Ford Mondeo HEV (2015)

Vůbec první evropský hybrid modrého oválu jezdí přesně tak, jak má, některými kompromisy se však řadí spíš do pozice manažerské limuzíny než rodinného přepravníku. A dost možná to tak i mělo být...
  • Dynamika 5

  • Chování na silnici 9

  • Provozní náklady 9

  • Praktičnost 6

  • X-Factor 5

  • Celkové hodnocení 6.8

Radosti

Spojení pohonu a klidné nátury; pohodlný podovzek; spotřeba ve městě

Starosti

Vlažná dynamika; bez čistě elektrického módu; pouze sedan


Úvod

Ford Mondeo HEV prolomil hned dvě pro značku historická prvenství. Je vůbec první hybridní verzí modelu Mondeo, na evropském kontinentu je také prvním dostupným hybridem značky a když to celé dáme dohromady, také donedávna jedinou možností, jak si pořídit Ford Mondeo v karoserii sedan, než přišly luxusnější modely Vignale.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

S tím souvisí i jisté omezení – verze HEV je totiž výhradně dostupná jen jako sedan, pokud byste tedy raději praktičtější liftback nebo kombi, máte prostě smůlu. To je na první pohled poněkud nepochopitelný krok, jelikož třeba nejbližší konkurence v podobě Volkswagenu Passat GTE nabízí obě zmíněné karosářské varianty, nicméně při hlubším pohledu zjistíme, že je Ford Mondeo HEV víc než jako rodinné auto pozicované do role manažerské limuzíny určené do regulovaných center metropolí. Jistým důvodem je také skutečnost, že hybridní Mondeo je prakticky jen převzatým americkým modelem.

Interiér

Jistým specifikem hybridní verze je i mírně odlišný interiér, zejména kaplička přístrojů. Té dominuje centrální analogový tachometr, po jehož stranách se nacházejí dva displeje – levý tradičně zastává úlohu palubního počítače a monitorování využití pohonu, pravý pak v sobě skloubí funkce multimédií, navigace a ekologického rádce. Můžete tak sledovat graf spotřeby, šetrnost jízdy nebo pěstovat pověstné rostlinky, v tomto případě listy stromu.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Jinak je interiér hybridního Mondea totožný s ostatními verzemi, tedy designově nepříliš zajímavý a místy ergonomicky nepřívětivý s množstvím tlačítek, které mnohdy duplikují funkce uvnitř multimediálního systému SYNC 2. Co se týče prostornosti, přední místa jsou opticky stísněnější, ale útulná, vzadu je místa dostatek, ale konkurence nabídne více, a kufr hybridního sedanu je oproti liftbacku o 158 litrů menší. Balík akumulátorů navíc vytváří značný schod pod podlahou a otvor do zavazadlového prostoru příliš nepřeje převážení objemných předmětů, pokud však budete k Mondeu opět přistupovat spíš jako k reprezentativní limuzíně než rodinnému přepravníku, bude vám kufr bohatě stačit.

Pohon

Další zvláštností hybridu je jediná atmosférická jednotka v jinak přeplňované nabídce. Říkáte si, proč technici nesáhli po kombinaci přeplňovaného motoru EcoBoost a elektromotoru? Jednotka 2.0 Duratec totiž využívá Atkinsonův cyklus a právě k elektromotoru padne svou povahou lépe. Víc než o dostupný výkon tu jde především o efektivitu spalování.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Tomu také odpovídají dynamické schopnosti. Navzdory slušnému výkonu 187 koní vás točivý moment 173 Nm ze sedačky nevytrhne. Motor navíc nepůsobí příliš živým dojmem i díky bezstupňové převodovce s planetovým soukolím o třech satelitech, jako by se výkon cestou ke kolům ztrácel kdesi v systému stejně jako peníze z eurodotací do zelených projektů. Při pobídnutí ke zrychlení nabídne slabý, lineární zátah a hlasitý, utrápený řev, pokud však akcelerujete s klidem, umí být motor tichý. Velmi mírný impuls plynovým pedálem aktivuje pouze elektromotor, středně silné naopak jen spalovací motor (který se navíc připojí jemně a tiše) a při plné akceleraci se zapojí oba motory.

Spotřeba

Vzhledem k tomu, že je Ford Mondeo HEV určený primárně do města, zaměřil jsem se při pozorování spotřeby paliva právě na městský provoz. Automobilka se navíc holedbá ambiciózními hodnotami. Oficiální čísla tvrdí, že lze jezdit po městě za 2,8 litru na sto kilometrů, já jsem při vynaložení veškerého úsilí dosáhl více než dvojnásobného skóre, a to 5,8 l/100 km, což je podle mého mínění na takhle velké a těžké auto stále velmi dobrý výsledek. Pamatuji se, jak první generace šestiválcového Mondea o podobném výkonu jezdila po města za dvacet litrů. Tomu říkám pokrok…

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Zajímavé je, že jsem se z poloviny pohyboval jen na elektřinu, což názorně ukazuje, jak je elektromotor v tomto případě přínosný. A mohlo by to být ještě lepší, kdyby spalovací motor nespínal až zbytečně často. Problém ani tak není v nedostatečné kapacitě baterie, systém rekuperuje energii chytře a vždy jí máte dostatek, spíš se samotný elektromotor nezmůže k ničemu většímu, než velmi vlažné akceleraci na dokonalé rovině, navíc tak do 70 km/h. A svůj díl viny pak nese i řidič, který prostě žádá větší přísun výkonu. Palubní systémy dokonce krásně ilustrují, nakolik můžete šlapat na plyn, než přijde na pomoc spalovací motor, ale až příliš odvádí pozornost od silnice. Vlastně si říkám, proč tu není intuitivnější systém, třeba v podobě head-up displeje přímo před očima nebo třeba proměnlivého odporu v plynovém pedálu, který by vám jasně napověděl, jak moc můžete přidávat, abyste zůstali co nejvíce efektivní. Anebo alespoň čistě elektrický mód.

Ovladatelnost

Od hybridního vozu jistě nikdo neočekává řidičské orgie, o to více mne potěšilo zjištění, že je Ford Mondeo i v této verzi velmi slušně jezdící auto. Problémem nemála ekologických vozů je až přílišná snaha o aerodynamickou efektivitu, která se negativně projevuje nízkým a tvrdým podvozkem, a mizernou přilnavostí danou kytičkovanými pneumatikami. To si nevymýšlím, vážně existují úsporné pneumatiky, které na sobě mají nakreslené kytičky.

„Hybrid se přenáší přes nerovnosti téměř jako létající koberec.“

Ford Mondeo je sám o sobě komfortní křižník, který se navíc v hybridní verzi stojící na 16″ kolech mění téměř v létající koberec. Přitom rychlé řízení, relativní lehkost předku a ideálně naladěný podvozek zaručují, že se HEV příjemně vodí i po klikatějších cestách. Jedinou vážnou výtku bych měl k brzdám, jejichž odladění je u hybridů tradičně problematické. Tady se projevují tak, že na mírný impuls auto brzdí zvýšeným účinkem elektromotoru (rekuperace) a až výraznější sešlápnutí pedálu aktivuje kotoučové brzdy, což je cítit výraznou změnou ve zpomalení. Také počáteční účinek při náhlém sešlápnutí pedálu má hlubokou prodlevu, díky které jsem na několika přechodech nejenže vyděsil samotné chodce, ale také sebe vidinou několika let strávených v nápravném zařízení.

Verdikt

Pokud usednete do rychlejší verze Mondea, možná budete zklamaní, nakolik se čtvrtá generace vzdálila kořenům zábavného rodinného auta, ale v hybridu vás to tolik mrzet nebude. Naopak jsem měl pocit, že hybridní Mondeo svým celkovým pojetím najedou celkem funguje.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Dejte si ale pozor, abyste na něj nenahlíželi jako na rodinné auto, dost možná vás zklame. Verze 1.5 EcoBoost 160 k nabídne liftback či kombi, manuál i automat, na dlouhých trasách výhody hybridního ústrojí co do spotřeby vyprchají a navíc dostanete o kousek příjemnější a zábavnější auto.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Jako firemní limuzína do města ovšem najednou dává mnohem větší smysl, jakkoliv v našich končinách z důvodu neexistence daňových úlev a výjimek pro vjezd do centra nepřináší vedle nízké spotřeby žádné další výhody. Možná to ale nebude tak dlouho trvat a zdanění vjezdu do center měst se bohužel také nevyhneme. Rázem by se pak nový Ford Mondeo HEV dostal do popředí.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec + elektromotor
Palivobenzín + elektřina
Plněníatmosférické sání
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1999
Převodovkabezstupňová automatická
Poháněná kolapřední
Podvozek
Pneumatiky vpředu215/60 R16
Pneumatiky vzadu215/60 R16
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)140 / 187 v 6000
Točivý moment (Nm)173 v 4000
0-100 km/h (s)9,2
Nejvyšší rychlost (km/h)187
Spotřeba paliva (l/100 km)2,8 / 5,0 / 4,2
Objem nádrže (l)53,0 l + 1,4 kWh
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4867
Šířka (mm)1852
Výška (mm)1501
Rozvor náprav (mm)2850
Provozní hmotnost (kg)1579
Celková hmotnost (kg)2250
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)-
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)-
Zavazadlový prostor (l)383
Ceny
Základní cena modelu565 990,- Kč (1.0 EcoBoost 125 k Trend liftback)
Základní cena test. verze765 990,- Kč (2.0 Hybrid 187 k Titanium HEV sedan)
Cena testovaného vozu848 490,- Kč (2.0 Hybrid 187 k Titanium HEV sedan)
29.7.2015 1:00| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist