Rakovan: Jste aktivní na Facebooku? Pak přijdete o řidičák!

Zákon, který nezná výjimek a slitování. Začnete v autě komunikovat prostřednictvím sociální sítě a jako svéprávný řidič definitivně končíte.

V mém ideálním (a bohužel jen imaginárním) světě jsem absolutním pánem. Od té doby, co beru ty silnější prášky, už nejde o verzi světa, ve kterém žiji já jako neomezený pán a mými spoluobčany jsou mé ideální kopie. Ve verzi 2.0 jsem já jako střed všehomíra, ale jinak tam žijí běžní lidé, ovšem podřízení mému diktátu.

Ten vychází z podstaty mého přesvědčení, které je veskrze demokratické, respektive jde o jakousi kombinaci totality a demokracie, kdy v mém světě si může každý dělat co chce, pokud tím nezasahuje do práv a svobod jiného člověka. A já vše zastřešuji a dbám na dodržování mnou stanovených pořádků pevnou, velmi pevnou rukou.

V tomto mém světě funguje po stránce fyzikální a principiální vše tak, jako v běžné realitě, kromě lidí jsou zde zvířata, domy, silnice, auta, sociální sítě. Ovšem ten, kdo je aktivní na Facebooku, nemůže řídit automobil. Tato má podmínka naráží, a teď už bez nadsázky, na to, jak dnes a denně vídám za volanty aut lidi, kterým svítí do obličeje zpoza volantu modré světlo, kteří mají obě ruce kdesi v klíně a volant drží asi jen silou vůle. A jsou nebezpeční.

Mobilní telefony byly problémem pro řízení už ve svých počátcích, když klávesnice byly tlačítkové. Jakkoli šlo díky hmatové paměti velmi snadno přístroj ovládat, psát sms-ky, tak člověk stejně přemýšlel nad tím, co píše a nevěnoval se řízení. S příchodem a rozšířením dotykových displejů se ovládání ještě zhoršilo, myslím ovládání za jízdy, nemluvě o psaní textů.

Být pak aktivní na Facebooku za jízdy, to už mi přijde jako totální idiocie (čímž se hned omlouvám skutečně duševně nemocným, jen chci naznačit, že lajkovat za jízdy na Ksichtoknize může skutečně jen člověk, který nemá všech pět pohromadě). Je to nebezpečné, člověk už je pozorností zcela mimo úroveň potřebnou pro řízení auta. Navíc kvůli totální bezduché hlouposti.

V mém fiktivním světě jsem to vyřešil jednoduše, každý, kdo začne za volantem auta sahat na mobilní telefon, dostane jednu výstrahu, třeba ve formě krizové situace (kterou ovšem zvládne, ale je natolik vyděšen, že si uvědomí nesmyslnost svého jednání). Pokud pak pokračuje v hrátkách s mobilním telefonem a dokonce tak, že tráví čas na Facebooku, je zbaven práva řídit auto a nejenom to, veškeré své cesty pak musí absolvovat ne v pohodlí taxíku nebo u známého v autě, ale prostřednictvím hromadné dopravy. Přecpané hromadné dopravy, která mu nahrazuje nejenom vlastní auto, ale také Facebook.

Vlaky, autobusy, tramvaje, atd. suplují „fejsíček“, jednotlivé dopravní prostředky nahrazují jednotlivé skupiny, namísto lajkování jedním kliknutím na tlačítko se symbolem palce jsou pak lidi nuceni používat řeč a mluvit, a to – proboha! – s jinými, skutečnými a živými lidmi. A to s následky, že když se někdo chová nepatřičně, dostane klidně pár facek. To je takový můj výchovný moment pro ty příznivce sociálních sítí a internetového prostředí vůbec, kteří si myslí, že mezi lidmi neplatí pravidla slušného chování jen proto, že si nestojí tváří v tvář, ale komunikují prostřednictvím elektronického zařízení.

Takový bývalý řidič auta pak, nacpaný jako sardinka v přelidněném autobuse či vlaku navazuje skutečná přátelství, hlubší než pár znaků textu v políčku „Co se vám honí hlavou?“ a to složitějším způsobem namísto fádního „Přidat do přátel.“ Komunikuje s ostatními, řeší společenské vazby, učí se, že lidé historicky mluví s reálnými lidmi a ne prázdnými profily na obrazovce. A hlavně nevytváří vysoce rizikové situace a neohrožuje svou jízdou nic netušící a nevinné účastníky silničního provozu.

Mít tu moc, aplikuji tento svůj diktátorský postup nejenom v mé fantazii, ale také ve skutečném světě. Fanatik, který sundá obě ruce z volantu za jízdy jen proto, aby člověku, kterého třeba nikdy neviděl, emotikonem vyjádřil souhlas u totálně bezcenného statusu, si tak unikátní výsadu, jakou je řídit automobil, nezaslouží.

10.3.2017 7:01| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist