Ford Mondeo II (výroba 2000 – 2007)

Druhá generace Fodu Mondeo byla ve své době pro mnohé motoristy doslova vysněným vozem. Dnes se ale už řadí mezi levné ojetiny.
fmon2_per.jpgCelá galerie 7 Zdroj: MilanJ

RADOSTI
Výborné jízdní vlastnosti, prostornost, příznivé ceny běžných náhradních dílů, pohodlné odpružení, dostatek ojetin na trhu.

STAROSTI
Nepovedená automatická převodovka, do roku 2003 manuální převodovka jen pětistupňová, slabá antikorozní ochrana, hlučnější turbodiesely na volnoběh.

Dříve velice oblíbený Ford Mondeo druhé generace byl pro řadu řidičů snovým vozem. Dnes je stále vyhledávaný, i když už spadá do kategorie levných ojetin. Stále totiž dokáže oslovit pohledným designem a především pak jízdními vlastnostmi nebo prostorem. Pokud po tomto voze také pokukujete, rozhodně se vyhněte nejlevnějším kusům a raději si připlaťte za zachovalejší exemplář. Vyšší stupeň opotřebení zde totiž může přinést nemalé výdaje. Pokud ale automobil dostával pravidelný servis, máte stále slušnou šanci na pořízení solidního vozidla.

Výhodou jsou příznivé ceny náhradních dílů jak z druhovýroby, tak těch originálních, které nebývají o tolik dražší. To platí pro běžné součásti podvozku či brzd, ne o motorových dílech jako jsou vstřikovače Delphi u turbodieselů nebo vířivé (swirl) klapky sání u benzinových 1.8 16V a 2.0 16V. Ale o tom až později.

Mondeo druhé generace vyjelo ve třech karosářských verzích. Nejprve spatřil světlo světa liftback se sedanem, praktické kombi pod označením Turnier dostalo slovo o rok později, tedy v roce 2001. Na našem trhu mají převahu kombíky, sedanů a liftbacků je méně.

Výhodou kombi je velký a skladný zavazadelník o objemu pěkných 540 litrů. Sedan a liftback odvezou zavazadla o objemu 500 litrů, což je také pěkná hodnota. Kombi má ale výhodu v možnosti naložit ještě o dost více, pokud napěchujete zavazadlový prostor pěkně až po střechu. Právě proto si tato karosářská verze získala u českých řidičů takovou oblibu.

Dobrá je ale i nabídka místa pro posádku. Zde najdete dostatek prostoru ve všech směrech a to platí i pro zadní sedadla. Sedačky jsou pohodlné a cestovnímu komfortu prospívá i příjemně naladěný podvozek, dobře tlumící nerovnosti. Přitom ale zajišťuje i velmi dobré jízdní vlastnosti vozu v zatáčkách, nebo třeba při vyhýbacím manévru. Výhodou je také přesné řazení a dobrá zpětná vazba řízení.

Ale vraťme se ještě na chvilku do interiéru. Palubní deska tvarově neurazí ani dnes a také z hlediska volby použitých materiálů nejde o žádný propadák. Většina ojetin má ale už opravdu hodně najeto, což se nejvíce podepisuje na stavu věnce volantu, hlavice řadicí páky, ale kolikrát i čalounění sedadel (ošoupání, švy drží). Při výběru automobilu nad těmito částmi asi budete muset přimhouřit oko, plasty palubní desky by však měly být bez větších škrábanců či dalších poškození.

Mezi benzinovými motorizacemi nejčastěji potkáte jednotky 1.8 16V/81 či 92 kW a 2.0 16V/107 kW. Oba tyto motory (osmnáctistovka častěji) se někdy potýkají s opotřebovanými vířivými klapkami sání. Jejich vymleté uložení může povolit, a pokud se tak stane, motor klapku nasaje, což vede k jeho poškození. Jejich špatný stav prozradí chrastění. Na taková vozidla pozor, protože nejde o nejlevnější díl.

Pod kapotu se dostal také agregát 1.8 SCi/96 kW s přímým vstřikem paliva. Zpočátku se ale potýkal s problémy elektronického rázu, jejichž následkem dochází k dočasnému úbytku výkonu. Vzpomenout musíme také třílitrový šestiválec o výkonu 150 či 166 kW (ve sportovně laděném provedení ST220). Ten bývá nezřídka celkově nadměrně opotřebený. Zájem o tuto motorizaci ale budou mít spíše fanoušci značky a ti by měli umět zvážit, zda do automobilu investovat.

Také zájemci o turbodiesel musejí být ostražití. Pod kapotu se dostaly přeplňované naftové motory 2.0 TDCi/66, 85 a 96 kW a větší 2.2 TDCi o výkonech 110 a 114 kW. Potrápit je mohou vadné vstřikovače Delphi, občas odejde turbo nebo čerpadlo. V roce 2003 došlo u těchto pohonných jednotek ke zlepšení spolehlivosti, další vylepšení proběhlo o dva roky později. Přesto zde stále existuje zvýšené riziko.

Setkat se lze i s nadměrně opotřebeným dvouhmotovým setrvačníkem. Prozradí jej typický klapot zespodu motoru, který zmizí nebo změní zvuk při sešlápnutí pedálu spojky za volnoběhu. „K typickým problémům Fordu Mondeo druhé generace patří nadměrně opotřebená ložiska kol. Poznáte je podle charakteristického hučení,“ pokračuje ve výčtu častých závad Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO.

Vyskytují se vůle na přední nápravě a to jak v čepech, tak na stabilizátoru. Pozor ale i na vůle zadní nápravy, kde se objevují sice méně často, ale z důvodu vysokých nájezdů těchto vozidel se jim prostě vyhnout nelze. „Stejně jako u dalších modelů značky Ford, i v případě Mondea druhé generace je velkým problémem koroze. Ta vzniká v důsledku odlupujícího se laku po nárazu kamínků, vymrštěných okolo jedoucími automobily. U některých vozidel je pak už ve značně pokročilém stavu. Setkat se s ní lze třeba na lemech blatníků, prazích, kapotě motoru ale i spodní části bočních dveří,“ vysvětluje zástupce AAA AUTO.

Před koupí automobilu prověřte i elektrickou výbavu a funkčnost klimatizace. Pozor na zaseknutý zámek kapoty! Prevencí je jeho promazání, stačí dvakrát ročně. „Pokud má automobil zadní okna ovládaná kličkou, může vlivem opotřebení docházet k jejich sjíždění. Proto je zpočátku kontrolujte, než vám vůz třeba vytopí náhlý déšť,“ radí zástupce AAA AUTO. Právě sjíždění zadních okének ovládaných kličkou je jedním z typických problémů tohoto modelu. Ve srovnání s jinými možnými problémy to může být bráno jako banalita, pokud ale v myčce zjistíte, že vám vzadu teče do auta voda, nadšení to ve vás jistě nevyvolá.

Ve zpětném zrcátku
2000 – koncem roku uveden sedan a liftback se zážehovými motory 1.8 16V/81 a 92 kW, 2.0 16V/107 kW, 2.5 V6/125 kW a turbodiesely 2.0 TDDi/66 a 85 kW (později také jako TDCi).
2001 – uvedeno kombi.
2002 – nový turbodiesel 2.0 TDCi/96 kW se vstřikováním systémem common rail, na trh přichází sportovně laděná verze ST220 s jednotkou 3.0 V6/166 kW.
2003 – drobný facelift, nový zážehový motor 1.8 SCi/96 kW s přímým vstřikováním, úprava agregátů TDCi, nově v nabídce šestistupňová manuální převodovka.
2004 – šestiválce 3.0 V6 také o výkonu 150 kW, nově turbodiesel 2.2 TDCi/110 a 114 kW s maximálním točivým momentem 400 Nm.
2005 – druhý drobný facelift představený na brněnském autosalonu a modernizace, vylepšen brzdový systém a modernizovány vznětové motory TDCi.
2007 – ukončení výroby a nahrazení Fordem Mondeo třetí generace.

Bezpečnost dle Euro NCAP
Bariérovým testem Euro NCAP prošel Ford Mondeo druhé generace v roce 2001 a v roce 2002. Výsledků dosáhl stejných. Za ochranu posádky při nárazu vůz získal 4 hvězdičky z 5 možných. Za ohleduplnost při střetu s chodcem dostal 2 hvězdy ze 4 možných.

17.1.2018 12:49| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist