Toyota Prius+ Comfort

Nejprodávanější hybrid světa se nyní nabízí také jako sedmimístné MPV. V našich podmínkách to ale s dieselovou konkurencí bude mít hodně těžké.
  • Dynamika 7

  • Chování na silnici 7

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 9

  • X-Factor 2

  • Celkové hodnocení 6.6

RADOSTI
Nízká spotřeba ve města a okolí; prostor pro celou rodinu; slušná kultivovanost

STAROSTI
Pípání při zařazení zpátečky; nudné řízení; ambiciózní cena

I když vynechám předsudky a pohled řidiče, i tak to bude mít Toyota Prius+ těžké, protože je to zkrátka drahé auto. Aspoň tedy na papíře, protože položka „cena od…“ se dost výrazně liší od toho, co nabízí konkurence s dieselovými motory (cokoli od Renaultu Scenic po Volkswagen Touran). Jakkoli je pro lokální životní prostředí Toyota Prius+ větším přínosem z dlouhodobého hlediska než dieselový motor se svými pevnými částicemi a sazemi, předpokládám, že zákazníci stejně budou spíše koukat na číslo dlouhodobé spotřeby paliva než na emise.

Navíc je tu i právě řidičský úhel pohledu a zatímco s dieselovým MPV se dá celkem bezpečně jezdit „za šest“, abyste s Toyotou Prius+ jezdili za šest litrů benzínu, buď se musíte hodně snažit, nebo musíte vynechat dálnice a časté předjíždění. Zkrátka, aby Prius fungoval, budete muset značně změnit své řidičské návyky. Jenže to může být svým způsobem výzva a určitý druh řidičské zábavy – přimět hybrid, aby skutečně jezdil za málo a maximalizovat jeho potenciál.Ale zpátky k MPV Toyota Prius+ jako k autu. Když nastoupíte, všimnete si o poznání větších rozměrů v porovnání se stadardním hatchbackem Prius. Sedmimístné MPV (už jen to, že má o dvě nouzové sedačky vzadu navíc) má mnohem vzdušnější kabinu především vzadu a nemá cenu řešit, že je o 135 mm delší, 30 mm širší a 85 mm vyšší. Pocitově je tu mnohem víc místa a to je důležité.

Sedačky vám moc bočního vedení neposkytnou, ale to by v Priusu hledal asi málokdo. Nicméně by lepší boční vedení vhod přišlo, protože pozice za volantem není zrovna dokonalá a po volantu se člověk musí natahovat, takže se v zatáčkách nemůžete zapřít zády a řídit jemně. Křečovité držení se volantu bezpečnosti moc nepřidá, a z pohledu řidiče dobrému dojmu z auta také ne. Ale při takovém tom kroucení volantem někde ve městě to asi bude lidem jedno. Mě to tedy v koloně na jižní spojce jedno bylo.

Palubní deska vyžaduje zvyk, ale grafika se posunula a je dospělejší než trochu zastaralé displeje standardního Priusu. Osobně jsem fanouškem ručičkových přístrojů, které mě nenutí se tolik soustředit na odečítání rychlosti, protože to lépe vidím periferně podle polohy ručiček. Ale je to zase jen o zvyku. O zvyku ale není joystick voliče převodovky, který se vrací do centrální polohy a především, když zařadíte zpátečku, začne Prius neuvěřitelně hlasitě, otravně a vlezle pípat. Píp, píp, píp, píp, píp… Hrůza!

Podle lidí ze servisu Toyoty to jde ale zásahem do řídící jednotky vozu vypnout, což je první věc, kterou vám doporučuji udělat, pokud si toto auto koupíte. I kdyby to stálo nevímkolik. Tahle upípaná fíčura je totiž podle mne spíše nebezpečná, nutí člověka rychle a neuváženě couvat a pospíchat, aby se toho zbavil. Přijde mi, že by si to také mohl někdo napoprvé splést s parkovacím senzorem, ale protože se frekvence pípání nezkracuje… Ehm, už se mi takhle u jednoho Priusu bez parkovací kamery stalo, že jsem ho hned opřel o zeď.Jízdní dynamika MPV Prius+ není špatná, jen je potřeba se přizpůsobit a když chcete jet rychle, tak si musíte počkat. Auto se snaží chovat maximálně ekonomicky, takže počáteční reakce na plyn je dost ospalá a líná. Když jsem se snažil jezdit tak, aby mi svítilo na kontrolním displeji „ECO“, jako že jedu ekologicky, tak se, hlavně při rozjedech z křižovatek, za mnou tvořila kolona frustrovaných řidičů.

Pro rychlost je potřeba pořádně sešlápnout plynový pedál, pak se začne Toyota Prius+ hýbat docela důstojně. Těch 136 koní sdruženého výkonu hybridní soustavy na auto stačí, akorát že pak se můžete rozloučit s udávanými čísly spotřeby. Jenže pro blaho ostatních účastníků provozu se nucené dynamické akceleraci nevyhnete, takže je potřeba následně jezdit obezřetněji – rekuperovat, snažit se neztrácet získanou rychlost a hodně přemýšlet dopředu. Do zatáček ale řidič musí trochu s rozvahou, neboť úzké pneumatiky moc opory neposkytnou a podvozek je nastavený především na komfort. Přesto mám dojem, že oproti menšímu hatchbacku není tohle MPV vyloženě horší, dokonce mi přijde, že má přirozenější a mechaničtější řízení s trochou odezvy.

Jak už jsem napsal výše, tohle může být určitý druh řidičské zábavy, kdy se snažíte jezdit tak, jako by auto nemělo brzdy, necháte dobíjet akumulátory a snažíte se zjistit, jak rychle dokáže Prius+ jezdit jen na elektřinu. Obvykle motor po dosažení nějakých 30 km/h naskočí, ale při opatrné akceleraci a třeba z mírného kopce se dá až do nějakých 80 km/h jet jen na elektřinu. Více jak jeden kilometr jsem ale čistě na elektřinu v normálním provozu nikdy neujel. Rekuperace pak probíhá docela rychle a stačí delší jízda z kopce a máte potřebné „čárky“ na displeji zpátky.

Kde ale hybridní pohon ztrácí, je dálnice. Ve vyšší rychlosti už všechnu práci obstarává jen spalovací motor a i když akumulátor občas vypomůže autu do kopce a s předjížděním, údaj spotřeby se pak pohybuje kolem osmi litrů benzínu, když se držíte okolo tachometrové stotřicítky. Jakmile jsem ale sjel z dálnice do města a začal popojíždět v koloně, která se sunula pomalu čtyřicítkou, spotřeba začala velmi rychle padat dolů. Takové to městské dojíždění se dá celkem hravě zvládnout se spotřebou do šesti litrů na 100 km a když jsem se snažil, přijel jsem jednou do pražského centra za 4,4 litru na 100 km. Hezké.A to je právě prostředí, kde Toyota Prius+ funguje nejlépe a především neobtěžuje ty za vámi kyselým puchem z výfuku, jako to některé načipované diesely po 100 000 km dovedou. Ticho na palubě je také příjemné a ani nevadí jistá odtažitost ovládání. Tohle přeci není a nemá být sportovní auto! Přesto se lze nějak zabavit – třeba právě naháněním nejlepší spotřeby pomocí velkého barevného displeje s různými tabulkami, grafy a obrázky.

K testu jsem dostal prostřední výbavu Comfort za akčních 709 900 korun, která oproti základu přidává takové užitečné věci jako tempomat, ovládání rádia a palubního počítače na koženém volantu či parkovací kameru. Ono je toho mnohem víc, ale třeba bez panoramatického střešního okna bych se obešel. Raději bych měl vyhřívané sedačky, ale ty jsou k dispozici až v nejvyšší výbavě. Ale v té také dostanete občas otravný aktivní tempomat a další zbytečnosti. Tahle střední výbava mi přijde jako nejrozumnější z pohledu peněz a komfortu.

Verdikt
S MPV Toyota Prius+ se jezdí celkem příjemně a dá se v něm najít jistý druh řidičské zábavy, i když to není forma zábavy, jakou nadšený řidiči obvykle hledá třeba v Toyotě GT86… Osobně se mi sedmimístné provedení Priusu zamlouvá víc než menší hatchback, od kterého bych čekal zajímavější design a mrštnější ovládání. Pro uživatele ale asi bude rozhodující pohled do peněženky a jak to tak vidím, proti současným mainstreamovým MPV s diesely nedokáže Toyota Prius+ příliš dobře obstát – jak po stránce finanční, tak přeci jen i té řidičské. Musíte mít prostě důvod, proč chtít Prius a ne jakékoli nové moderní MPV s úsporným dieselem.

Dalibor Žák

Druhý pohled
Můj pohled na PriusMPV je trochu jiný. Zřejmě tím, že znám osobně lidi, kteří auty prémiových značek, popř. stylovými modely jezdí. Peníze nehrají primární roli a pokud je něco „in,“ pořídí si to i přes vyšší cenu.
A k ceně druhá poznámka, vidím tu naftový Mercedes B v podobné výbavě a za stejnou cenu a myslím, že já v pozici kupce bych zvažoval třeba právě mezi Priusem a Mercedesem, než třeba Renaultem Scenic.
Na dálnici hybrid nefunguje, to je dané technicky. A já předpokládám, že ten, kdo si hybrid koupí, s ním prostě na dálnici jezdit nebude (nejsem si jistý, jestli diesel je to správné srovnání – porovnával bych spíš s downsizingovým benzínovým motorem), mým pohledem je Prius Plus ryze městské auto.
Opět zase vidím své známé, jak jejich manželky vozí ráno své děti do prestižní školy a odpoledne zase zpátky, a hybridní MPV je přesně to auto, které jim vyhovuje. Stylem, podstatou. Pro mne také auto určitě není, ale kdyby mělo znáčkek Lexus, myslím, že by v kruzích, o kterých mluvím, mělo opravdu velký úspěch.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec + synchronní elektromotor s permanentním magnetem
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněníatmosférické sání
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1798
Převodovkabezestupňová CVT
Poháněná kolapřední
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)73 / 99 v 5200 ot./min. + 60 / 81 (elektromotor) - celkový výkon max 100 kW / 136 k
Točivý moment (Nm)142 v 4000 ot./min. + 207 (elektromotor)
Výkon/hmotnost (k/t)64,3 k/t (k celkové hmotnosti 2115 kg)
0-100 km/h (s)11,3
Nejvyšší rychlost (km/h)165
Spotřeba paliva (l/100 km)3,8 / 4,2 / 4,1
Objem nádrže (l)45
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4615
Šířka (mm)1775
Výška (mm)1575
Rozvor náprav (mm)2780
Celková hmotnost (kg)2115
Zavazadlový prostor (l)od 232 l
Ceny
Základní cena modelu669 900 Kč (Prius+ - akční cena)
Základní cena test. verze709 900 Kč (Comfort - akční cena)
21.11.2012 6:00| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist