Subaru XV 2.0i Lineartronic (2015)

Subaru XV je velmi dobré auto, i když cestu ke spokojenému řidiči si musí více než jakékoli jiné auto na trhu poctivě "prošlapat." Teď svou atraktivitu zvyšuje redukcí prodejní ceny.
  • Dynamika 7

  • Chování na silnici 10

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 9

  • X-Factor 10

  • Celkové hodnocení 8.8

Radosti

Jízdní vlastnosti, nadčasový design, upřímný projev a styl

Starosti

„Pouze“ s pohonem všech kol, s tím související cena, kufr 


Subaru XV jsme v testu už měli a to poměrně mnohokrát, v nejrůznějších výbavách a motorizacích a specifikace, kterou tu máme dnes, také pro nás není žádnou novinkou. Nicméně podíváme-li se zpět do minulosti, odhadem do roku 2012 na první test Subaru XV 2.0i CVT, tak dílčí změny tady jsou a to změny k lepšímu, díky kterým se posunuje XV nahoru a dostává v našem hodnocením půl hvězdičky navíc.

Ohledně podrobností vás skutečně odkáži na některý z předešlých testů a půjdu rovnou k první konkrétní položce v mém poznámkovém bloku a tou je vzhled. Opravdu se mi zdá, že se Subaru s XV podařilo vytvořit auto, které nestárne tak rychle, jako konkurence, některá auta po třech letech na trhu nezapřou zřetelně každý rok, XV mi přijde stále velmi moderní, atraktivní. Byť přiznávám že jeho design není prvoplánovitě líbivý a atraktivní, ale možná právě proto.

Vzhledu se týkají zadní lampy, zachytil-li jsem správě informaci při přebírání testovacího auta, tak „naše“ XV má vzadu speciální lampy – srovnejte s červenější klasikou – za mne bych rád řekl, že díky prvkům čiré optiky zadní part auta prokoukl. Nic zásadního, ale příjemný detail s pozitivním dopadem jistě. 

Subaru XV 2.0i CVT

Velký test | vydáno 20. 8. 2012

Interiér

Pokud jsme před třemi roky mluvili o interiéru jako o strohém, dnes bych v souvislosti s kabinou, čalouněním a tak dále, hovořil ne o strohosti, ale čistotě, upřímnosti, a tím reaguji na (zejména korejskou) konkurenci, která tím, jak mocně a s nádechem přepychu kompaktní, cenově dostupné crossovery šperkuje, mým pohledem je trochu neupřímně posunuje někam, kam nepatří.

Nemyslím si, že v autě, které bude asi jedním v rodině a klade důraz na ekonomičnost pořízení i provozu, jsou zapotřebí měkčené imitace kůře a okrasné textury. Ne pokud vím, co zvládne děcko, které se pozvrací, pes, který pouští chlupy, špinavý sníh na snowboardu, který v teple auta roztaje… Za mne jsou materiály v kabině ideální na údržbu, a přestože vzrušující na omak nejsou, jako praktické a účelné je bez uzardění označením.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Materiály v kabině nejsou exkluzivní, ale pevné, omyvatelné, účelné a praktické. 

Pohon

Má smysl řešit pohon všech kol, benzínový čtyřválec s objemem dvou litrů a atmosférickým sáním, který nabízí výkon 150 koní a točivý moment 196 Nm, a bezestupňovou převodovku CVT? Myslím, že ne, na toto téma už jsme tady psali mnohokrát, a tak jen připomenu, že dynamické parametry autu tohoto typu dostačují, že sprint z nuly na stovku za 10,7 sekundy a maximální rychlost 187 km/h možná nejsou těmi nejdivočejšími hodnotami, ale že síla XV je jinde. A že spotřeba…

Spotřeba

… se odráží od stylu jízdy. Na fotce v galerii je záběr z palubního počítače, kde je průměrný apetit vyjádřený hodnotou přes deset litrů na sto – to když jsme fotili mezi jednotlivými koly na závodním okruhu v Sosnové, kam jsme s autem vyjeli, v klidném a plavném tempu na silnicích a dálnicích není problém jezdit s XV cca za polovinu. K čemuž asi není moc co dodávat,…

Ovladatelnost

… stejně jako k ovladatelnosti, která nemá v rámci dané třídy a ceny asi konkurenci. Ano, CVT není sekvence z F1, takže si hrát s řazením jako s mechanismem závodního speciálu nelze, ale to nikdo nečeká. Lze ale očekávat komunikativní řízení s pevným a přímým projevem, předvídatelnou nedotáčivost, um utáhnout stopu v zatáčce, pokud si v oblouku přibrzdíte, velmi hravé, až návykové ovládaní podněcující k aktivnímu přístupu k řízení.

S kompaktním motorem a CVTčkem jen těžko budete jezdit bokem ve stylu STI, na to není XV stavěné, ale bavit se za volantem rozhodně budete. A pak jen stačí ulevit na plynu, klidně znovu zapnout stabilizaci a z XV je rázem během zlomku sekundy ideální, klidný, úsporný a bezpečný rodinný vůz.

Verdikt

Na konci se musím vrátit k tomu, co jsem naznačil na začátku. Ano, konkurence zvládá být levnější a to zejména proto, že umí nabídnout crossovery bez pohonu všech kol. Takže marketingové srovnání „cena od“ Subaru XV nutně prohrává, nicméně je otázkou, zda jde o duel, který nás opravdu zajímá a který považujeme za relevantní. Lze spekulovat o srovnání velikosti zavazadlového prostoru, to už je hmatatelnější disciplína a pokud se honíte za litry, jistě najdete větší kufr – mne osobně ten v XV stačil. Složil jsem do něj všechna zavazadla na velkou okruhovou akci a nestěžoval jsme si. Takže to je asi na každém zvlášť.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zadní lampy v novém designu a s prvky čiré optiky? Zadek XV díky nim prokoukl.

Ještě jednou k ceně. Podíváte-li se do naší tabulky s parametry auta, zjistíte, že Subaru XV můžete mít od 589.000 Kč, respektive že XV s dvoulitrem, s CVTčekm a výbavou Comfort by mělo stát 759.000 Kč. ale nestojí – je tady akční záležitost, střešní nosiče za deset tisíc grátis a hlavně bonus v hodnotě 90.000 Kč, takže auto tak, jak je, vyjde na 681.000 Kč.

V samém záběru tedy mohu prohlásit, že Subaru XV 2.0i CVT během let na trhu „vyzrálo,“ přesvědčilo o svých jasných kladech, potvrdilo, že má velmi silný X-faktor a navíc ještě zásadním způsobem redukovalo svou cenu. Subaru XV 2.0i CVT stále není mainstreamovým autem pro každého, ale ten, koho umí takto postavené auto oslovit, bude spokojený. Velmi spokojený.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceplochý čtyřválec
Palivobenzín
Plněníatmosférické
Zdvihový objem (cm3)1995
Kompresní poměr10,5:1
Vrtání x zdvih (mm)84.0 x 90.0
Převodovkabezestupňová CVT
Poháněná kolavšechna čtyři
Podvozek
VpředuMcPherson
VzaduDvojité lichoběžníky
Brzdy vpředuKotoučové s vnitřním chlazením
Brzdy vzaduKotoučové
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)110/150 v 6200
Točivý moment (Nm)196 v 4200 ot./min.
0-100 km/h (s)10,7
Nejvyšší rychlost (km/h)187
Spotřeba paliva (l/100 km)6,6
Objem nádrže (l)60
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4450
Šířka (mm)1780
Výška (mm)1570
Rozvor náprav (mm)2635
Provozní hmotnost (kg)1455 - 1525
Zavazadlový prostor (l)380
Ceny
Základní cena modelu589 000Kč
Základní cena test. verze759 000 Kč
Cena testovaného vozu681 000 Kč
27.5.2015 11:59| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist