Ford Mondeo Vignale 2.0 EcoBoost 240k (2015)

Ford povýšil Mondeo prostřednictvím luxusního brandu "Vignale" na luxusní auto prémiové třídy. Skutečně?
  • Dynamika 7

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 5

  • Praktičnost 6

  • X-Factor 6

  • Celkové hodnocení 6.4

Radosti

Styl, komfort

Starosti

Spotřeba, cena


Důležité je hned na začátku asi zvolit ten správný úhel pohledu, protože čistě pragmaticky tady máme auto, které stojí téměř 1,2 milionu Kč, což je cena, za kterou pořídíte BMW řady 5 nebo Mercedes-Benz třídy E. Pravda, sice se základními (u Mercedesu ale ne nutně nejzákladnějšími) motory a výbavami, nicméně v kategorii o třídu vyšší. Berme tedy Vignale jako způsob, jak si zarytý příznivce Fordu může své Mondeo naspecifikovat k maximální možné přepychovosti. 

Pokud jde o vzhledové odlišnosti od klasického Mondea a Vignale, mrkněte do galerie a srovnejte s fotkami z některých našich předchozích testů, já osobně jsem při své poloslepotě nic, z čeho bych se posadil, nenašel (typl bych si třeba na rámečky kolem mlhovek), prostě nové Mondeo tak, jak je znám.

Interiér

V interiéru je brand Vignale rozpoznatelný na první pohled, kde prošívané čalounění nepřehlédnete, vypadá dobře, je příjemné na omak i pohodlné na sezení. Prvky na přístrojové desce vykazují znaky luxusnějšího přístupu, mým pohledem se ale neposunují do oblasti automobilového „umění.“ ze kterého bych lapal po dechu. Ano, kabina Mondea Vignale vypadá šik, ne, není to nic, co bych už neviděl jinde. Podvědomě jsem asi očekával luxusnější dekory, leštěné dřevo namísto plastu nebo tak něco.

Připomenu, že airbagy v zadních pásech jsou jistě dobrým bezpečnostním prvkem, ale že já jako řidič, který dává dozadu dětskou sedačku a musí protahovat pásy její kostrou, pro toto nemám pochopení – tlustý pás je na manipulaci náročný. A i dítě vzadu snáze zapne klasický popruh než silnou „hadici.“

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

A zpátky ze zadních sedaček na ty přední, nelze nezmínit systém masáží, které jsou k dispozici pro řidiče a spolujezdce. Aktivují se tlačítky na boku sedaček, na centrální obrazovce lze pak nastavit intenzitu masáže. Příjemné, neodpustím si ale připomínku, že masážní stroj pracuje poměrně hlasitě, jedete-li klidně, o motoru nevíte, ale provoz masážního systému vnímáte.

Pohon

O pohon vozu se stará přeplňovaný benzínový čtyřválec s výkonem 240 koní a jde o motor, který už notoricky známe. Nerad bych působil jako škarohlíd a staromilec, ale k Vignale by se mi líbila větší ,prestižnější jednotka, ideálně šestiválec, nicméně chápu, že trend současné doby je jiný. Výkon motoru by měl stačit a stačí, jakkoli při akceleraci není dynamika dramatická tak, že by jeden zapadal do sedačky, auto je ve výsledku rychlé. Sprint z nuly na stovku je vyjádřen hodnotou 7,9 sekundy a maximální tempo může být 240 km/h.

Spotřeba

Chuť srkat benzín z nádrže je něco, s čím jsem nebyl spokojen. Když jsem jezdil zcela bez omezování se, říkal si Ford v průměru  patnáct litrů, s mravnějším chováním pravé nohy na plynovém pedálu jsem se dostal na nějakých třináct a půl litru. Což bez řečí přijmu u Subaru WRX STI, u Mondea nevidím za takovou spotřebou na druhé straně stejně výraznou dynamiku.

Ovladatelnost

V užším slova smyslu je ovladatelnost Fordu Mondeo Vignale stejná jako u jiných Mondeí, přičemž vás odkážu na jiné testy, protože nemá smysl se opakovat. V širším slova smyslu, bráno „ovládání“ jako práce s autem celkově, nejenom „jízdně,“ mám několik poznámek. Tak třeba bezpečnostní systémy – v jednosměrce s oboustranným podélným parkováním systém pochopil auta na straně jako nebezpečná a zničeho nic zabrzdil. Takže kolona za mnou téměř nabourala. Nebyl jediný důvod, aby auto brzdilo a manévr mi přivodil zbytečné leknutí, a co hůř, dostal mne do situace, že s menším odstupem za mnou jedoucího auta mohlo dojít k nepříjemné dopravní nehodě. NA systém volby jízdních režimů v jedné řadě už jsem si stěžoval nedávno u Fordu S-Max a platí stále, že přepínání z D do sportovního režimu v ose voliče je překonané a že konkurence to vylamováním páky do strany umí lépe.

Verdikt

Nelze můj osobní názor považovat za obecně platný, protože jsem s Mondeem Vignale vyjel o víkendu na závodní okruh (ne na dráhu, parkoval jsem v depu) a mezi účastníky vzbudilo Mondeo patřičnou pozornost a při dotazech na ně jsem slyšel více pozitivních komentářů než negativních vyjádření. Takže statisticky se Ford Mondeo Vignale po stránce vzhledu povedl a líbí se.

Jízdně a co do ovládání je to „klasické“ Mondeo tak, jak ho již známe, čili jde tady Vignale set plus široká výbava všemožných systémů plus automatická převodovka jako luxusní výbava, pro kterou si tohle auto koupíte.

Jak bylo zmíněno na začátku, auto v naší specifikace stálo necelých 1,2 milionu Kč, za což se kupující může bez obav podívat i do showroomů prémiovějších (německých) značek, nicméně ten, kdo chce za každou cenu Ford Mondeo a to v nejvyšší možné specifikaci, plně vybavený a opulentní, najde ve Vignale odpověď.  

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukcečtyřválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1999
Poháněná kolapřední
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)176/240 v 5300
Točivý moment (Nm)345 v 2300- 4900 ot./min
0-100 km/h (s)7,9
Nejvyšší rychlost (km/h)240
Spotřeba paliva (l/100 km)10,2 / 5,6 / 7,3
Objem nádrže (l)62
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4871
Šířka (mm)2121
Výška (mm)1482
Rozvor náprav (mm)2850
Provozní hmotnost (kg)1564
Zavazadlový prostor (l)516
Ceny
Základní cena modelu932 990 Kč
Základní cena test. verze1 012 990 Kč
Cena testovaného vozu1 157 740 Kč
15.12.2015 3:30| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.
TOPlist