Rakovan: Facelifty aut? Neumí je nejen Škoda.

Při premiéře auta tady máme stroj, který by měl být po všech stránkách, i po té vzhledové, dokonalý a často i je. Pokus o vizuální zdokonalení po pár letech na trhu pak může vyústit v rozpačitý výsledek.

Začínám víc a víc potkávat modernizovanou Škodu Octavia s dvojitými předními světlomety a musím říct, že tak, jak se mi nelíbila od prvního okamžiku, kdy jsem ji uviděl na fotkách, nelíbí se mi stále.

Mluvím čistě a pouze o vzhledu, nedovolil bych si zpochybnit její kvality takhle od stolu mimo otázku designu, který považuji za ryze subjektivní. Stejně tak, jako se mi nelíbila modernizovaná verze předchozí generace, která přidáním obloučků k předním světlometům získala na můj vkus korejský výraz. Zbytečně, protože původní design auta byl podle mne špičkový, troufám si říct nadčasový.

Problémem bude asi to, že se automobilky obecně snaží cca v polovině výrobního cyklu vdechnout modelům nový dech (jako impulz k udržení či zvýšení prodejů), někdy ale za cenu toho, že to je vizuálně podle mého názoru k neprospěchu věci. Dodnes vlastně i Octavii první generace na silnici rád shlédnu a pokud je udržovaná, umytá – tím chci říct neodpuzuje mne koroze, špína, atd., vždy si řeknu, že i po těch letech vypadá pořád velmi, velmi dobře.

Potíž faceliftu je podle mého ta, že tady máte produkt, který před nějakým časem byl považován za dokonalý a je tendence ho s co nejmenšími náklady vylepšit a omladit. Nefunguje to u člověka, stačí se podívat třeba na herečku Courteney Cox, abych vás hned neděsil Mickey Rourkem, nefunguje to u aut. Decentní facelift typu nová linka, výraznější odtrhová hrana – proč ne. Facelift na poli technologie – sofistikovanější navigace, LED svíce namísto klasiky, novější aerodynamické prvky – výborně! Ale vzít hotové auto a dílčí úpravou se pokusit změnit ho na mladší, atraktivnější, si myslím z velké většiny nefunguje, zde si říkám, že tato „laciná“ snaha omladit model je spíše ke škodě. Nejenom Škodě.

Podobně to mám třeba s Mitsubishi Outlander – kde jeden facelift u předchozí generace byl podle mého velmi zdařilý, když původní světla nahradily lampy a la Lancer Evo, aby pak u další generace facelift přinesl chromované lišty padnoucí spíše ke kolotoči než k tak výtečnému autu. Mluvím o značkách, které jsou mi více než blízké, aby bylo jasno a nezmiňuji Porsche, které mám velmi rád a které facelifty podle mého názoru neřeší také zrovna citlivě.

A nemluvím o Subaru, které je mi extra sympatické, ale toho se to netýká, protože to má facelifty v podstatě neviditelné – vizuálně kontroverzní až ošklivé produkuje modely už „v základu,“ rovnou. Do mnou zmiňované množiny automobilek se spornými facelifty ale spadá také Mercedes, některé z modelů předchozí generace by podle mne vypadaly lépe, když by se jich nedotkl trend modernizace.

Co říct závěrem? Možná to, že facelifty za každou cenou nejsou zapotřebí, pokud auta už v první fázi vypadají tak dobře, jako Octavia či Outlander (a další), a jsou také tak dobrá po technické stránce, jak dobrá jsou, je zbytečné komplikovat jejich vzhled designovými modernizacemi „za každou cenu.“ My jako zákazníci je budeme kupovat a mít rádi tak jako tak.

28.4.2017 11:15| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist