autoweb.cz > Subaru > Subaru XV > Subaru XV již není pouze zvýšená Impreza (první jízdní dojmy)
Subaru XV již není pouze zvýšená Impreza (první jízdní dojmy)
Subaru XV ročníku 2018 přichází na český trh jako již druhý model postavený na nové architektuře Subaru Global Platform. Právě díky ní byl spolu s modelem Impreza vyhlášen nejbezpečnějším rodinným vozem ve své třídě podle Euro NCAP a na nejvyšší hodnocení dosáhl také v USA a Japonsku. Jde současně o již pátý model, který je v Evropě standardně vybaven asistenčním a bezpečnostním systémem EyeSight.
EyeSight nabízí funkce předkolizního brzdění, udržování v jízdním pruhu, usnadnění vyhýbacího manévru, zabránění rozjetí do překážky, adaptivního tempomatu s funkcí sledování rozjezdu vozidla vpředu či monitorování vozidel v mrtvém úhlu včetně upozornění na vozidla přibližující se šikmo zezadu při couvání.
Bezpečnosti přispívá také ideální výhled díky optimální pozici za volantem a potlačení slepých úhlů. V případě nejhoršího můžete počítat standardně se sedmi airbagy včetně kolenního pro řidiče. Absorpce energie v případě nárazu se také zvýšila o 40 % oproti dosavadním modelům.
Tužší karoserie neznamená jenom vyšší bezpečí, ale také lepší ovladatelnost. Příčná tuhost karoserie je v ohybu o 90 % vyšší, torzní tuhost šasi o 70 %, tuhost zavěšení vpředu o 70 % a zadního pomocného rámu o 100 %. Výrazně se zlepšila také odezva řízení, stabilita a menší náklony karoserie (mezigeneračně o 50 %).
Ploché motory boxer zajišťují nízko položené těžiště a rovnoměrné rozložení hmotnosti. Díky tomu se XV může pochlubit typickou obratností. Samozřejmostí je i stálý pohon všech kol Symmetrical AWD, který zvyšuje pocit jistoty na silnici a v terénu propůjčuje vozu na poměry třídy nezvyklé schopnosti.
Světlá výška 220 mm a vylepšené nájezdové úhly vpředu i vzadu jsou základem toho, že se i v náročnějším terénu neztratíte. Překalibrovaný režim X-Mode ještě lépe optimalizuje trakci všech čtyř kol na nezpevněném povrchu a díky asistentu pro sjíždění svahů zase každý kopec sjedete snadno a bezpečně.
Rychlost klesání není pevně daná, ani není třeba složitě nastavovat – jak rychle na okraj svahu najedete, takovým tempem bude auto klesat. Je to intuitiviní, jelikož nemusíte rychlost složitě regulovat třeba prostřednictvím tlačítek na tempomatu. Do terénu přijde vhod i převodovka Lineartronic s konvenčním hydroměničem, díky kterému bude pohyb nehostinným prostředím ještě snazší.
Ostatně manuální převodovku nové Subaru XV vůbec nenabízí. Pokud ovšem chováte averzi k bezstupňovým převodovkám, můžete zůstat v klidu, Lineartronic patří mezi dobře odladěná CVT, se kterým se jezdí docela příjemně. Nabídka motorů je také velmi jednoduchá.
Jestliže patříte mezi staromilce a přeplňovaným jednotkám příliš nefandíte, máme dobrou zprávu – vybírat můžete pouze z atmosférických jednotek 1.6i a 2.0i o výkonu 114, resp. 156 koní. Jedna-šestka působí trochu umírněněji, dvoulitr ovšem platí za solidní motor, který bohatě stačí. Nabídka motorů a výbav kopíruje nedávno představenou Imprezu, oproti které je XV dražší jenom o příjemných 30 tisíc korun.
Přitom dostanete robustnější auto, které se nezalekne ani lehkého terénu, bylo od základu vyvíjeno s ohledem na možnost jízdy v terénu. Veškeré komponenty na podvozku jsou proto dimenzované na větší zátěž. Zároveň je XV použitelné na silnici bez sebemenších kompromisů. Úroveň absorpce nerovností a minimální kroucení karoserie poskytují komfortní jízdu za všech okolností.
Letmý pohled dovnitř prozradí hezčí interiér s novými materiály, pohodlnějšími sedadly a velkým dotykovým displejem. Subaru XV svoje utilitární schopnosti nedává příliš najevo, uvnitř se totiž budete cítit velmi příjemně. Za volantem se dobře sedí, jelikož uchycení sedadel je totožné s Imprezou, takže se usadíte vůči podlaze pěkně nízko, díky vyšší světlé výšce ale nepřijdete o lepší výhled. Zároveň můžete počítat s bohatým vnitřním prostorem.
V jádru je Subaru XV vlastně stále stejné, přesto lepší, což můžeme kvitovat. V záplavě městských crossoverů si tvrdohlavě jede svojí vlastní cestou, když nabízí pohon všech kol, automatickou převodovku a slušné schopnosti v terénu, zatímco většina zákazníků požaduje hlavně stylový vzhled a příliš neřeší techniku pod kapotou, jelikož stejně míří jenom do džungle velkoměsta. Jenže nabízet poloviční řešení nikdy nebylo stylem Subaru. A právě proto nám je nové XV sympatické. Samozřejmě můžete počítat, že Subaru XV ještě pořádně provětráme v klasickém redakčním testu.