Policisté si převzali prvních 50 Kodiaqů s motorem z RS a vytlačovacím rámem. Jsou výkonnější než Octavie, ale také těžší, větší a podstatně dražší

Policisté si nedávno převzali prvních 50 kusů nových Kodiaqů. Velká rodinná SUV s motorem o výkonu 245 koní opět dostala rám, který je podle policistů velmi užitečný zejména při násilném zastavování vozidel a policie si ho oblíbila. V minulosti ho ale neváhala použít také pro zastavení cyklisty. Octavie s rámem ve službě většinou zůstanou, Kodiaq nahrazuje ještě starší vozy.
dst0509-1100x618.jpgCelá galerie 31 Zdroj: Tiskový servis Škoda/Policie ČR

Tuzemská policie si převzala prvních padesát kusů nových automobilů. Výběrového řízení se zúčastnila pouze Škoda, která dodává policii různé vozy dlouhodobě. Od roku 1993 jich pro policii připravila přes 23 tisíc. Aktuální zakázka představuje náhradu za staré Octavie třetí generace. Nejde ovšem o přímou náhradu za auta z roku 2019, která jako první dostala problematický rám určený pro násilné zastavování vozidel. Policie se řídí při vyřazování vozů především počtem najetých kilometrů a tato auta často ještě na vyřazení zralá nejsou. S příchodem nových vozů tak celkově naroste počet aut vybavených rámem, která bude mít policie k dispozici.

Místo Octavií policie tentokrát sáhla po velkém rodinném SUV osazeném nejsilnějším motorem, jaký do něj Škoda dávala. Policejní Kodiaq tak technicky vychází ze specifikace RS, nicméně tak štědrou výbavu, jako má sériově nabízená vrcholná úroveň aktuálně dosluhující generace Kodiaqu, policie samozřejmě nedostane. Výbava vychází ze základní úrovně Active, která se už delší dobu u sériového modelu neprodává. Škoda tak sestavila jakousi speciální verzi kombinující vrcholnou motorizaci a levnou výbavu. V zadávací dokumentaci policie požadovala například startování tlačítkem, audiosystém, vyhřívaná zrcátka, elektrická okna a pro někoho možná překvapivě třeba také ISOFIX na krajních místech ve druhé řadě. Celkově policisté dostanou 289 exemplářů, většina z nich (239) půjde k tzv. prvosledovým hlídkám. Ostatní obdrží dopravní policie.

Rám pomáhá auta „pitnout“

Přední rám budil spoustu otázek už na Octaviích a v případě Kodiaqů tomu není jinak. Během předávání proto policisté rovnou vysvětlili, že auto je homologováno jako policejní speciál, takže tento prvek výbavy by měl být z pohledu legislativy v pořádku. Škoda také zdůraznila, že v rámci vývoje rámu bylo auto důkladně otestováno tak, aby vyhovovalo provozu na pozemních komunikacích. Samotný design rámu by měl být navržen s ohledem na minimální škody na ostatních vozidlech ve chvíli, kdy se policie s Kodiaqem rozhodne provést tzv. PIT manévr, tedy ono násilné zastavení vozidla. Nový rám má jiný tvar než v případě Octavií, vyvinut byl na míru Kodiaqům. Právě proto je jeho oficiální cena zhruba 120 tisíc za kus. Drahé nejsou ani tak ty trubky, jako vývoj.

Policejní Kodiaq má kromě rámu ještě také dále upravený podvozek. Jde zejména o ochranu spodku auta tak, aby vydrželo i používání za ztížených podmínek. Nakonec lepší využití mimo zpevněné cesty bylo jedním z důvodů, proč policie chtěla právě Kodiaq místo Octavie.

Reálný přínos? Snazší násilné zastavování aut

Celá zakázka má hodnotu téměř půl miliardy korun a ministerstvo vnitra se chlubí tím, že vlastně ušetřilo, protože naprostá většina financí šla z evropských fondů. Konkrétně to byl fond pro regionální rozvoj. Rozpočet samotné policie zatížila nová auta pouze ve výši necelých sedmdesáti milionů. Jenže evropské peníze jsou také peníze daňových poplatníků a je prostým faktem, že zatímco Octavie s rámem z roku 2019 stály zhruba 700 tisíc za jeden kus, jeden tento nový Kodiaq vyšel v přepočtu na 1,6 milionu. Nová auta jsou dražší o více než sto procent. V čem je tedy jejich reálný přínos?

Navzdory vyššímu výkonu si po stránce dynamiky policie téměř vůbec nepolepší. Trojková Octavia Combi s motorem 2.0 TSI o výkonu 190 k a pohonem všech kol totiž zvládne stovku za 6,8 s, sériový Kodiaq RS s benzinovým (policejním) motorem je lepší pouze o desetinu sekundy, protože je mnohem těžší. Rozdíl činí přes 400 kg. To se samozřejmě odrazí na spotřebě, ale také na horší obratnosti rozměrných SUV. Reálný přínos je pouze v lepším zvládání jízdy mimo silnici a zcela neoddiskutovatelnou výhodou je snazší provádění PIT manévru, což během předávání nových vozů policisté také zmínili. Výhodou je totiž právě mnohem vyšší hmotnost Kodiaqu. Čím větší váhová převaha nad zastavovaným autem, tím jednodušeji ho policisté roztočí. Otázkou samozřejmě je, jak moc bezpečné je PIT manévr vůbec provádět, když zastavované auto pak velmi pravděpodobně skončí někde v příkopu a jak často k tomuto zásahu vlastně policie přistupuje.

O tom, jak moc bezpečné je PIT manévr při reálné honičce provést a na kterém místě ho udělat, nakonec rozhoduje pouze posouzení policisty sedícího zrovna za volantem. Aktuálně prošlo školením na provedení tohoto manévru více než šest tisíc příslušníků policie. Obecně by se měl manévr provádět maximálně v rychlosti kolem 60 km/h, protože ve vyšších rychlostech hrozí větší nebezpečí těžší nehody zastavovaného auta. Kvůli vztlaku ale samozřejmě platí, že čím rychleji prchající auto jede, tím snáze je ho možné roztočit.

Aktuální padesátku policejních Kodiaqů rychle doplní další exempláře. Všech 289 nových aut má mít policie k dispozici do konce roku. Ostatně, Škoda už představila novou generaci, kterou brzy začne vyrábět.

5.11.2023 7:29| autor: Lukáš Dittrich | zdroj: Policie ČR, Škoda Auto

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist