autoweb.cz > rady > 4 tipy, jak si poradit s únavou za volantem. Zacvičte si!
4 tipy, jak si poradit s únavou za volantem. Zacvičte si!
Nevíme jak vy, ale my trávíme v autě opravdu hodně času, možná až příliš velkou část života, i když to sem teď nepatří. Jde o to, že už po několika hodinách se naše tělo v jedné pozici unaví víc, než by se mohlo zdát a to sebou nese další nepříjemné souvislosti. Jednou z nich může být kromě bolesti a nepohodlí také snížení pozornosti, mentální únava a otupělost. Ehm, proč teď ta vzpomínka na cestu na Nordschleife, celodenní ježdění na ringu a večer pak cestu zpátky domů?!
Každopádně tady máme jednu z možnosti, jak věc vyřešit a ne, není to nic co by mělo, tak jako v podtitulku, souviset s energetickými nápoji, i když doplňování tekutin – a tím myslíme vodu, je samozřejmě také na místě.
Teď ovšem jde o zastávku během jízdy s protažením a cvičením tak, jak navrhuje Michaela Tomanová, primářka Rehabilitačního ústavu Brandýs nad Orlicí. Odbornice říká, že „tělesná i psychická únava se sice dostavuje u každého člověka individuálně, ale po 180 ujetých kilometrech je přestávka vhodná pro všechny. Po delší jízdě o sobě obvykle dávají vědět bolesti krční páteře.
Paže a předloktí jsou kvůli dlouhodobému držení volantu také unavené a nepříjemně ztuhlé. Bolet začíná i bederní páteř a ramena. Dlouhá cesta je pro lidský organismus stresující. Tento stres může vyvolat právě ztuhlost šíjových svalů. S ohledem na zvýšené riziko nehody by řidiči rozhodně neměli únavu svalů i celkovou únavu organismu podceňovat.“
Dovolená v Chorvatsku aneb co nás čeká na silnicích v létě 2015
Rady a tipy | vydáno 4. 6. 2015
Takže zastavit a rozhýbat se, zacvičit si můžete na odpočívadle. Na řidiče působí velmi dobře uvolnění a protažení páteře s předklonem nebo záklonem a propnutými pažemi, které pohybem opisují tvar pomyslné ležaté osmičky, což je základní princip metody INFINITY. Cviky by měly být pomalé a plynulé bez trhavých pohybů. Můžete cvičit odděleně například v oblasti krční, hrudní a bederní páteře ale také tak, že se pohyb přenáší na celé tělo. Vsedě i ve stoje přenášejte při pohybu váhu ze strany na stranu. „Osmičku opisujete vždy třikrát jedním směrem a poté třikrát směrem opačným, postupně v různých rovinách i směrech. Z počátku provádějte téměř neviditelný pomalý pohyb, tzv. mikropohyb. Následně můžete zvýšit velikost ležaté osmičky i prováděnou rychlost cvičení,“ popisuje primářka Tomanová, která metodu INFINITY vyvinula.
Několik minut strávených cvičením je podle lékařky mnohem účinnější než káva vypitá v motorestu a cvičit lze i v zaparkovaném autě. Nejprve je nutné zajistit správné sezení a držení těla ve vertikále a také si správně seřídit sedadlo, eventuálně i volant. Cvik provedete tak, že si sednete vzpřímeně a opřete se o sedadlo celým trupem i hlavou. Rukama a propnutými pažemi se opřete o volant. „Horními končetinami lehce zatlačte do volantu, dolními končetinami do podlahy auta, odtlačte se zadečkem, zády, hrudníkem a hlavou, vše jen jemně. Současně lehce stahujte spodní část zadečku i pánevní dno,“ radí lékařka. „Vytáhněte hlavu nahoru a vše proveďte dohromady, jako byste chtěli vstát a celé tělo mělo tendenci se samo vzpřímit a narovnat. Sedm sekund provádějte „vzpřímení“ – odtlačení, sedm až čtrnáct sekund uvolnění,“ dodává autorka metody.
Jste dobrý (či spíše pozorný) řidič? Pak zvládnete psychicky náročný kvíz!
Kvízy | vydáno 8. 8. 2014
Cvičení za jízdy? Ano, ale… Některé cviky lze praktikovat dokonce i za jízdy nebo během strnulé dopravní zácpy, kdy řízení nevyžaduje tolik pozornosti. Provádění pohybů na principu ležaté osmičky si řidiči mohou jen představovat. „Mozek nerozezná skutečnost od imaginace, na jednotlivé cviky stačí jen myslet. Mozek bude příslušné svaly i přesto zapojovat a vysílat do nich signály k pohybu,“ uzavírá primářka Michaela Tomanová. Znovu se vrátíme na začátek textu k poznámce o doplňování tekutin, které v podstatě pro nás znamená velmi časté zastávky u čerpacích stanic, odpočívadel a toalet, zejm. tedy nás starších v redakci, nicméně popsané cvičení vyzkoušíme. A budeme rádi i za vaše zkušenosti a komentáře.