Subaru WRX STI sedan

Navzdory image supermoderního stroje nabízí rychlé Subaru staromódní zážitky. Bude se prát a cenit zuby. A pokaždé, když vypnete klíček, bude vám dobře.
  • Dynamika 10

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 4

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 10

  • Celkové hodnocení 8

RADOSTI
Úžasný zvuk a nekonečná zásoba výkonu, spousty trakce, boj o život

STAROSTI
Na zimních pneumatikách je STI nedotáčivé, vysoké provozní nákladyČekal jsem rychlost, ovladatelnost a výbornou trakci za všech okolností. Nedostal jsem ani jedno. WRX STI je záludný stroj s těžkým předkem a zimní obutí odkopalo všechny temné stránky jeho povahy. A víte co? Subaru WRX STI není jen skvělé: je mnohem lepší, než si dovedete představit. Nechci spekulovat o jeho rychlosti, nejspíš věřím, že velký sedan umí být i na zimních kolech zatraceně rychlý. Jen s ním není jednoduchá domluva. Právě díky tomu dokáže vyhnat množství adrenalinu v řidičově krvi na fenomenální úroveň.

Měl bych snad nejdřív vysvětlit, proč jsou fotky WRX STI tak zjevně chladné. Auto jsme měli půjčené koncem zimy, na horách ještě ležel sníh. Okruh byl suchý, přesto si auto nevedlo tak dobře, jak by zasloužilo, a to kvůli zimním pneumatikám. Udělali jsme proto se Subaru dohodu: Půjčíme si auto ještě na jeden den v létě a změříme ho znovu. Jenže pak přišlo zemětřesení v Japonsku a s ním vyschl bazén s náhradními díly. Sedan s třemi stovkami koní podléhá opotřebení rychle, a tak už delší dobu není ve formě. Takže to na další měření nevypadá.

Jak jezdí Subaru WRX STI na letních gumách se ode mě nedozvíte. Nevadí to, modrý sedan by mohl jedině ztratit na upřímnosti. Po silnicích jezdí spousta rychlých aut a s mnoha z nich je skutečná legrace. Ale zpocené dlaně a pulzující tepny na krku, to už se dnes nevidí. Řízení dávno přestalo být zápasem. Většina řidičů o něj nestojí, jenže většina řidičů také nestojí o Subaru WRX STI. Těch několik z vás, kteří jste ještě nepodlehli vábení rychlosti bez námahy, by mělo auto zajímat. Ať už se rozhodnete číst dál, nebo ne.Kde čepují adrenalin
Přestože má WRX STI chytré diferenciály, chytrý motor, chytré všechno, ve výsledku nepůsobí zvlášť bystře. Pokud by bylo okřídlené Subaru člověkem, výborně by se k němu hodil popis podprůměrně inteligentní, nadprůměrně silné. Velký sedan se nadšeně vrhne kamkoli ukážete předkem, ale zamířit na cíl bývá trochu problém. Autu s těžkým motorem a samosvornými diferenciály se nechce spolupracovat. Mohu jen hádat, že na letním obutí nejsou sklony k nedotáčivosti patrné prostě proto, že většina řidičů se nikdy nepřiblíží k limitu auta. O to víc vás STI kousne, až se na hranu dostanete – tak silnou nedotáčivost prostá změna gum nezlikviduje.

Nechci kritizovat schopnosti WRX STI. Je pekelně rychlé dokonce i na sněhu, výborně ovladatelné, když se rozhodne uklouznout do strany – to dělá často – a jakmile přední kola najdou oporu, hrne se modrý cirkus dopředu s nevídanou vehemencí. Výjezdy ze zatáček drtí STI takovou silou, že tři sta koní v technickém průkazu působí jako dobrý vtip. Víc než samotné množství výkonu fascinuje průběh jeho dodávky. Žádný čtyřválec neumí burácet tak hromově jako boxer Subaru a člověk podobně jako ve Focusu RS očekává trochu tetrálního foukání turbem ve středním pásmu a lehkou stagnaci později. Dvouapůllitr nic takového nedělá, s otáčkami prostě přidává a přidává a přidává. Na motor s turbem navíc reaguje velmi pohotově.

Explozi výkonu si budete užívat často. Auto dokáže pod plynem krásně zatáčet, jenže než se jeho stádo nastěhuje na zadní nápravu a začne tlačit předek do oblouku, bývá v kratších zatáčkách pozdě. Funguje to na sněhu, ale na mokrém asfaltu rychle objevíte buď šišky v příkopu, nebo kouzlo stylu nazývaného někdy „pomalu dovnitř, rychle ven“. Auto s každým přidáním křičí, že chce najíždět se zataženou ruční brzdou a předbíhajícím zadkem, aby se u vrcholu zakouslo a vystřelilo vpřed, jenže to na silnici dost dobře nejde. Vaše nájezdy budou směšně pomalé, následované předčasným přidáváním a konečně lehkým kontra na výjezdu i daleko za ním. Jestli je to zábava? Tak o tom nepochybujte.

Zimní pneumatiky okřídlené Subaru zcela připravily o „snadno dostupné výkony“, na které čtu ódy už víc než deset let. Je to dobře. Snadno dostupné výkony totiž na silnici nejsou k ničemu, počítá se zábava. A s tou bývají rychlé čtyřkolky na štíru. Jsou bez výjimky moc rychlé. Bavit se s nimi není legální, ale hlavně to většinou není možné. Jít přes padesát procent schopností auta zpravidla znamená ohrožování životů ostatních účastníků provozu. Na zimních gumách se temné stránky povahy auta ukáží v rychlostech, které nejsou nebezpečné vám ani vašim blízkým.

Měl bych ještě utrousit zmínku o té ovladatelnosti na sněhu. Zimní pneumatiky se na suchém ani mokrém asfaltu příliš nepředvedly, ale nebyly proto špatné. Předváděly totiž překvapivou trakci na ujeté vrstvě sněhu. WRX STI nepotřebuje pevnou zem pod koly, aby vás dokázalo zarazit do opěradla a brzdí extrémne dobře. Také zatáčky jdou autu ukázkově, byť mu i tady zůstává jakási počátení neochota. Snadno ji překonáte trochou kouzlení s pedály, volantem, nebo ruční brzdou. Na sněhu navíc auto mnohem snáz přechází do smyku, který je se zimními gumami spolehlivou cestou k rychlému průjezdu.Stopky souhlasí
Subjektivní dojmy se beze zbytku potvrdily na okruhu. Auto dokázalo i na studeném suchém asfaltu zrychlit na stovku za 5,5 sekundy, jen o tři desetiny pomaleji než slibuje výrobce. Také pružné zrychlení je drtivé. 2,48 sekundy na trojku vypadá dobře, ale 1,7 sekundy, za které rychloměr Imprezy vyleze z padesátky na osmdesát na druhý stupeň, je téměř k smíchu.

Jenže na brzdách i na okruhu bylo WRX STI pomalé. Doslova pomalé. Subaru prohrálo například s obrovským Porsche Cayenne S Hybrid (34,77 s), když nedokázalo překonat 35,47 sekundy. To je deset procent za naším rekordem a Ford Focus RS500 byl lepší o dvě a půl sekundy. STI přitom jelo na suchém asfaltu, zatímco při pokusu Fordu pršelo. Padesátimetrová brzdná dráha ze sta kilometrů v hodině jasně ukazuje na viníka: pneumatiky na přední nápravě nezvládají svou práci tak, jak by měly.Ostatní důležité
Titulek odstavce – Ostatní důležité – je lehce zavádějící. Nic jiného o Subaru WRX STI sedan vědět nepotřebujete. Pokud vás to zajímá, je nejrychlejší Subaru příjemným společníkem na každý den, přinejmenším pro lidi stižené láskou k autům. Přepínač SI-DRIVE skutečně dělá co dělat má, takže dokáže snížit spotřebu na přijatelnou úroveň. Režim Intelligent otupí reakce plynového pedálu natolik, že se spotřeba udrží pod deseti litry na sto a fanatici možná zvládnou méně než devět. WRX STI si nicméně pochutnává na drahém stooktanovém benzínu, takže laciné na provoz není. Až vás úsporná jízda omrzí, navolit kolečkem Sport Sharp bude otázkou vteřiny. Ospalý rychlý sedan ve vteřině vycení obrovské zuby.

Psát na tomto místě o prostoru v kabině nebo v kufru je téměř nedůstojné. Spokojme se proto s tvrzením, že auto odveze víc než dva lidi na víc než sto kilometrů. Bývalá Impreza – slovo už definitivně zmizelo z ceníku obou karosářských variant WRX STI – je podobně praktická jako Volkswagen Golf. S tím se pochopitelně nemůže měřit kvalitou interiéru.Vedikt
Pekelný stroj z Japonska stojí v nižší ze dvou výbav 1 069 000 korun. Kromě sedadel Recaro, která najdete jen v dražší verzi TOP (stojí o 110 tisíc víc), nepostrádá ani obyčejné WRX STI nic důležitého. Být sedanem, bál bych se pětidveřového sourozence. Ten je o třicet tisíc levnější a nevypadá o nic méně schopně. Sedan je navíc pouhým ústupkem, který Subaru udělalo svým fanouškům, a jako takový na mě působí trochu pokrytecky. Zkrátka proč si kupovat dražší karoserii, když sami Japonci před lety naznačili, která verze je podle nich lepší.

WRX STI je nicméně dobrý nákup ve všech verzích. Cenovka lehce přes milion z něj nedělá obchod století, nebo krádež za bílehé dne. Na trhu je několik aut, která vás pobaví podobně. Některá jsou levnější a žerou méně, jen nejsou plná sedadel a nemají obrovský kufr. Dobře, v této kategorii na tom vůbec nezáleží, zvlášť když každý kilometr v STI vyjde nejméně na tři koruny padesát jen v benzínu. Jenže pokud si chcete zabojovat, zažít strach a uspokojení ze zaslouženého vítězství, Subaru je tu pro vás. Jeho volant je jedním z posledních na světě, za nímž musíte opravdu vědět co děláte. Děsivější stroj, který vás nezabije, už neseženete. Zní to jako špatná zpráva? Pak nejste cílová skupina.

Martin Plaštiak

Druhý pohled: Kdo potřebuje rally speciál?
Nepovažuji se za fanouška těchto přemotorovaných čtyřkolek. Subaru WRX STI, Mitsubishi Evo či Nissan GT-R respektuji, ale dokud pro takové auto nenajdu využití, těžko po něm mohu toužit. Dostat se s WRX STI na hranu je poměrně snadné, ale umět ho na ní také ovládat, to už vyžaduje vyšší školu. Přiznám se, neumím s těmito hyperčtyřkolkami jezdit tak, abych dokázal být rychlejší než třeba s M3 nebo 911. Na závody mistrovství republiky v automobilových soutěžích se také nechystám. I tak ale mohu říci, že je Subaru pekelně rychlé, silně návykové a naprosto chápu, proč ho někdo považuje za nejlepší auto na světě. Jen bych poprosil modernější interiér a ne tuhle bakelitovou parodii.
Dalibor Žák

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
Podmínky při testusucho, -3°C
0-100 km/h (s)5,53
50-80 km/h na x.stupeň (s)2,48 (na 3. stupeň)
100-0 km/h (s)3,47
100-0 km/h (m)49,31
Spotřeba v testu (l/100km)14,4
Čas na kolo (s)35,47
Motor
Konstrukceplochý čtyřválec
Palivobenzín, 98 RON
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu podél
Zdvihový objem (cm3)2457
Kompresní poměr8,2 : 1
Vrtání x zdvih (mm)99,5 x 79,0
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolavšechna čtyři
Podvozek
VpředuVzpěry MacPherson, vinuté pružiny, kapalinové tlumiče, zkrutný stabilizátor
Vzadudvojité lichoběžníkové závěsy, vinuté pružiny, kapalinové tlumiče, stabilizátor
Brzdy vpředukotoučové s vnitřním chlazením
Brzdy vzadukotoučové s vnitřním chlazením
Pneumatiky vpředu245/40 R18
Pneumatiky vzadu245/40 R18
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)221/300 v 6000 ot./min.
Točivý moment (Nm)407 ve 4000 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)190
0-100 km/h (s)5,2
Nejvyšší rychlost (km/h)255
Spotřeba paliva (l/100 km)10,5 : 1
Objem nádrže (l)60
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4580
Šířka (mm)1795
Výška (mm)1470
Rozvor náprav (mm)2625
Provozní hmotnost (kg)1580
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1200
Zavazadlový prostor (l)420
25.7.2011 8:00| autor: Martin Plaštiak

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist