Jak se chovat na železničním přejezdu? Dodržovat dané povinnosti pro přejezd kolejí.

Víte, jak se (ne)chovat na železničním přejezdu? Tragické události posledních let ukazují, že je zapotřebí povinnosti řidičů v blízkosti železničních přejezdů opakovat.

Nehody automobilů na železničních přejezdech nejsou bohužel ojedinělým fenoménem a o „poraženém“ takového střetnutí je vždy rozhodnuto, jedná-li se o osobní auto. Při kolizi vlaku a náklaďáku mohou pak být nedozírné ztráty i na straně vlakové soupravy, respektive cestujících. Však víme a pamatujeme si návěs s plechovými deskami… A tak se nám zdá, že v rámci staré pravdy „opakování je matka moudrosti“ znovu chceme připomenout jednotlivé povinnosti, které máme jako řidiči a ostatní účastníci silničního provozu v případě, kdy silnice křižuje železniční trať.

Nejprve základní definice dle §2, písm. bb) zákona č. 361/2000 Sb.: „železniční přejezd je místo, kde se úrovňově kříží pozemní komunikace se železnicí, popřípadě s jinou dráhou ležící na samostatném tělese, a označené příslušnou dopravní značkou“

1) Základní povinnosti

Základní povinnosti řidiče ve vztahu k železničnímu přejezdu jsou upraveny v ust. §28 zákona č. 361/2000 Sb. takto:

– před železničním přejezdem si musí řidič počínat zvlášť opatrně, zejména se přesvědčit, zda může železniční přejezd bezpečně přejet

– vozidla se před železničním přejezdem řadí za sebou v pořadí, ve kterém přijela. Nejde-li o souběžnou jízdu nebo o jízdu v obci na komunikaci o více pruzích, smějí vozidla přejíždět přes železniční přejezd jen v jednom jízdním proudu

– ve vzdálenosti 50 m před železničním přejezdem a při jeho přejíždění smí řidič jet rychlostí nejvýše 30 km/h. Svítí-li přerušované bílé světlo signálu přejezdového zabezpečovacího zařízení, smí 50 m před železničním přejezdem a při jeho přejíždění jet rychlostí nejvýše 50 km/h. Při přejíždění železničního přejezdu nesmí řidič zbytečně prodlužovat dobu jeho přejíždění

– dojde-li k zastavení vozidla na železničním přejezdu, musí jeho řidič odstranit vozidlo mimo železniční trať, a nemůže-li tak učinit, musí neprodleně učinit vše, aby řidiči kolejových vozidel byli před nebezpečím včas varováni

– před železničním přejezdem, u kterého je umístěna dopravní značka „Stůj, dej přednost v jízdě!“, musí řidič zastavit vozidlo na takovém místě, odkud má náležitý rozhled na trať.

2) Možnost vjet na přejezd
Řidič nesmí vjíždět na železniční přejezd:

– je-li dávána výstraha dvěma červenými střídavě přerušovanými světly signálu přejezdového zabezpečovacího zařízení, – je-li dávána výstraha přerušovaným zvukem houkačky nebo zvonku přejezdového zabezpečovacího zařízení,

– sklápějí-li se, jsou-li sklopeny nebo zdvihají-li se závory,

– je-li již vidět nebo slyšet přijíždějící vlak nebo jiné drážní vozidlo nebo je-li slyšet jeho houkání nebo pískání; toto neplatí, svítí-li přerušované bílé světlo signálu přejezdového zabezpečovacího zařízení,

– dává-li znamení k zastavení vozidla zaměstnanec dráhy kroužením červeným nebo žlutým praporkem a za snížené viditelnosti kroužením červeným světlem, – nedovoluje-li situace za železničním přejezdem jeho bezpečné přejetí a pokračování v jízdě.

Nicméně vjet na koleje lze u prvních tří uvedených situací v případě, jestliže řidič dostal od pověřeného zaměstnance provozovatele dráhy k jízdě přes železniční přejezd ústní souhlas. Za porušení této povinnosti hrozí pokuta 2 500 až 5 000 Kč a v případě opakovaného spáchání takového přestupku během jednoho roku pak hrozí zákaz řízení na 1 – 6 měsíců. Současně je „odměnou“ 7 bodů.

3) Zákaz předjíždění
Řidič nesmí předjíždět na železničním přejezdu a v těsné blízkosti před ním.

4) Zákaz zastavení a stání
Řidič nesmí zastavit a stát na železničním přejezdu a ve vzdálenosti kratší než 15 m před nimi a za nimi.

5) Zákaz otáčení a couvání
Řidič se nesmí otáčet a couvat na železničním přejezdu a v jeho těsné blízkosti,

6) Oslňování ostatních řidičů
Při zastavení vozidla před železničním přejezdem nesmí řidič užít ani potkávací světla, pokud by jimi mohl oslnit řidiče vozidla v protisměru.

26.1.2017 10:00| autor: JUDr. Tomáš Beran

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist