Francie snižuje rychlost na okreskách, jezdit se bude již jen osmdesátkou

Politici nové nižší limity brání snižováním počtu úmrtí na silnicích. Nicméně proč v takové chvíli již vyrukovali s kalkulací, kolik přinesou na pokutách? A proč je jejich platnost spojena s příchodem letních prázdnin a tedy s nájezdem turistů?
fotogalerie-francie-novy-rychlostni-limit-2018-1100x618.jpg Zdroj: Petr

Pokud jste fanoušky francouzských vozů, nejspíše vás stávající nabídka tamních automobilek musí rmoutit. Tedy… po stránce designové o zklamání rozhodně nelze mluvit, zejména Citroën míří tak avantgardním směrem, jak jen mu to požadavky na bezpečnost chodců a aerodynamickou karoserii dovolí. Nicméně pod kapotou je to vyložená bída, nic většího než dvoulitrový čtyřválec dnes už neseženete. Ve výsledku to ale není překvapivé, neboť objemnější agregáty jsou zatíženy takovými emisními poplatky, že si je již jen málokdo může dovolit.

Jen u motorového prostoru ale země v rámci downsizingu skončit nehodlá. Od letošního roku, konkrétně pak od 1. července, bude na okreskách snížen rychlostní limit z 90 na 80 km/h. Levicoví politici v čele s premiérem Edouardem Phillippem totiž chtějí zredukovat počet smrtelných nehod, jenž se zvýšil z 3 268 v roce 2013 na loňských 3 477. Napomoci by tomu měla právě ona nižší maximálka, od které si vláda slibuje záchranu 350 až 400 životů ročně.

Daný úmysl je jistě chvályhodný, nicméně máme pocit, že o francouzský lid zde příliš nejde. Spíše se nabízí vysvětlení, že za vším stojí lobbing domácích automobilek, jejichž vozy šly s objemem motorů tak dolů, že vlastně rychleji už ani jet nemohou. To by koneckonců potvrzoval i fakt, že jen u okresek se vláda zastavit nehodlá a do budoucna chce ponížit také rychlost na dálnicích ze 130 na 120 km/h. Reálné kořeny však nejspíše nařízení bude mít trochu jinde.

Politici totiž již spočítali, že díky nižším limitům zamíří do státní kasy na pokutách minimálně 335 milionů EUR, tedy 7,1 miliardy korun. Výměna 20 tisíc dopravních značek a přeprogramování stacionárních radarů na 400 tis. kilometrů francouzských okresek ovšem bude stát podle odhadů maximálně 10 milionů EUR (213,4 mil. Kč). O nic jiného než o peníze tu tedy nejspíše nejde, což jen potvrzuje fakt, že nová pravidla začnou platit s příchodem prázdnin a tedy s nájezdem turistů.

10.1.2018 7:00| autor: Tadeáš Krátil

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist