Peugeot nechává nahlédnout pod pokličku, jak vznikají koncepční vozy

Pro značku Peugeot není koncepční vůz neprodejným stylistickým cvičením či tréninkem designérské kreativity. Je součástí reálné strategie značky Peugeot. Tvoří image značky a potažmo i designerskou a technologickou vizi. Jde o ekvivalent vztahu „haute couture“ a konfekce ve světě módy.
e-legend-1100x618.jpgCelá galerie 6 Zdroj: Peugeot

První skutečné stylistické cvičení na úrovni koncepčního vozu uskutečnil Peugeot v roce 1984. Šlo o vůz Peugeot Quasar. Inženýři a designéři dostali tehdy poprvé volnou ruku, aby vytvořili vysněný objekt bez jakýchkoli omezení výroby a ukázali tak technologické možnosti. Za návrhem karoserie stál Gérard Welter, tehdy ještě designér, který ji vytvořil na základě nákresu Erica Bertheta. Později byl Gérard Welter jedním z hlavních tvůrců stylu vozu Peugeot 205 a následně v letech 1998 až 2007 šéfdesignérem značky Peugeot. Futuristický interiér vozu Peugeot Quasar vytvořil Paul Bracq. Základ podvozku pochází z legendárního vozu 205 Turbo 16, stejně jako motor, který měl u Quasaru výkon 600 k.

Následující koncepční vozy, které vznikly po Peugeotu Quasar, měly spojení s motoristickým sportem, který Gérard Welter miloval. Koncepční vůz Peugeot Proxima se představil mimo jiné na Festivalu rychlosti v Goodwoodu. Poháněl ho bi-turbo motor V6 o výkonu 680 k. Vozu Peugeot Oxya s podobným motorem byla v roce 1988 na rychlostním okruhu Nardo naměřena rychlost 350 km/hod. V roce 2010 ukázal koncepční vůz SR1 nový směr, kterým se měl ubírat design značky Peugeot pod vedením nového šéfdesignéra Gillese Vidala.

V roce 2012 odhalilo designérské studio značky Peugeot Onyx, koncept, u něhož byly poprvé použity surové materiály, jako je měď. Logo značky našlo nové umístění uprostřed masky chladiče. Řada Onyx je také prvním příkladem komplexní mobility, neboť vůz doplnil koncept jízdního kola a skútru.

Další vývojové kroky vedly ke konceptům Peugeot 308 R Hybrid a 508 Peugeot Sport Engineered, na jejichž vývoji se podílela divize Peugeot Sport. Na základě druhého jmenovaného se zrodil sériový automobil. Tento přerod koncepčního vozu na sériovou podobu se v minulosti odehrál i u konceptu označovaného jako Phase 2, z něhož vznikl shooting break Peugeot 306, verze 20♥, která dal základ modelu 206 CC či konceptu Peugeot RCZ a sériového kupé stejného jména.

Čtěte také: Peugeot možná konečně postaví supersport! Vrátí se do Le Mans v nové třídě

Při hledání inspirace se designéři věnují zkoumání vznikajících trendů v celé řadě oblastí, jako je architektura, móda, umění nebo nová mobilita. Cílem je odhalit nová očekávání a potřeby v jiných oblastech, vystoupit z okruhu automobilového světa, odhalit nové společenské trendy, … to vše ve prospěch budoucích zákazníků. Týká se to designu exteriéru i interiéru, ale také zkoumání barev a materiálů nebo grafických postupů.

Po vypracování specifikací (tzv. mood board) vyhlásí Designerské studio Peugeot soutěž otevřenou všem designérům. Zájemců o vítězství v prestižní soutěži je mnoho. Po sestavení užšího výběru jsou vytvořeny digitální návrhy a modely v měřítku 1:1, aby byly jasné objemy a celková rovnováha objektu. Po dlouhých hodinách diskusí a schvalování na nejvyšší úrovni značky je vybrán projekt, který nejlépe odpovídá původním specifikacím. Následuje 3D digitalizace a fáze CAD vedoucí k vytvoření velmi přesného digitálního modelu. Poté se vyfrézuje nový, podrobnější model v životní velikosti. Tato maketa je použita k upřesnění detailů, úprav, povrchů a definování konečného odstínu konceptu. Stejný proces probíhá i v případě interiéru.

Projekt je následně svěřen špičkovým firmám v oblasti modelování a výroby unikátních kusů. Jsou jediní, kteří jsou schopni reagovat na sebemenší přání nebo požadavek designéra. Jednou z hlavních výzev při vytváření koncepčního vozu je čas. Je velmi často definován termínem zahájení akce, jako je autosalon, a proto se v tvorbě konceptu nelze opozdit ani o jediný den. Za méně než rok je nutné přejít od prvotních nákresů k hotovému a funkčnímu objektu. Koncepční část sice dnes značně usnadňují nové digitální nástroje, jako jsou headsety pro virtuální realitu nebo C.A.V.E (Cave Automatic Virtual Environment), ale detaily lze vyladit pouze na fyzických objektech.

Koncepční vozy jsou také příležitostí k navázání partnerství s malými a středními podniky nebo řemeslníky, kteří jsou mistry svého oboru. Pro koncept Peugeot Exalt byla společně s výrobcem parfémů Ex-Nihilo vytvořena vůně na míru, aby se zážitek rozšířil i na čichový vjem. V interiéru koncepčního vozu Peugeot e-Legend značka použila tropické dřevo Paldao od výrobce Hervet Manufacturier. Partnerství se navazují také s velkými mezinárodními společnostmi, jako tomu bylo v případě společnosti Samsung pro vůz Peugeot Instinct nebo společnosti Focal pro Peugeot Fractal nebo pro foodtruck Bistro du Lion.

Koncepční vozy spojují různé profese ve firmě, ať už se jedná o týmy pro výzkum a vývoj nebo komunikační a marketingové týmy. Koncepty umožňují zkoumat budoucí využití vozů se zaměřením na společnou vizi. Jsou skutečnými nositeli inovací, které slouží různým odborným oblastem skupiny PSA. Některé designerské studie sloužily jako inspirace pro karoserii některých výrobků, ale významně také přispěly k vývoji interiérů sériově vyráběných modelů. Experimentováním s inovativními materiály nebo pomocí nových digitálních rozhraní vzniká postup spojující fyzický a digitální svět.

21.4.2020 9:04| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist