Mazda MX-5 Cup – závod druhý

Druhý závod Mazda MX-5 Cupu se uskutečnil na okruhu ve Vysokém Mýtě, kde jsme si to opět rozdali s ostatními novináři z branže.

Je pět hodin ráno a budí mě plechový zvuk dopadajících kapek deště na parapet. Po probenděném večeru jsem naspal jenom necelé čtyři hodiny, a to mě čeká závod Mazda MX-5 Cupu ve Vysokém Mýtě. Cítím se tak mizerně, že by to i na Jamese Hunta bylo moc. Je však třeba udržet si čest mezi automobilovými novináři, takže popadám helmu a pomalu ještě v pyžamu nasedám do auta.

Cestou stále hustě prší, a tak si začínám přemílat možné scénáře dnešního závodního dne. „Asi to bude pěkně klouzat“, pomyslím si. To však ještě nemohu ani tušit, že mi to dnes pěkně uklouzne. A na suchu! Po příjezdu na místo se totiž počasí trochu umoudřuje, ale mračna stále nepředpovídají nic pozitivního.

Když poprvé usedám do auta s cílem trochu si zatrénovat, potvrzuje se, že je trať stále pěkně uklouzaná. Mazdu MX-5 poslední generace NC řídím poprvé, ale auto je tak báječně přístupné, že se mi dostává pod kůži během chvilky. Také s okruhem jsem ještě neměl tu čest. Zjišťuji, že je tu pár zrádných slepých zatáček a technicky náročných úseků, začínám se však orientovat celkem rychle. Okruh navíc autu perfektně padne.Pomalu začíná vykukovat slunce a trať celkem rychle osychá. Místy jsou ještě vlhké fleky, na kterých to klouže, ale pomalu se může začít jezdit naplno. Jak se blíží konec volných tréninků a trať je už dokonale suchá, začíná se trochu projevovat nižší výkon Mazdy, především v pomalých výjezdech. Relativně měkký a poddajný podvozek však umožňuje jet velmi agresivně přes obrubníky a rychlost nabrat tady. Auto funguje skvěle a cítím, že jedu skutečně rychle. Není to ale jenom falešný pocit? Namátkou si mezi kolegy měříme časy a podle výsledků si začínám docela věřit. Jak se později ukazuje, možná až příliš.


Mazda MX-5 je sama o sobě zábavná. Závodit v ní proti ostatním je však skutečný požitek!

Po krátké přestávce na odpočinek a lehký oběd se pomalu připravujeme na start. Systém je stejný, jako v minulém závodě – jezdí se na čas (závody „plech na plech“ by se totiž trochu prodražily), dvě rozjížďky, z nichž se počítá ta lepší. Každá sestává ze dvou kol, přičemž se startuje z místa.

DOPORUČUJEME: Mazda MX-5 2.0i RC – videotest

Konečně přichází moje chvíle. Najíždím do zahřívacího kola a hned v první zatáčce cítím, že pneumatiky neplní svou funkci tak, jak jsem byl zvyklý. Jak auta vyčkávala v paddocku, pneumatiky pomalu vychladly. Už je nestíhám zahřát, jelikož objíždím kolo a musím zastavit na startu. Ve chvíli, kdy jsem připraven, můžu vyrazit. Začíná neúprosný boj s časem, ostatními novináři, studenými pneumatikami a především s vlastní hlavou.Jsem totiž trochu rozhozený pomalým tempem, které mi určuje studená pryž. Na brzdách do jedné rychlé zatáčky se mi mírně rozvlňuje auto, mířím zhurta na apex, ale to už chci po pneumatikách moc. Hrnu se všemi čtyřmi koly po tečně ven do trávy. Od většího průšvihu mě zachraňuje poddajný podvozek Mazdy – stačilo by trochu tužší a nižší nastavení společně s všemožnými spoilery kolem auta, a už by na mě v depu mávali splátkovým kalendářem. Dokončuji alespoň druhé, letmé kolo, avšak to už na skutečnosti, že budu po první rozjížďce zoufale poslední, nic nezmění. Výhra v podobě pobytu pro dva v hotelu Port u Máchova jezera nebo v hotelu Horizont v Peci pod Sněžkou, která čeká na celkového vítěze, se mi o hodně vzdálila.


Vyrovnanost je cílem k úspěchu. Když vám chybí, v lepším případě to skončí „jenom“ posekaným trávníkem.

Vystupuji ven z auta, přesvědčuji se, že se mu nic nestalo a jdu se raději schovat někam do kouta. Taktika do druhé rozjížďky je jasná – zajet obě kola konzistentně a hlavně bez chyb. Což znamená jediné – pořádně prohřát pneumatiky! Abych nesvaloval vinu jenom na ně, začíná mi to v hlavě pořádně vřít. Jistěže jde především o zábavu, ale skutečně nechci skončit poslední, zvláště po mojí potupné transformaci Mazdy v zahradní traktůrek. Nedokáži si představit, jak bych potom mohl jít v pondělí do práce. Možná by mě tam už ani nechtěli…

Daří se mi splnit předsevzetí do druhé rozjížďky, tedy jet hlavně v klidu a s rozvahou. Do paddocku se tak vracím celkem spokojený. Nemám však žádné tušení, jak to celé dopadne. O to větší je moje překvapení, když se dostávám na bednu. Autoweb je zase třetí… Tentokrát však byly všichni závodníci neskutečně vyrovnaní. Řečeno čísly – jedna rozjížďka trvala necelé dvě minuty a na stupních vítězů jsme se všichni tři vešli do 0,130 sekundy!Historie se na to už asi nikdy nezeptá, ale od vítězství nás tak dělil jenom okamžik. Vlastně půl okamžiku – pro představu, za 130 milisekund stihne lidské oko mrknout jen z půlky. Tak těsné to byly závody! A to je, myslím si, mnohem důležitější, než samotný výsledek. Skutečně vyrovnané startovní pole totiž navodilo tu správnou míru zdravé soutěživosti!

Další šanci na lepší výsledek budeme mít při třetím závodě Mazda MX-5 Cupu, který se pojede společně s Amater Cupem 22. června 2013 v Písku. Samozřejmě i při této příležitosti budou mít závodníci z řad čtenářů možnost poměřit síly s ostatními.

24.5.2013 7:00| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist