Statistiky prodeje ojetin: Dovoz poklesl, naftové ojetiny naberou hodnotu

V prvních třech měsících letošního roku došlo po čtyřech letech k poklesu počtu dovezených ojetých aut, a to o 1,1 %. Zároveň však sílí prodej dovezených ojetých aut z minulých let, kdy lidé přeprodávají vozidla, která si dříve sami koupili jako dovezená ze zahraničí. Nárůsty se týkají ojetých vozidel z Německa, Itálie a Rakouska. Naopak podíl prodávaných aut z Holandska, Belgie či Slovenska zůstává stabilní na necelých dvou procentech.
slider0-1100x618.jpg Zdroj: Archiv

Už od října loňského roku, kdy vešla v platnost nová legislativa proti stáčení tachometrů, díky níž lze uložit pokutu až 500 tisíc Kč a vozidlo se stočeným tachometrem neprojde STK, dochází ke snížení podílu aut, u nichž bylo manipulováno s počitadlem kilometrů. V prvním kvartálu se podíl takových vozidel snížil na 33 %. Od platnosti nové legislativy zpřísnily autobazary podmínky pro výkup vozidel, začaly čím dál více historii vozidel prověřovat a přestaly vykupovat vozidla s nejasnou historií, kde hrozí, že kvůli stočenému tachometru vozidlo následně neprojde STK.

O historii vozu se začali také mnohem více zajímat samotní kupující, a to především o stavy tachometrů. Počet informativních dotazů do systému Autotracer, který slouží k ověření historie ojetých vozidel, se v prvním čtvrtletí meziročně zvýšil o 76 % z 437 188 na 768 494. Ke snížení podílu vozidel se stočeným tachometrem přispělo také větší množství zánovních ojetin z operativních leasingů na trhu.

Na trhu ojetých vozidel určených k prodeji převládají stále vozidla s motorem na naftu (57 %). Jejich podíl se však meziročně snížil o 4 procentní body ve prospěch benzínových aut. Jednou z příčin může být skutečnost, že dochází k novým legislativním požadavkům na výrobce vozidel, kteří jsou nuceni instalovat do aut stále složitější a dražší techniku, což vede k jejich zdražení. Důsledkem toho si majitelé dieselových ojetin nechávají tyto vozy déle a kvůli vyšším pořizovacím nákladům je vyměňují za nové či novější až po delší době.

Podle dat z trhu skončilo období značného převisu nabídky ojetých vozidel s dieselovým motorem a lze očekávat, že jejich cena začne po určitém poklesu v loňském roce letos růst. Týká se to i nejprodávanějších vozů Škoda Octavia s motory 1.6 TDI či 2.0 TDI.

Vzhledem k poklesu cen zánovních ojetin kvůli jejich velkému množství na trhu přistoupila řada leasingových společností k omezení krátkodobých pronájmů. Následkem toho porostou ceny také benzínových ojetých vozů, a to především v kategorii nižších středních a středních vozidel, která jsou nejčastěji využívána v rámci operativních leasingů. Navíc sice pomalu, ale dlouhodobě rostou ceny všech nových vozidel, což bude mít další vliv na cenu ojetin. Podle ukazatelů a dat z trhu je tak nyníideální příležitost pořídit si mladou ojetinu za rozumné peníze a v široké nabídce.

Průměrná cena ojetých vozů se v letošním roce vyšplhala na 228 900 Kč, což je o 2 400 Kč více, než byla průměrná cena ojetých vozů v celém loňském roce.Průměrně tachometry ojetých vozů vykazovaly 158 372 km. Vozidla s benzínovým motorem se prodávala o 17 dní kratší dobu než vozidla na naftu, průměrná doba prodeje přitom byla 99 dní. Mezi nejprodávanější vozy patřila opět Škoda Octavia, a to zejména v dieselovém provedení. Meziročně si mezi prodávanými vozy polepšila Škoda Rapid, která zvýšila svůj tržní podíl meziročně o čtvrtinu. Nejoblíbenější barvou byla bílá (20 %). Z hlediska výbavy se letos prodávalo více ojetých aut s parkovacími senzory, Bluetooth či bezklíčovým odemykáním.

23.5.2019 7:00| autor: Tomáš Malík | zdroj: Cebia

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist