Peugeot i-Cockpit: Proč mají nová auta značky malý volant a na přístroje koukáte vrchem?

První Peugeot i-Cockpit se představil v roce 2010 v koncepčním voze SR1, o dva roky později se poprvé objevil i v sériovém voze, Peugeotu 208. Postupně se dostával do dalších nových modelů značky a získával si víc a víc klientů. Počet uživatelů překročil už 5 milionů. Dnes je i-Cockpit symbolem značky Peugeot a součástí její DNA.
peugeot-508-2019-1600-b6-1100x618.jpgCelá galerie 4 Zdroj: Peugeot

Zásadní znakem je specifické uspořádání místa řidiče. Umožňuje, aby byly informace přímo v jeho zorném poli. Řidič tak nemusí vůbec spouštět oči ze silnice. V kombinaci s kvalitou a přesným nastavením podvozku vozů Peugeot se i-Cockpit významně podílí na potěšení z jízdy, na které klade značka Peugeot velký důraz.

Peugeot 208 byl sice v roce 2012 prvním sériově vyráběným vozem vybaveným systémem Peugeot i-Cockpit, ale přípravné fáze by se neobešly bez koncepčních vozů, které sloužily jako laboratoře nápadů.

Za premiéru myšlenky i-Cockpitu lze považovat představení konceptu Peugeot SR1 v roce 2010. Šlo o první práci designérů pod vedením nového šéfdesignéra Gillese Vidala, čímž byla zahájena nová éra designu značky Peugeot. Od této chvíle se u všech koncepčních vozů značky objevovala místa řidiče Peugeot i-Cockpit.

Peugeot Exalt výrazně inspiroval palubní desku nového vozu Peugeot 508. i-Cockpit v novém voze Peugeot 208 (generace 2019) je přímo inspirován koncepčním vozem Peugeot Fractal. 3D přístrojový panel vychází z konceptu Quartz. Každý koncepční vůz Peugeot má svůj účel.

Čtěte také: Peugeot nechává nahlédnout pod pokličku, jak vznikají koncepční vozy

Peugeot i-Cockpit se od své premiéry ve voze Peugeot 208 (generace 2012) nepřestal nikdy vyvíjet. S každým novým modelem se objevovaly další inovace, ale hlavní složky zůstávají zachovány:

  • kompaktní volant pro lepší pocit z řízení a snadnější ovladatelnost;
  • vyvýšená přístrojová deska, počínaje novým vozem Peugeot 3008 s digitálním HD panelem s možností vlastního nastavení a grafickými animacemi;
  • velký dotykový HD displej na dosah ruky i očí;
  • řada ovladačů ve tvaru klavírních kláves (toggles switches) pro přímý a trvalý přístup k hlavním funkcím zajišťujícím komfort.

Peugeot i-Cockpit využívá tříúrovňové vrstvení pro dokonalou ergonomii a bezchybný jízdní komfort. Jsou jimi:

  • Zrak: informace jsou přirozeně viditelné, optimálně umístěné v zorném poli řidiče, ten tak nemusí spouštět oči ze silnice.
  • Ruce: materiály jsou příjemné na dotek, zpracování je vynikající, ovládací prvky jsou dobře ergonomicky umístěné. Ovládání automatické převodovky EAT8 Shift and Park by wire je intuitivní a pohodlné. Doplňují ho ovladače na volantu, aby řidič mohl v případě potřeby řazení rychle převzít, aniž by došlo ke ztrátě automatické funkce.
  • Tělo: kabina posádku vozu příjemně obklopuje. Přední sedadla poskytují vynikající pohodlí a oporu.

Při navrhování kabiny Peugeot i-Cockpit je třeba vzít v úvahu mnoho pravidel ergonomie a architektury. Klíčovou otázkou bylo, jak zajistit, aby se uživatelé různých typů postavy cítili pohodlně a byl vždy zaručen maximální výhled z vozu.

Inženýři značky Peugeot vyšli z antropometrických dat získaných po celém světě. Nezáleží totiž na výšce řidiče, je třeba vyhodnotit poměr těla a nohou. Někteří lidé mají v poměru k délce nohou kratší tělo, u jiných je to naopak.

Průměrná výška muže je 176 cm, ale délka jeho těla se pohybuje od 87 do 98 cm, a to má přímý dopad na umístění jeho očí a tedy pohledu. Tato antropometrická data umožnila vypočítat rozsah seřízení sedadel a volantu, aby se posílil příjemný bezpečný pocit a optimalizovala se ergonomie na palubě, bez ohledu na výšku řidiče.

Dnes je kabinou Peugeot i-Cockpit vybavena převážná většina osobních vozů Peugeot: 208, 2008, 308, Rifter, 3008, 5008 a 508.

i-Cockpit 3D je novinkou, kterou v roce 2019 přinesl nový Peugeot 208 a následně i SUV Peugeot 2008. Jedná se o zásadní inovaci, první na světě v tomto segmentu. Informace jsou stejně jako u všech vozů Peugeot umístěny do zorného pole řidiče. V závislosti na úrovni výbavy se na přístrojové desce Peugeot i-Cockpit 3D zobrazují informace jako ve stíhacím letounu ve formě hologramu.

Údaje jsou dynamické, zobrazují se blíž k očím řidiče dle své důležitosti nebo naléhavosti, čímž se zvyšuje jeho reaktivita přibližně o půl sekundy. i-Cockpit 3D zlepšuje jízdu v každém ohledu: účinnost, čitelnost a bezpečnost jsou na nejvyšší úrovni.

Nad přepínači v centrální části je k dispozici dotykový 10palcový displej (v závislosti na úrovni výbavy). Lze jej ovládat jak pomocí ikon umístěných vedle přepínačů (toggle switches), tak pomocí nového systému hlasového ovládání.

12.6.2020 8:08| autor: Hugo Kottás | zdroj: Peugeot

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist