Subaru XV 2.0i CVT

Crossover v nabídce se zdá jako nudný a logický krok pro podporu prodejů. Fanoušci značky by ho ale automaticky neměli zavrhovat. Jezdí totiž skvěle.

  • Dynamika 7

  • Chování na silnici 10

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 9

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 8.4

RADOSTI
Skvělé řízení; pozice za volantem; rozumná spotřeba; vyvážený a pohodlný podvozek

STAROSTI
Laciný interiér; průměrná dynamika

Z pohledu obyčejného zákazníka asi nebude Subaru XV vypadat příliš lákavě. V ceníku nejsou žádné podbízivé částky a benzínový motor pro mnoho lidí znamená výstražný signál, takže vezmou nohy na ramena a utíkají ke konkurenci, kde si vyberou ten nejnuzáčtější diesel z prospektu „cena již od…“. Přesto by na tohle auto neměli lidé zapomínat a fanoušci značky Subaru by jím neměli opovrhovat.

Je to sice módní crossover, což může zavánět nudou a průměrností (hlavně když uděláme hezká čísla prodejů, že…), ale ve skutečnosti je to velmi dobré auto, které také dobře jezdí. Rozhodně má svou stavbou blíže k hatchbacku či tradičnímu modelu Impreza než k SUV, které logicky znamená spoustu kompromisů, zejména co se dynamiky a ovladatelnosti týče.

Subaru XV ale naštěstí nezapomíná na to, co vozy Subaru trochu odlišuje. Nechalo si pohon všech kol, plochý čtyřválec (tentokrát benzínový s atmosférickým sáním) a velmi dobrou vyváženost danou právě koncepcí pohonu. Proto se velmi brzy přistihnete, že se Subaru XV jezdíte jen tak mimochodem neslušně rychle a úplně zapomenete, že nesedíte za volantem Imprezy WRX nebo něčeho podobného.Když nastoupíte do akorát tak vysoko umístěné sedačky, všimnete si, že na kvalitě interiéru se ale moc nezapracovalo. Celé to nepůsobí příliš hodnotně a prémiově, ale i přes laciné detaily se v Subaru XV velmi dobře sedí a především automobilka konečně umístila volant tak, aby šel „evropsky“ nastavit. Nemáte ho proto u kolen jako v Impreze, ale můžete si ho dát vysoko a přitáhnout k hrudníku. Rázem má model XV jednu z nejlepších pozic za volantem široko daleko.


V Subaru XV si už konečně sednete jako v evropském autě.

Nastartujte a plochý čtyřválec se po chvilce běhu ve vyšších otáčkách usadí u bublavého, ale velmi kultivovaného volnoběhu. Se všemi koly ho spojuje automatická variátorová převodovka CVT, která ale neznamená zrovna špatnou volbu, pokud nejste „střelec“. A to nebudete, neboť byste si jinak nekupovali tohle Subaru.

Převodovka CVT, respektive její výrobce asi důkladně reagoval na kritiku co se týče rychlosti a intuice řazení. S motorem si velmi dobře rozumí a při klidné jízdě skoro nepoznáte, že je to systém podobný tomu ve skútrech. CVT nevytáčí motor při každém pokusu o akceleraci a díky docela slušnému točivému momentu plochého dvoulitrového čtyřválce si téměř neustále vystačí s provozem v první polovině otáčkoměru. Za hranici čtyř tisíc otáček se tak podívá jen při předjíždění a podobně.

Subaru dodává také pádla pod volantem, která vás zapojí do děje a převodovka na jejich povely docela poslouchá, ale brzy zjistíte, že jí moc pomáhat nemusíte. Když nepojedete na hraně, ale na takových těch bezpečných 70 až 80 % schopností, bude Subaru XV fungovat naprosto báječně. Jen nečekejte, že to je nějaký supersport á la WRX STI. Má 150 koní a podle toho také jezdí. Spíše než drtivě nabírat umí své tempo díky podvozku a řízení zdárně udržovat.Podvozek se nenechá rozhodit špatnou silnicí a nejen, že velmi dobře tlumí nerovnosti, ale je i dobře vyvážený a auto se chová neutrálně. Do nedotáčivosti přechází velmi plynule a jemně a když v zatáčce sundáte rychle nohu z plynu, nebojí se utáhnout stopu. Stabilizaci si můžete vypnout, ale přetáčivé smyky s tímhle autem dělat nejdou – nemáte na to výkon a CVT má trošku gumovou reakci na prudké přidání plynu. Přesto si lze jízdu užívat.


Na silnici jezdí model XV tak jako žádné jiné SUV nebo crossover do milionu.

Volant má dobrý odpor a je vcelku komunikativní. Lze z něj poznat, jak si vedou přední pneumatiky a můžete tak upravit rychlost průjezdu zatáčkou, aniž byste se dostali do problémů. Nemusíte čekat na pískající gumy, vaše dlaně budou včas vědět, že se dostáváte na limit přilnavosti. Ten se dostaví poměrně brzy, ale to je spíše záležitost pneumatik, které se tváří univerzálně a ne jen čistě silničně. Nazout na tohle auto nějaké lepivé gumy, bude se chovat úplně jinak.

Když nebudete motor trápit a usadíte se ke klidnému tempu, dokáže Subaru XV jezdit s celkem rozumnou spotřebou paliva. Není problém, aby hodnoty na palubním počítači začínaly sedmičkou a i při častých jízdách do města a po dálnici se pořád vejdete do devíti litrů. Hodně samozřejmě záleží na způsobu jízdy, ale když se naučíte používat standardně dodávaný tempomat, převodovka CVT začne dávat smysl a auto skutečně jezdí za málo.


Jezděte předvídavě, používejte tempomat a benzínové XV ukáže skutečně zajímavá čísla spotřeby.

Jé, vidíte, rozplývám se tu nad schopnostmi tohoto auta, až jsem se zapomněl podívat i na zadní sedačky a do kufru. Vězte, že místa je v Subaru XV hodně a ani kufr není marný, ale stejně bude nejlepší, když si auto okouknete sami, jastli vám to stačí a vyhovuje. Mělo by. No, to bychom měli, tak pojďme zase jezdit…Vlastně se toho samotné jízdě nedá moc vytknout. Se Subaru XV se jezdí skutečně příjemně a i život s převodovkou CVT je mnohem jednodušší, než jsem čekal. Rozhodně funguje o několik generací lépe než podobné systémy ve starších autech. Zkrátka, silnější motor si s CVT rozumí. Snad jen kultivovanost při jízdě po dálnici by mohla být na lepší úrovni, zejména potlačení hluku od větru a kol, ale není to nic, co by dokázalo otrávit život. Jsem jen zdegenerovaný kvalitami Volkswagenu Golf

Trošku problém bude mít Subaru XV s ceníkem. Má poměrně bohatou výbavu, ale zákazníci prostě chtějí vidět položku „cena již od…“, ačkoli po dorovnání výbav by tohle auto s konkurencí přeskočili o desítky tisíc. Dvoulitrový benzín stojí minimálně 599 000 korun s manuálem, s převodovkou CVT vás vyjde na 709 000 korun, potažmo na 769 000 korun v nejvyšší výbavě Executive. Stejně vybavený diesel stojí 829 000 korun (v nižší výbavě Comfort pak 759 000 korun). Nemůžete ho ale mít s automatem.

Verdikt
Schopnostmi na silnici dokáže Subaru XV skutečně příjemně překvapit a pokud se na něj budete dívat měřítky ostatních crossoverů a SUV, jedná se snad o nejlepší auto v kategorii, co se jízdních vlastností týče. Neustále jsem si říkal, že přesně takhle by mělo jezdit třeba BMW X1, ale to jen po silnici skáče, tluče a mlátí. A je drahé. Takže, jak to shrnout?

Subaru XV možná není nejhezčí auto s nejlepším interiérem, ale pokud vám na těchto věcech nezáleží, svými schopnostmi na silnici dokáže konkurenci úspěšně drtit.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceplochý čtyřválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněníatmosférické sání
Uloženívpředu podélně
Zdvihový objem (cm3)1995
Kompresní poměr10,5 : 1
Vrtání x zdvih (mm)84,0 x 90,0
Převodovkabezestupňová CVT
Poháněná kolavšechna čtyři
Podvozek
VpředuVzpěra McPherson, vinuté pružiny
Vzadudvojité lichoběžníkové závěsy, vinuté pružiny
Brzdy vpředukotoučové s vnitřním chlazením
Brzdy vzadukotoučové
Pneumatiky vpředu225/55 R17 97V
Pneumatiky vzadu225/55 R17 97V
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)110 / 150 v 6200 ot./min.
Točivý moment (Nm)196 v 4200 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)98,4 - 103,1
0-100 km/h (s)10,7
Nejvyšší rychlost (km/h)187
Spotřeba paliva (l/100 km)8,6 / 5,5 / 6,6
Objem nádrže (l)60
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4450
Šířka (mm)1780
Výška (mm)1570
Rozvor náprav (mm)2635
Provozní hmotnost (kg)1455 - 1525
Celková hmotnost (kg)1940
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)650
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1200
Zavazadlový prostor (l)380
Ceny
Základní cena modelu569 000 Kč (1.6i X Active)
Základní cena test. verze769 000 Kč (2.0i XS Executive CVT)
20.8.2012 6:00| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist