Ford Mondeo kombi 2.3i Ghia X

Mondeo patří mezi naše nejoblíbenější rodinné sedany. Nikdo ale není dokonalý a občas i Mondeo nás dokáže trochu vyvést z míry.

  • Dynamika 4

  • Chování na silnici 4

  • Provozní náklady 4

  • Praktičnost 4

  • X-Factor 4

  • Celkové hodnocení 4

Platilo to už o minulé generaci Mondea, platí to o současném i minulém Focusu a stranou nestojí ani Fiesta, nebo na druhé straně Galaxy. Ford dokáže postavit auto, se kterým je radost jezdit. Podvozky jsou jeho silnou stránkou.

Jenže souvislost mezi povedeným podvozkem a masovou prodejností je tak mlhavá, že vůbec nemá smysl jí hledat: absolutní většina zákazníků se stará především o výbavu, spolehlivost, cenu a pohodlí. Dobrý podvozek pozná slabých pár procent z nich, zatímco spousta by za jízdy nepoznala málem ani píchlou pneumatiku.

I přesto se ale Mondeo prodává celkem slušně, protože i bez svých jízdních vlastností představuje lákavou alternativu: má výraznější a modernější design než Passat a je viditelně robustnější, než francouzští rivalové. Kromě toho, dieselové motory od Fordu patří do klubu skutečně podařených moderních naftových jednotek.

Ford Mondeo fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Ford Mondeo fotogalerie

Ford ale přichází s jinou novinkou – čtyřválcovým benzínovým motorem o objemu 2,3 litru. Cenově i výkonově spadá mezi dvoulitr a (prozatím) špičkový pětiválec 2,5 s turbodmychadlem. Ač jsem o tom přemýšlel celou dobu, co jsem z Mondeem jezdil, nedokázal jsem určit přesnou cílovou skupinu. Příznivci velkých benzínových motorů si velmi pravděpodobně připlatí za přeplňovaný pětiválec, takže snad možná ti, kteří nemají rádi naftu a benzínový dvoulitr jim připadá příliš slabý.

Zde je ovšem na místě opatrnost – „dva trojka“ je k dispozici pouze v kombinaci s šestistupňovou automatickou převodovkou a tahle kombinace ve výsledku nevyznívá zrovna nejlépe. Motor svůj výkon i točicý moment odevzdává až v horním poli otáček a když na něj budete takto tlačit, bude hlučný a žíznivý.

Je to škoda, protože základ motoru pochází od Mazdy, která ho – ovšem ve verzi s turbodmychadlem a přímým vstřikováním – montuje do modelu Mazda 6 MPS. Tam je motor bez problémů, ve Fordu má skromných 160 koní a 210 Nm. Šestikvaltový automat se navíc chová tak nějak malátně, nechce se mu podřazovat a ani když vyklopíte páku voliče převodovky doprava a pokusíte se řadit sami, žádný velký předjížděcí potenciál od auta nečekejte. Jede zhruba stejně jako dvoulitr s manuálem, zato spotřeba se směle vyrovná přeplňovanému pětiválci.

Jinak je všechno tak, jak jsme na nové Mondeo zvyklí: spousta prostoru, dobrá výbava, příšerný dřevěný dekor na palubní desce a podvozek, který jen těžko hledá konkurenta. Přesto všechno je to první Mondeo, které nevím, komu bych doporučil. Snad jen pokud jste pro Mondeo rozhodnutí, nesnášíte naftu a nutně chcete automat, pak nebudete mít jinou volbu. Ovšem v tom případě se určitě zkuste přemoct a vyzkoušet i dvoulitrový turbodiesel s automatem. Pokud vás takové srovnání nepřesvědčí, tak už nevím.

Honza Koubek

Měření a technické údaje

Naměřené hodnotyFord Mondeo kombi 2.3i Ghia X
0-100 km/h (s)10,2
Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněníatmosférické
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)2261
Poháněná kolapřední
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)117 kW/160 koní v 6500 ot./min.
Točivý moment (Nm)210 Nm v 4200 ot./min.
Nejvyšší rychlost (km/h)208
Spotřeba paliva (l/100 km)9,3
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4830
Šířka (mm)2078 včetně zrcátek, 1886 bez zrcátek
Výška (mm)1512
Rozvor náprav (mm)2850
Provozní hmotnost (kg)1612
Zavazadlový prostor (l)554/1745
Ceny
Základní cena modelu892 990 Kč
31.3.2008 7:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist