pro zcela automatizovanou jízdu (úrovně 4).

Představeno na podzim 2012

Značkou Volkswagen vyvinutá platforma MQB debutovala v modelu Golf VII. První sériově vyrobený vůz sjel z montážní linky ve Wolfsburgu v říjnu 2012. Potenciál nové platformy byl patrný na první pohled, ať se jednalo o velmi vyspělou techniku, nízkou hmotnost, nebo dynamický design díky krátkým převisům karoserie.

Čtěte také:

Test Volkswagen ID.5 GTX v Česku: Enyaqu se líbit nebude (první jízdní dojmy)

Test Volkswagenu Amarok 3.0 TDI v drsné offroadové úpravě Delta4x4

Test Volkswagen Caddy Maxi 2.0 TDI: Dostupnější alternativa Multivanu?

V rámci koncernu Volkswagen byla vůbec prvním modelem na platformě MQB třetí generace modelu Audi A3, která byla uvedena na trh několik měsíců před modelem Golf. Platforma MQB umožnila standardizaci výrobních procesů ve všech oblastech. Tím se zvýšila flexibilita a snížily náklady na vývoj – nejen pro značku Volkswagen, ale pro celý koncern. Tehdejším mottem bylo rozšiřování rozmanitosti nabídky díky inteligentnímu vytváření synergií.

Koncept shodných dílů a vysokých výrobních počtů umožnil u platformy MQB realizovat vysoké úspory z rozsahu. Volkswagen díky tomu může uvádět na trh inovativní technologie také v mainstreamovém segmentu, a demokratizovat tak pokrok. Sofistikované prvky výbavy, jakými jsou asistenční systémy, mohou být nabízeny ve všech automobilových třídách, a tím zpřístupňovány širokým vrstvám zákazníků.

MQB zajišťuje značkám nezávislou identitu

MQB nabízí nejvyšší míru flexibility. Parametry, jakými jsou rozchod kol, rozvor náprav, velikost kol nebo poloha sedadel a volantu, lze individuálně přizpůsobovat jednotlivým modelům v závislosti na jejich postavení na trhu a automobilovém segmentu, aby byly uspokojeny požadavky a přání trhu a zákazníků.

Mnoho komponentů karoserie se vyrábí z vysokopevnostní nebo ultravysokopevnostní oceli a z plechů různé tloušťky. Hmotnost nově představených modelů na platformě MQB díky tomu klesla v průměru o 50 kilogramů v porovnání s jejich předchůdci. U modelu Golf VII to bylo v závislosti na výbavě dokonce bezmála o 100 kilogramů.

Nové motory s jednotným uložením

U platformy MQB je jednotné také uložení motorů, a to se sklonem 12 stupňů dozadu. Strana sání je vpředu, strana výfuku vzadu. U agregátů TSI řady EA 211, která debutovala společně s platformou MQB, proto vývojáři otočili hlavu válců o 180 stupňů oproti předchozím motorům řady EA 111.

Benzin, nafta, zemní plyn a elektřina. Právě v oblasti agregátů je platforma MQB mimořádně mnohostranná a připravená na budoucnost. Od začátku se konstrukčně počítalo s verzemi na benzin (TSI), naftu (TDI) a zemní plyn (CNG), ale také s mild-hybridními a plug-in-hybridními pohony. Golf VII se v letech 2013 až 2020 prodával dokonce s čistě elektrickým pohonem jako e-Golf1. Rozsah výkonů u koncernových modelů na platformě MQB začíná v současnosti na německém trhu od 48 kW (66 k), nejvýkonnější motor nabízí 294 kW (400 k).

Zmenšení rozmanitosti variant

Nové zážehové motory a rovněž nové vznětové motory (EA 288) obdržely jednotná rozhraní k převodovému ústrojí. Díky tomu je lze kombinovat se stejnými převodovkami a stejnými hnacími hřídeli na přední nápravě.

Počet variant motorů a převodovek tím klesl téměř na polovinu. U klimatizačních jednotek – velkého komponentu v přední části vozu – se počet provedení zmenšil dokonce ze 102 na 28.

Efektivní výroba

Volkswagen spolu s dalšími koncernovými značkami může na flexibilním základě platformy MQB rychle vyvíjet nové modely a varianty. Platforma je v průběhu let nepřetržitě rozšiřována a zdokonalována. Je rozdělena do několika modelových oblastí a evolučních stupňů – nejmladší z nich reprezentuje aktuální Golf.

Všechna vozidla, jejichž základem je platforma MQB, mohou být standardizovaně a efektivně vyráběna v továrnách globální výrobní sítě. Platforma nabízí velké výhody také při generačních obměnách jednotlivých modelů.

Když výrobní závod Volkswagen Wolfsburg přecházel v roce 2019 na nový model Golf, zůstalo v jeho karosárně 80 procent stávajícího výrobního zařízení. Díky MQB je kromě toho možné vyrábět na stejné montážní lince vozidla s různými rozvory náprav a rozchody kol nebo modely různých značek.

MQB jako vzor pro MEB

Volkswagen vyvinul na základě zkušeností s MQB modulární platformu pro elektromobily, MEB (Modularer E-Antriebsbaukasten), používanou pro plně elektrické modely řady ID. Stejně jako MQB tvoří i MEB jasně koncipovaný a současně mnohostranný technický základ pro koncernové značky s vysokými objemy prodeje.

Zásadní technické uspořádání platformy MEB spočívá v tom, že komponenty elektrického pohonu zabírají málo prostoru. Vysokonapěťová akumulátorová baterie je uložena mezi nápravami, takže interiér poskytuje velkorysý prostor. Také MEB pokrývá širokou škálu modelů pro globální trhy – od městského vozu až po prostorný ID. Buzz2.

Nová dimenze platformy – SSP

MEB navíc poskytne základ pro další revoluční elektromobilovou platformu, která bude zahrnovat také sportovní a luxusní automobily. Budoucí mechatronická platforma SSP (Scalable Systems Platform) bude vybavena nejnovější elektronikou a softwarem.

Volkswagen představí svůj první model na této ultrarozšiřovatelné platformě v roce 2026: projekt Trinity. Pro značku Volkswagen je Trinity etalonem ve všech technických oblastech budoucnosti – od dojezdu přes dobu nabíjení a digitalizaci až po automatizovanou jízdu.

29.6.2022 8:37| autor: Hugo Kottás | zdroj: Volkswagen

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist