autoweb.cz > Ford > Ford Mondeo > Ford Mondeo 2.0 EcoBoost 240k (2014)
Ford Mondeo 2.0 EcoBoost 240k (2014)
Dynamika 7
Chování na silnici 7
Provozní náklady 7
Praktičnost 7
X-Factor 8
Celkové hodnocení 7.2
Radosti
Vzhled, technologie – zejm. bezpečnostní systémy
Starosti
Spotřeba, prostor na zadních sedadlech, cena
Nové Mondeo je tady a možná jste zachytili informaci, že jde o přímého sourozence, v podstatě klon, amerického Fordu, který už za velkou louží ovšem nějaký ten pátek jezdí (pokud se nemýlím, tak představení proběhlo v roce 2012). Nicméně nebylo by seriozní hodnotit vnitřní politiku Fordu a hledat důvody, proč se cesta Mondea přes oceán do Evropy tak protáhla. Nové Mondeo je prostě na našem trhu takové, jaké je.
A hned na začátku je třeba prohlásit, že je atraktivní, elegantní a vizuálně přitažlivé, asi nejvíce v historii modelu. Vypadá vážně skvěle a to uznávají (minimálně jak je patrné z reakcí čtenářů a lidí, které jsme potkávali při testu) nejenom tradiční příznivci modrého oválu, ale třeba také majitelé tradičních německých značek. Například v garážích jednoho supermarketu mne oslovil s dotazem „jaké to je“ řidič Audi A6 s tím, že uvažuje o změně a Mondeo se mu líbí. Nedoporučil jsme mu ho, ale o tom až později.
Ještě jednou ke vzhledu… Přední lampy jsou asi tím nejmarkantnějším prvkem, který dodává autu největší punc výjimečnosti, okázalosti a honosnosti, právě přední lampy podle mého posunují nové Mondeo o úroveň výš. V porovnání s předchůdci má auto splývavější linii. A to je jedna z věcí, na kterou si osobně musím postěžovat. Ano, nové Mondeo vypadá šik, ale na zadní sedačky jsem nemohl dostat díky nižší linii střechy a menším dveřím sedačku pro dítě a i když jsem zkusmo posadil dozadu kolegu – s výškou 175 cm, tak se dotýkal hlavou stropu. Podle mého názoru si cestující vzadu zaslouží více prostoru. Nejenom pro kolena, ten je v pořádku, ale určitě i pro hlavu.
Interiér
U splývavé linie střechy zůstanu i pokud se myšlenkově posuneme do kabiny auta. Půjdeme na to zezadu a to prosím neberte jako nějaký pokus o dvojsmyslné vtípky, myslím tím, že se podíváme na zavazadlový prostor. V této disciplíně Mondeo obvykle hrálo prim a i zde musím říct, že zavazadelník je široký a dlouhý, řekl bych ideální pro přepravu plazmových televizí, ovšem přišel mi možná nižší, než jsem očekával. Ano, kufr je obrovský v půdorysu, já bych ale bral o něco vyšší, ale akceptuji potřebu elegance nebo alternativu v kombi.
Přední sedačky jsou pohodlné. Já bych uvítal možná větší boční vedení pro jistější posed při jízdě v zatáčkách (tam jsem vždy rád s Mondeem jezdil, svižně a zábavně, protože to Mondeo vždy umělo), chvíli mi trvalo, než jsem si našel ideální pozici a přiznávám, že ještě nějakou lepší polohu bych uvítal, ale nastavit se mi ji nepodařilo. Ale hřál jsem si zase prsty o vyhřívaný volant a to má také své kouzlo, které umí přidat kladné body do celkového hodnocení.
Výbava vůbec byla obrovská. Nevím, jestli maximální, natolik se v ceníku Fordu neorientuji, ale podrobněji se na výčet složek výbavy musíme podívat. Základním stavebním kamenem byla specifikace Titanium, která zahrnuje rozhraní SYNC s hlasovým ovládáním a takovou hromadou funkcí, že jsem je ani nestihl všechny probádat, ale navigaci jsme našel a ta se ovládal jednoduše a fungovala slušně. Palubní počítač s barevným 10,1palcovým displejem. Startování tlačítkem. Aha – teď vidím v seznamu, že tu máme i sportovní sedadla, já osobně bych je nazval spíše komfortními. A k sedačkám patří v rámci Titania i vyhřívaná. Celkem počítám sedmadvacet hlavních prvků výbavy, plus tady máme další balíčky na přání. Indikace bezpečné vzdálenosti, která ukazuje rozestup aut – takže jsem právě odhalil důvod neustálého pípání za jízdy.
Jsou tady sportovní doplňky Individual (spodní nárazník, boční nástavce prahů a pár dalších věcí) bratru za padesát tisíc. Máme zde sadu Audio 23 za 55 800 Kč, ve zkratce řeknu, že nudit se v Modneu, tedy co do muziky, nebudete a přehrajete snad veškeré dostupné hudební formáty. Sada Panorama za 24 500 Kč obsahuje panoramatickou střechu a sluneční clony zadních oken. Adaptivní tempomat, nouzové brzdění, adaptivní LED světlomety. Sada De Luxe 3 (s koženým čalouním atd.) za 76 000 Kč, sada Winter 1 nabízí vyhřívané čelní sklo, volant… A to pořád ještě nejsme na konci seznamu, který obsahuje třeba také nafukovací bezpečnostní pásy (chápu smysl, ale slabší jedinci nebo děti s těžkými pásy při zapínaní bojují) anebo třeba elektricky ovládané páté dveře (které, asi abyste si nenechali skřípnout hlavu, při zavírání hrají melodii jako digitální hodinky z osmdesátých let). Celkově výbava na přání vyjde v rámci „našeho“ auta na 361 000 Kč a výsledná cena je pak 1 195 990 Kč. Což je, jen tak pro srovnání, o 96 tisíc víc než je základní cena BMW 520i, stejně výkonné BMW 528i je o 20 900 Kč dražší a Audi A6 vyjde, s podobným výkonem jako má Mondeo, na 1 225 900 Kč.
Pohon
Pohon tohoto konkrétního Mondea, jak už je patrné z označení, spoléhá na přeplňovaný čtyřválec s objemem dvou litrů polykající benzín. Agregát má dynamiku slibujících 240 koní v 5300 otáčkách a točivý moment 345 Nm v rozmezí 2300 až 4900 otáček a síla motoru jde na přední kola (jak je u Mondea tradiční) přes šestistupňový automat. O dynamice vyjádření čísly se zmíním za okamžik, nejprve subjektivní dojmy.
Očekával jsem, že budu mít z Mondea silnější dojem, auto se mi zdálo pomalé. Ehm, popravdě jsem si zprvu myslel, podle mylné informace od kolegy a nepřesnému označení v redakčním plánovacím kalendáři, že máme na test vůz s patnáctistovkou pod kapotou a pak my dynamika přišla odpovídající. Když jsem svůj omyl při pohledu do „techničáku“ opravil, spokojenost s dynamickým projevem nového Mondea u mne klesla. Znovu říkám, jde ryze o subjektivní pohled, neboť čísla mluví jinak – my jsme se rozhodli Mondeo podrobit zkoušce měření zrychlení, a také jsme s ním vyjeli na váhu. Zachytil jsme totiž informaci, že zahraniční novináři nechali nové Mondeo zvážit a to mělo mnohem vyšší hmotnost, než jaká byla udávaná v technických podkladech.
Měření jsem neabsolvoval já, ale vyslal jsem na váhu kolegu Huga a ten se vrátil s následujícími daty. Oficiální hmotnost auta by měla být, včetně 75 kg započítaného řidiče, 1564 kg. Bez řidiče tedy svými skromnými matematickými schopnostmi docházím k číslu 1489 kg. My jsme bez řidiče (a s prázdnou nádrží – dojezd byl v tu chvíli 29 km) navážili 1650 kg.
A teď k tomu zrychlení, navzdory mému pocitu, že auto „nejede,“ při zrychlení ukázal měřící systém sprint z nuly na stovku za 7,64 sekundy, v porovnání se 7,9 sekundy v oficiálních údajích. Abych pokračoval s „pocitovými“ komentáři, tak jakkoli se mi nezdálo auto živé při rozjezdech a na okreskách, tak na dálnici bylo vcelku svižné a mým pohledem se etablovalo jako slušný dálniční křižník.
Spotřeba
Na začátku jsem zmínil setkání s majitelem Audi A6 3.0 TDI, který mne zdvořile požádal o názor s tím, že by chtěl své stávající auto vyměnit za nové a Mondeo se mu líbí. Jezdí zejména po dálnici, dbá na spotřebu, která je u jeho auta v průměru lehce nad osmi litry a od nového auta by očekával posun k lepším hodnotám. Pohon všech kol má rád, ale nepovažuje ho za prioritu.
Čtyřkolka by neměla být zase takový problém, pokud si dobře vzpomínám na tuzemské představení, tak tam zaznělo, že nové Mondeo později s pohonem všech kol dorazí, ovšem spotřebu jsem po své zkušenosti musel přiznat řádově vyšší než u německé konkurence. Když jsem do Mondea sedl, na palubním počítači svítil údaj spotřeby nad dvanácti litry. Počítadlo jsem vynuloval a rychle pak průměr klesl na 11,8 litru, později jsem se dokázal dostat na nějakých deset a půl litru benzínu na sto, ale níž už to nešlo.
Při své oblibě sportovní jízdy jsem asi ten poslední, kdo by kritizoval auto za vyšší apetit, tedy pokud je odměněn odpovídající dynamikou, ale u nového Mondea s 2.0 EcoBoost jsem to tak necítil. Osobně bych asi směřoval svůj zájem k naftovému motoru namísto benzínového, právě s ohledem na spotřebu, která u nafty bude jistě nižší a řidičský dojem nebude o mnoho odlišný. Protože…
Ovladatelnost
… i když jsem vždy Ford Mondeo vnímal jako etalon třídy v kategorii řidičské zábavy, tak nový model mi stejné zážitky jako předchůdce nenabídl. Podvozek byl pohodlný v maximální míře a ideální na dlouhé dálniční štreky, ale v zatáčkách bych uvítal pevnější projev a nižší touhu přídě tlačit se ven ze zatáčky. Převodovka neuměla rychle podřazovat o více stupňů. To znamená, že když jsem zašlápl plyn do podlahy, nepřeskočila automatika ze šestky na trojku (vzpomínám na Lexus IS-F a blahořečím mu za schopnost skákat více než přes jeden „schod“ najednou), ale kickdown provázelo postupné a vcelku zdlouhavé podřazování. Ano, pod volantem jsou pádla, ale řadit jimi se mi také příliš neosvědčilo.
Cit ve volantu, jak si až teď s odstupem uvědomuji, mne nijak neoslnil, pokud jsem měl u Mondea dříve pocit, že sedím za volantem kompaktní Fiesty, jen s větším interiérem a obřím kufrem, tak u nového Mondea jsem tyto dojmy už neměl, řídil jsem prostě velké auto.
Bazarový test: Ford Mondeo (2000 – 2007)
Ojetá auta | vydáno 12. 7. 2013
Verdikt
Nerad bych, aby celkový dojem z vozu vyzněl jako negativní. Myslím si, že se prostě nové Mondeo změnilo tak, jak se mění klientela, které je třeba vůz prodávat – a to je mimochodem fenomén u téměř všech automobilek, nejenom u Fordu. Vnímám posun od řidičského posuzování a hodnocení auta směrem k vyšší náročnosti v oblasti technologií a konektivity (nová Škoda Fabia by mohla stát se svými aplikacemi v chytrých telefonech a možností sdílet online ujetou trasu a „lajkovat“ na Facebooku příkladem), a pak je na tom nové Mondeo velmi dobře.
Já osobně bych pak v tomto ohledu volil jinou, méně potentní a žíznivou pohonnou jednotku, definitivně zapomněl na někdejší schopnosti Mondea bavit svého řidiče na klikatých okreskách a podtrhl schopnost komfortního transportu na dlouhé vzdálenosti. Špičkovými technologiemi a sofistikovanými bezpečnostními systémy vybavený Ford Mondeo bych jako pohodlný, nezáludný a nekonfliktní vůz se špičkovým vzhledem a atraktivním designem, doporučil.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | čtyřválec |
Palivo | benzín |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Zdvihový objem (cm3) | 1999 |
Převodovka | šestistupňová automatická |
Poháněná kola | přední |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 176/240 v 5300 |
Točivý moment (Nm) | 345 v 2300 - 4900 |
0-100 km/h (s) | 7,9 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 240 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 7,3 |
Objem nádrže (l) | 62,5 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4871 |
Šířka (mm) | 2121 |
Výška (mm) | 1482 |
Rozvor náprav (mm) | 2850 |
Provozní hmotnost (kg) | 1564 |
Zavazadlový prostor (l) | 541 (645, naloženo po střechu) |
Ceny | |
Základní cena modelu | 611 990 Kč |
Základní cena test. verze | 834 990 Kč |
Cena testovaného vozu | 1 195 990 Kč |