Slepí vrazi! Kampaň související s problematikou řidičů si nebere servítky

slepi.jpg Zdroj: archiv redakce

Jeden by si mohl říct, že jde o snahu šokovat, třeba těmi „vrahy“ v názvu, ale ono je to zjevně na místě. Máme tady prostřednictvím tiskových materiálů tuzemského Autoklubu výsledky měření zraku řidičů v rámci osvětově edukační kampaně zaměřené na problematiku zraku řidičů a nebezpečí řízení za zhoršené viditelnosti. A jde o výsledky alarmující – dobrý zrak nebo korekci má pouze 25% řidičů. Základní fakta? Kkampaň proběhla ve 29 lokalitách v ČR a na Slovensku, termín měření: květen – říjen 2017, zrak byl změřen 2 880 lidem. Dále víme, že 74% řidičů nebylo za poslední rok na kontrole se zrakem, že 58% z nich se domnívá, že má zrak v pořádku, screening však zjistil, že 71% řidičů potřebuje korekci, že  46% se korekcí nezabývá nebo má nesprávnou korekci a že pouze 25% má dobrý zrak nebo správnou korekci.

Projekt Slepí vrazi je nezávislá osvětová platforma, která si klade za cíl poukázat na problémy řidičů se zrakem. Platformu podporuje Autoklub ČR, Besip a Zeiss. Evidence nehod pod vlivem alkoholu nebo drog je pečlivě vedena, špatný zrak jako „viník“ dopravní nehody se nijak neeviduje. Zrak řidičům mezi 18-65 lety nikdo povinně nekontroluje, a to i když se zrak zcela přirozeně přibývajícím věkem zhoršuje. Problém se netýká pouze seniorů, počet očních vad začíná narůstat již po třicítce. „Zhoršující se zrak nebolí, řidiči si často špatnému zraku přivyknou a situaci jednoduše neřeší. S tímto faktem koresponduje alarmující výsledek letošních měření, při kterých jsme zjistili, že pouhých 25% řidičů má zrak či jeho korekci v pořádku. Naší spoluprací na projektu Slepí vrazi na tuto závažnou situaci upozorňujeme a preventivně tak působíme na účastníky silničního provozu. Návštěvníkům letošních motoristických akcí našeho závodního kalendáře jsme v rámci projektu Slepí vrazi nabídli bezplatné měření zraku a návrh na řešení oční korekce. Musím říct, že se akce shledala s velkým úspěchem a rádi bychom v projektu pokračovali i v nadcházející sezoně,“ dodává prezident Autoklubu ČR, Jan Šťovíček.
„Jako jedni z těch, kteří se každý den setkávají s touto problematikou, jsme si vědomi obrovských rizik, které souvisí s nedostatečnou zrakovou ostrostí účastníků silničního provozu. Paradoxem proto pro nás zůstává, že např. každé motorové vozidlo prochází důkladnou technickou prohlídkou, a to minimálně jednou za dva roky, ale budoucí řidič má obdobnou povinnost pouze na počátku své řidičské kariéry a pak až v 65 letech,“ vysvětluje problematiku Bc. Petr Daněk, DiS., prezident Živnostenské komory českých očních optiků. „Jen odborník ví, jak se během života mění zraková ostrost vývojem různých očních vad a onemocnění a také ví, že mnozí z řidičů řídí svá vozidla pouze intuicí a nikoli správně vyhodnocenou dopravní situací. Pravidelné preventivní kontroly zraku u očních specialistů by proto měly být samozřejmostí nejen pro všechny, kterým záleži na jejich zdraví, ale z hlediska bezpečnosti silničního provozu i pro všechny jeho účastníky,“ dodává Petr Daněk.

Do osvětové kampaně se zapojilo již 136 očních optik a další se stále hlásí. Poděkování za realizaci kampaně Slepí vrazi tedy patří nejenom Autoklubu ČR a BESIPu, ale také firmě Zeiss.

Výchozí fakta:
• V České republice je přes 6 000 000 aktivních řidičů
• Každý řidič má ze zákona povinnost dvou očních vyšetření u odborníka – při žádosti o vydání řidičského průkazu a následně při dosažení 65 let věku
• V roce 2016 se stalo 98 864 dopravních nehod
• Při dopravních nehodách v roce 2016 zemřelo 545 osob
• Z důvodu snížené viditelnosti na cestách zemřelo 114 osob, tedy 21 procent z celkového počtu usmrcených
• Pod vlivem alkoholu zavinili řidiči 4 373 nehod, pod vlivem drog zavinili řidiči 251 nehod, zemřelo kvůli tomu 62 osob
• Kolik nehod zavinili řidiči proto, že mají vadu zraku a sami to neřeší?

Statistika ukazuje, že špatně vidící řidič může být stejně nebezpečný jako ten, který před jízdou pil alkohol nebo požil drogy.

zdroj: Autoklub ČR

24.11.2017 7:56

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist