Subaru XV 1.6i XS CVT

Odkud začít? Mám za sebou test nového XV a spekuluji, jak se prostřednictvím podstatných informací dostat k závěru, že je to, s určitým upřesněním, dobré auto.

  • Dynamika 6

  • Chování na silnici 10

  • Provozní náklady 6

  • Praktičnost 9

  • X-Factor 9

  • Celkové hodnocení 8

RADOSTI
Skvělý podvozek, prostorný interier, vynikající jízdní vlastnosti

STAROSTI
Přesně definovaný účel využití této specifikace ve městě

V první řade je třeba říct, že XV už není odnoží Imprezy jako bylo dřív, jde o zcela samostatnou modelovou řadu. Základní myšlenkou vozu je podle automobilky motto „urban adventure,“ tedy cosi jako dobrodružství ve městě, čímž chce výrobce říct, že nové XV posunuje pole působnosti automobilky mimo tradiční lokace – lesy, rally, sněžné pláně a kdo víc ještě – tím, že míří s moderně vypadajícím autem cíleně do města. Asi není žádným tajemstvím, že značka vstupuje do teritoria Volkswagenu Tiguan, Fordu Kuga, Mazdy CX5. Například. A to nebude pocházka růžovým sadem.Pro Subaru byly vždy typické jízdní vlastnosti, většinou řádově mnohem lepší než u veškeré další konkurence, a pokud budeme předpokládat, že i těď tomu není jinak, musíme se nutně podívat na parametry, ve kterých automobilka nemá takovou dominanci. Nebo dosud neměla, čímž nutně musíme dojít ke vzhledu. Subaru nikdy nevyrábělo auta, která by byla líbivá, podbízivá na první pohled (a to vědomě říkám jako příznivec značky a majitel několika aut s hvězdičkami na kapotě). U nového XV je to jiné, vypadá opravdu velmi dobře, alespoň mne se líbí. Tváří se robustně, atleticky, a pokud je v zajímavé barvě – tím chci říct, že více než modrá či stříbrná, se mí líbí ostrá oranžová a la Focus ST předchozí generace, tak i vysloveně dravě.

I uvnitř je auto vizuálně zajímavé, opět obrovský krok směrem k proevropské budoucnosti, palec nahoru pro inženýry, kteří přijali zase něco víc ze starokontinentálního smyslu pro estetiku, opustili svět origami a připravili auto, které je nejen stoprocentně funkční, ale také vzhledově příjemné. A není to jen o Evropě, je to dokonce o naší české příslušnosti, protože pokud se podíváte na barevný display palubního počítače, mluví na vás česky.

Pryč ale o ryze subjektivní oblasti, jakou vzhled rozhodně je, máme tady nějaká čísla. Délka auta je 4450 milimetrů, na výšku má XV rovných 1570 milimetrů a široké je 1780 milimetrů. Ne, opravdu to není malé auto, jakkoli kompaktně vypadá, a to nejen zvenku, ale i zevnitř. Na předních i zadních sedadlech je dostatek místa pro cestující, do kufru složíte 380 litrů nákladu a vstupní otvor není bráněn žádnou vysokou nakládací hranou, takže pokud vozíte často třeba psy, máme o starost s jejich nastupováním míň. Vím, o čem mluvím.Pak tady jsou další odkládací prostory, pokud bychom se ještě chvíli drželi u myšlenky transportních schopností Subaru XV, těch je v bezprostřední blízkosti řidiče a spolujezdce několik, včetně držáku na drobné předměty ve středové konzole. A ještě jedna cifra, ať už se zbavíme té „matematiky,“ a tou je světlá výška, rovných 220 milimetrů. Pane jo, to je unikum ve třídě, i když Subaru mluví o městském zaměření auta, tak s dvaadvaceti centimetry projede i v poměrně členitém terénu. Z hlavy nevím, ale nestrčí tímhle údajem do kapsy třeba ideově „terénnější“ Forester?


Na asfaltu je XV jízdně fenomenální, přesvědčí i mimo silnice? Nepochybujte!

Subaru XV jde do prodeje s několika motory a převodovkami, je tady třeba atmosférický dvoulitr či diesel, tohle je ale atmosférická šestnáctistovka s bezestupňovou převodovkou typu CVT. Čtyřválec má výkon 114 koní v 5600 otáčkách a točivý moment 150 Nm v 4000 otáčkách. Pokud vás zajímají dynamická data, tak ve spojení s CVT dosáhne XV na maximální rychlost 175 km/h a na stokilometrovou rychlost zrychlí za 13,8 sekundy. Žádné oslnivé údaje dalo by se říct, ale jak už zaznělo, XV je auto hlavně do města a tam funguje dobře. Pokud chcete vymetat kosmickou rychlostí okresky a deklasovat supersporty, kupte si WRX STI.

DOPORUČUJEME: Čtenářský test Subaru Impreza WRX STI wagon

Pro XV byla vyvinuta nová, lehká převodovka Lineartronic a jde ve své třídě o unikum spojení tohoto typu řazení s pohonem všech kol. Technickým vlastnostem převodovky odpovídá charakter auta, přesněji řečeno jízdy. Pokud prošlápnete plyn do podlahy, nemůžete čekat nic jiného než zvuk vytočeného motoru a téměř nijaké reakce. Auto se rozjede pomaleji než by se dalo podle zvukového doprovodu čekat, ale to je prostě konstrukční vlastnost CVT a ne chyba. Znovu – chcete „více řídit?“ – kupte si manuál, ovšem pro pohodlnou jízdu CVTčko vyhovuje. Při rozumné akceleraci nemá problém s rozjezdy a okamžiky, kdy převodovka váhala, byly, když jsem přijel v rychlosti do zatáčky a potřeboval jsem jakoby podřadit. Při klidném ježdění po městě… co bych říkal, klid, pohoda, byl jsem rád, že v kolonách nemusím kvedlat řadící pákou.

Abych vynesl první, dílčí verdikt, tak motor, přesněji řečeno pohonný systém včetně převodovky, je v pořádku (dostatečný výkon, slušná spotřeba, tichý a kultivovaný chod), takže pokud nepatříte mezi ryze aktivní řidiče, budete spokojeni. Má volba by to ale nebyla a to z jednoho jediného důvodu. Rád řídím. Moc rád řídím, pokud má auto dobrý podvozek a ten XV má. Zatraceně dobrý. Když jsem vyjel na okresky auto trochu protáhnout a dostal se do tempa, byl jsem nadšený. Šlo o to chytit rytmus, plynulost, zbytečně nebrzdit, zbytečně neakcelerovat, nasadit optimální rychlost a jet. A XV fungovalo neskutečně. Ne-sku-teč-ně! Připomnělo mi svým chováním stará Subaru v tom smylu, že jsem od volantu, zadku i kol cítil analogové chování tak jako u vozů deset let starých (ovšem bez archaických projevů typu nekomfortních materiálů a tak).

Na limitu se XV projevovalo nádherně neutrálně, předvídatelně, čitelně, pokud mělo dojít ke ztrátě adheze, tak plynule a nezáludně, stačilo rychlé kontra, kola se opět chytla a auto jelo dál. Moc jsem se bavil, i přes jiné zamřené motoru a převodovky jsem stále mohl posunovat hranice, řídit s jistotou a při tom se v rámci možností bavit. Brzdy? Zcela dostačující vzhledem k výkonu a rychlostem, kterými můžete s XV jezdit. Za jízdní vlastnosti má ode mne Subaru XV jedničku s hvězdičkou.Vyrazil jsem na chvíli do terénu, jen abych si splnil povinnost, že s trvalou čtyřkolkou sjedu mimo asfalt a podle očekávání tam, kam jsem byl ochoten s XVčkem vyjet, aniž bych se bál odřených disků, šrámů na kapotě a tak dále, jsem projel absolutně v klidu. Vlastně si tak nějak šibalsky říkám, že si XV budu muset půjčit znovu ještě jednou v zimě, až napadne sníh. Tuším, že to bude ta pravá zábava. Podvozek sám je opravdu vynikající, nezávislé lichoběžníkové zavěšení na zadní nápravě, tlumiče s novými ventily s rychlou odezvou, to vše přispívá k rychlé regulaci pružení, jsou zde úpravy zlepšující směrovou stabilitu, upraveny byly i stabilizátory pro redukci náklonů karoserie.

Každopádně jsem zase trochu uhnul od tématu, takže zpátky z okreskového bláznění do města, do seriozního prostředí. Mluvme o výbavě a bezpečnosti. K omezení mrtvých uhlů napomohlo speciální tvarování předních sloupků. Lepší je výhled dozadu, širší pokrytí světlometů napomáhá lepší viditelnosti v noci. Jsou tady kromě pasivních prvků, které jsem samozřejmě ani zdaleka nevyjmenoval, všechny aktivní bezpečnostní systémy, systém VDC, ABS, TSC řídící motor a diferenciál s omezenou svorností.


Interiér kabiny vypadá dobře, volant jde skvěle do ruky, materiály v pořádku

Zajímá vás výbava? Pak se prosím podívejte od ceníku Subaru, protože vyjmenovávat tady vechny její prvky by byl opravdu na velmi, velmi dlouho. Tahle specifikace, a tím myslím atmosférickou šestnáctistovku s CVT, je k dispozici ve výbavě 1.6i XS Comfort CVT a přehled prvků, které do výbavy náleží, vydá na několik desítek řádek. Kožený volant, duální klimatizace, kolení airbagy, systém start/stop, … ať se podíváte na jakoukoli oblast, od bezpečnosti přes multimedia (CV má nový systém) k pohodlí, elektronickým systémů, prostě čemukoli, XV nabízí své maximum.

Čímž se dostáváme k poslední záležitosti a tou je cena,. Nejlevější XV pořídíte 569 000 Kč, s převodovkou CVT stojí nové Subaru 689 000 Kč. Vrcholme nabídky je dvoulitrový diesel za nějakých osm set tisíc, ale o tom není dnes řeč.

Verdikt
Může to být otřepané klišé, ale Subaru se opět posunulo dál směrem k evropské konkurenci (vidím ten rozdíl vždy, když sednu do některého ze starších aut), nabízí vysokou kvalitu, výbavu, skvělé jízdní vlastnosti, i výjimečný vzhled pro ty, kteří berou auto i jako část svého statusu. Subaru XV 1.6i XS CVT se mi tak, jak bylo postavené a naspecifikované, moc líbilo, to, co mělo umět (nebo co bych si já představoval, že by mělo nabídnout), umělo na výbornou.
Já osobně bych šel, čistě z důvodů, že rád řídím a mám rád výkon, do silnějšího atmosférického dvoulitru s manuální převodovkou. Ovšem objektivním pohledem na věc rád prohlásím, že pokud má Subaru XV takové, s jakým jsem jezdil, poskytnout svému řidiči maximum výbavy, pohodlí, jistotu pohonu všech kol a komfort „automatické“ převodovky za rozumnou cenu a s optimální spotřebou, k tomu v atraktivním karoserii, tak to rozhodně dělá.

Filip Rakovan

ČTĚTE TAKÉ: Subaru Forester benzín versus diesel

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukcečtyřválec boxer
Palivobenzín
Plněníatmosférické sání
Zdvihový objem (cm3)1600
Převodovkabezestupňová CVT
Poháněná kolavšechna čtyři
Podvozek
VpředuMacPherson
Vzadudvojité lichoběžníky
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)84/114 v 5600 ot./min.
Točivý moment (Nm)150 v 4000 ot./min.
0-100 km/h (s)13,8
Nejvyšší rychlost (km/h)175
Spotřeba paliva (l/100 km)6,3
Ceny
Základní cena modelu569 000 Kč
Základní cena test. verze689 000 Kč
31.7.2012 4:00| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist