Zkoušeli jsme omlazené modely Kamiq a Scala od Škodovky. Nejvíce nás překvapil litrový motor

První jízdy v okolí německého Frankfurtu ukázaly, že Škodovka vyladila, co mohla a přinese tak zákazníkům zase o trochu vylepšené modely. Tyto inovace se týkají jak vizuálního designu, tak motorové výkonnosti.
dsc0835_5e8a2ac0-jpg-1920x1280-1-1100x618.jpg Zdroj: Škoda Auto

Jak jsme nedávno uvedli, modely Kamiq a Scala se v prodejích drží na předních příčkách. Není divu, neboť se jedná o auta, která mají stále co nabídnout. Jejich modernizace tak spíš přináší jen lehké kosmetické úpravy, ale zato zásadní vyladění motorizací. Co tedy můžete najít na modelech nového?

Nové nárazníky a důraz na udržitelnost

Začněme Scalou, ta dostala do vínku oproti předchozímu modelu trochu sportovnější vzhled, a to díky integraci nového předního nárazníku. Nesmí chybět ani výraznější vzduchové clony a jiný je i otvor pro přívod vzduchu, který je rozdělen novými výraznými bočními křídly. Aby bylo dosaženo jakési kompaktnosti, mladoboleslavská automobilka upravila i zadní difuzor, který je na stranách lemovaný dvěma designovými prvky v barvě karoserie, které kopírují tvar předního nárazníku. U modelu Kamiq se designéři snažili opět jaksi nabobtnat vzhled, aby byl robustnější. V praxi to znamenalo trochu pozměnit masku chladiče, která je nyní osmihranná a má jakýsi vyšší vzhled a dozadu umístit fešný difuzor se třemi otvory, zajišťující ochranu podvozku.

Oba modely mají pak v základu ledková světa (u Scaly se přední světlomety ještě zúžily, u Kamiqu došlo k zeštíhlení onoho horního světla, to pod ním se zvětšilo), a mohou mít na přání matrixové-ledky s odstiňováním protijedoucích vozidel. U obou nechybí ani nápis Škoda přes celé páté dveře nebo zadní mlhovka integrovaná do do zadního nárazníku.

Uvnitř jako v loftovém bytě

Modernizace modelů Scala a Kamiq přináší i nové možnosti pro design interiéru. V rámci výbavy Selection se můžete těšit na interiér nazvaný Loft, zatímco vyšší stupeň Top Selection rozšiřuje nabídku o interiéry Lodge a Suite (zrovna ten jsem si vyzkoušeli a má takové fajnové kožené sedačky, což se bude líbit fajnšmekrům) Pro ty, kteří dávají přednost sportovnímu vzhledu, je připravena verze Monte Carlo s unikátním sportovním interiérem. Nabídka je doplněna o možnost výběru z rozsáhlé škály paketů výbavy dle osobního výběru a dalších individuálních prvků výbavy na přání.

To k jakémusi úvodu, jak Škodovka vlastně pojala tu modernizaci vnitřku auta. Při prvním pohledu do nitra ale budete muset po změnách chvíli pátrat. Až nakonec vaše oči spočinou na kokpitu, který už bude čistě digitální a v základu ho dostanete osmipalcový. Pokud máte rádi větší, tak na přání bude k dispozici 10palcový.  Změna proběhla i u ovládání automatické klimatizace, aby bylo příjemnější a hlavně intuitivnější, byl ovládací panel nově vybaven haptickými tlačítky pro regulaci rychlosti proudění vzduchu. Co nás trochu zarazilo byla ale kvalita couvací kamery.

Uvnitř auta dokonce najdete i konopí, bez legrace. Je to jeden z materiálů, které můžeme zařadit do kolonky „udržitelné“, a tak ho škodovka použila v čalounění i obložení.

Rozsah motorizací je stejný

Asi vás nepřekvapí, že s jakýmsi uhlazením nejprodávanějších modelů, nedošlo ke změně motorizací. Zůstávají tak litrové s výkonem 70 kW (jen s 5stupňovým manuálem), kdežto 85 kW může být jak s manuálem, tak automatem. A poté motory 1,5 TSI se 110 kW s výběrem manuálu či automatu.

Nejpřekvapivější je litr

První se nám do ruky dostal nejsilnější litr v automatu, a musíme říct, že se nám tato motorizace zdá jako nejvíc povedená a vyladěná. Jasně, nejsilnější roli u tohohle modelu hraje nové použití vstřikovačů s deseti otvory pro vytvoření ještě homogennější směsi paliva a vzduchu a nový třícestný katalyzátor s filtrem pevných částic, ale o to tady jde, ne? Motor tak poskytuje o 4 kW (6 k) větší výkon než ten předchozí a je k dispozici o 500 ot/min níže, přičemž rozsah maxima výkonu je širší. Spektrum otáček pro maximální točivý moment 200 Nm pak inženýři rozšířili dalších 500 ot/min v horním pásmu otáček. A tohle všechno je strašně na jízdě zdát. Auto sebou neškube, má plynulý přechod, a i když ho poženete na dálnici do vyšších otáček, nebude se vůbec bránit, ba naopak to bude celkem příjemné. Celkově ta testovací jízda, která spočívala v jízdě po dálnici a okreskách byla příjemná a nikde nedrhla.

Kvalitou následuje litr a půl v manuálu

Něco podobného se dá tvrdit i o sladění šestistupňového manuálu s motorem 1,5 TSI. Tady jsme si více vyhráli s vytáčením motoru a s „hnáním“ auta do úzkých a celkem jsme byli z výsledku spokojeni. Oproti slabšímu motoru je logicky dynamičtější a dokáže ve vyšších otáčkách zabrat mnohem více a odvděčit se řidičovi silou do zad. Navíc je vybaven modernizovaným softwarem pro systém automatického odpojování válců. Díky němu se lze dostat na úspornější spotřebu, a hlavně na plynulejší jízdu.

Takovým nečekaným překvapením pro nás byl synchron 7stupňového automatu s „jednapětkou“. I když údajně motor prošel též inovačními postupy, přišlo nám, že funguje nejméně optimálně. Překvapivě byl při vyšším vytáčení hlučnější než litr a řazení automatické převodovky mělo tendenci ucukávat, jako by si auto nevědělo rady a váhalo, kdy má správně přeřadit.

Podvozek je parádní

Na závěr lze ale ještě zmínit, že podvozkově fungují oba dva modely téměř bezchybně. Scala, tím, že je přikrčenější, je více poddajná a jistá na silnicích. Tam, kam ji pošlete, tam „jde“, a máte z ní neskutečný pocit jistoty, a vlastně se dá říct, že můžete vesele vypustit, co se děje venku. Ona vás svým způsobem tak nějak obejme.  Robustnější Kamiq drží též jak přibitý a nenechá se vyhodit z rytmu ani při větším tlaku na výkon, ale při poslání do ostřejší v zatáčky, nebo při navlhlé silnici, může mít minitendenci vám zasít semínko pochybnosti jakýmsi minipohybem. Na druhou stranu věříme, že s Kamiqem nebudete tlačit na to být první v zatáčce, ale na to jeho pohodové vlastnosti.

My se jen takto při prvních jízdách snažíme zatlačit auta na hranu, abychom pochopili, jaký kus práce s ním inženýři udělali a jestli jsou připraveni i na nečekané eventuality. U Kamiqa a Scaly se dá úplně bez okolků říct, že zde všichni odvedli dobrou práci a Čechům se v nich bude dále jezdit dobře. Jsou pohodlné, klasické, nabídnou nejen základ ale i pokročilé technologie a jsou jakýmsi způsobem prostě „naše“.

A náš finální verdit? Škoda Scala, s motorem 1.0 TSI – 85 kW, 7stupňová automatická převodovka a výbava Selection bude takovou nejpříjemnější jízdní volbou (i když víme, že si čeští zákazníci potrpí již na silnějších a lepších výbavách).  A „jízdní volbou“ píšeme záměrně, protože tady nám jde především o to, jak se auto chová na silnici a jaké vykazuje výsledky… a  ne o to, jestli nám topí pod zadkem nebo nás hlídá v jízdních pruzích.

 

18.2.2024 7:26| autor: Sabina Sarkisovová

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist