Registr vozidel se změnil. Například už není potřeba ctít místní příslušnost.

Změny v Registru vozidel proběhly a kdyby mělo jít o jednu jedinou úpravu týkající se místní příslušnosti, byla to úprava dobrá a žádoucí.

Ve Sbírce zákonů nyní vyšla novela zákona č. 56/2001 Sb., která se, mimo jiné, týká i problematiky registrace vozidel – novela č. 63/2017 Sb., která je účinná od 1. 6. 2017. Pojďme se podívat na některé věci, které se mění:

1)     Registrace kdekoliv
První zásadní novinkou je to, že vybrané úkony registru vozidel bude možné vyřídit na kterémkoli Registru vozidel a nebude tedy nutné ctít jejich místní příslušnost.

Mezi tyto úkony patří např:
– přijetí do Registru vozidel, tzn. když si např. koupíte nové auto nebo motorku, bude možné jej/ji registrovat kdekoliv
– vydání registrační značky na přání
– provedení změny v Registru, tj. typicky při převodu auta bude možné tento úkon učinit kdekoliv
– dočasné vyřazení vozidla z provozu
– trvalé vyřazení (tzv. zánik vozidla).

Toto je nepochybně pozitivním přínosem, protože si budeme moci vybrat, kde zápis nebo změnu do Registru navrhneme.

2)     Dieselgate – poskytování informací výrobcům aut z Registru
Potají se do zákona „propašovalo“ právo výrobců nebo dovozců vozidel vyžádat si seznam majitelů vozidel příslušné značky a typu, a to včetně adresy. Evidentně se jedná o reakci na problém VW, aby se výrobce legálně dostal k lidem, kteří auto vlastní a mohl je vyzývat k „opravě“.

3)     Nesoučinnost při převodu
Novinkou je to, že pokud prodáte nebo koupíte auto a druhá strana je nesoučinná při převodu (dle stávající úpravy máte oba 10 dní na to, abyste to na Registru přepsali), tak postačí, když žádost podá jen jeden a úřad už si toho druhého obešle.

To by mohlo působit pozitivně na případy, kdy dojde k převodu a druhý nespolupracuje a blokuje tak provedení převodu. Poněkud pikantní na tom je to, že se tím vracíme k úpravě, která prakticky existovala v době tzv. polopřevodů a která byla před lety zrušena právě proto, aby bylo nutné provést zápis najednou a nemohlo se stát, že to jeden např. odhlásí a druhý nedohlásí. Nově se to opět rozdělí a znovu budou moci vznikat situace nedohlášených vozidel.

Patrně se ukázalo, že ta stávající úprava přináší víc škody než užitku, takže se opět vracíme k mírnější variantě.

10.3.2017 7:23| autor: JUDr. Tomáš Beran

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist