BMW 330i Sedan: Od šesti ke čtyřem

Jde to s BMW 330i od desíti k pěti, když přechází od šesti ke čtyřem, anebo je to skvělé auto nezávisle na počtu válců pod kapotou?
  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 10

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 8.4

Radosti

  • Silný a úsporný motor s dokonalým automatem
  • Perfektní ovladatelnost a slušný komfort
  • Nový iDrive vypadá hezky a časem i logičtěji

Starosti

  • Umělý zvuk z reproduktorů nejde zcela vypnout
  • Spotřeba je slušná, ale srovnatelná s většími motory
  • Podladěný šestiválec by označení slušel víc

Jestli máte z nového číslování motorizací zamotanou hlavu, pak vězte, že BMW 330i už neskrývá pod kapotou atmosférický šestiválec. Zastřená melodie šesti válců v řadě nám bude chybět, svět se ale točí dál a BMW naštěstí zcela nezanevřelo na svůj tradiční obchodní artikl. Musíte však sáhnout po jediném vrcholném šestiválci 340i, případně rovnou po M3. Máme proč truchlit, nebo je nová „třistatřicítka“ s foukaným dvoulitrovým čtyřválcem adekvátní náhradou?

Interiér

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Přestože jsem ve trojce seděl nedávno, opět se nemohu nerozplývat nad dokonalou řidičskou pozicí a palubní deskou, která vás útulně obklopí. Všechno je přehledné a logicky uspořádané a nové rozvržení systému iDrive mi už pomalu přechází do krve. Místo trochu kluzkých kožených křesel tu jsou moje oblíbené semišovo-látkové sedačky, které co do funkce a jemnosti na omak jen těžko něco překoná. Vzadu je navzdory lidovým pověrám dost místa a kufr spolyká také slušných 480 litrů nákladu, takže uvnitř jen těžko hledat nějaké zásadní chyby.

Pohon

Dvoulitrový čtyřválec je velmi dobrý motor. Turbodmychadlo z něj dostane 252 koní a 350 Nm, to jsou víc než slušné hodnoty, které v praxi naprosto dostačují při jakékoliv situaci. Může se pochlubit i relativně živou náturou a chutí jemně stoupat do otáček. Perfektně si rozumí s dokonalým osmistupňovým automatem. Jenže vás nechá emocionálně na bodu mrazu. Jisté drama se snaží navodit umělým zvukem, brzy však poznáte, že je to jen změť jedniček a nul z reproduktorů, nikoliv proud vzduchu syčící dutinami sání.

Umělého zvuku se navíc nikdy nezbavíte úplně. Škoda, přitom uvnitř je motor dokonale odhlučněný a naopak zvenku zní čtyřválec od výfuku krásně – hezky prská, zvuku nechybí hloubka ani intenzita. Ve výsledku se vás ale zhostí pocit falešnosti. Augmentace ňader je také papírově lepší, ale ve skutečnosti to není ono. Tím chci jen říct, že klidně podladěná verze přeplňovaného šestiválce by BMW 330i prostě slušela mnohem víc.

Spotřeba

Můžete namítnout, že nižší spotřeba paliva je tím nejsilnějším argumentem, který přebije nepřítomnost šestiválcového motoru pod kapotou, jenže narážíme na menší zádrhel. Při dnes zcela bezpečných a příjemných 160 km/h, které policie celkem toleruje a na Autobahnu je standardem, v tom létáte za deset litrů.

Víte, za kolik jsem jel stejným tempem v 340i a dokonce i M3? Za úplně stejných deset litrů. Jistě, ve městě budete jezdit za méně, do hezkých 8,5 l/100 km, šestiválce si vezmou minimálně deset až jedenáct, a mimo město klidně i za sedm, šestiválce na tom zase budou hůře. Přesto se nemohu zbavit pocitu, že se nám ten downsizing nějak rozbil a nefunguje tak, jak by měl…

Ovladatelnost

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

BMW 330i je typický trojkový bavorák – dokonale vyvážený stroj s hravým podvozkem, který vás očaruje nenapodobitelným kouzlem klasické koncepce. Tuhle vlastnost trojce prostě nikdo neodpáře, snad až pohon přední nápravy. Do té doby, doufám, nastane konec světa, protože upřímně, žádný manažerský sedan střední třídy se takhle hezky neovládá. Řízení sice není zrovna nějak zvlášť upovídané, ale nechybí mu přesnost a vyvážení, takže se přední náprava hezky směřuje zatáčkami.

Zadek pak jenom usměrňujete plynem. Přejete si lehký powerslide na výjezdu? Klidně si ho střihnete. Na mokrém povrchu pak klidně můžete driftovat až do rána, i když samosvorný diferenciál trochu chybí a pomohl by větší čitelnosti. Aha, víc než krájet zatáčky chcete ukrajovat dlouhé kilometry na dálnici? Žádný problém, komfort je naprosto v pořádku.

Verdikt

Objektivním pohledem je BMW 330i velmi dobré auto. Vypadá atraktivně (v téhle bledě modré trochu jako em-trojka), uvnitř je kvalitní, útulné i prostorné zároveň a jako bonus se řídí nenapodobitelným způsobem, přitom zůstává relativně pohodlné. Motor má sílu i střídmý apetit a převodovka je jedním slovem geniální. Tak kde je háček? Vlastně nikde, hledáte-li sedan střední třídy, který působí reprezentativně a hezky se řídí. Pak jste na správné adrese.

Pokud ovšem vyžadujete něco navíc, duši, charisma, osobnost, zkrátka vedle všech objektivních kvalit i tradiční pečeť BMW řady 3, budete vás mrzet, že tohle auto nedostalo alespoň nějakou formu slabšího benzínového šestiválce.

Přitom u turbodieselů máte na výběr ze dvou výkonových variant, tak proč by to nešlo u benzínů? Nerad bych zněl jako zatrpklý remcal a nostalgický pamětník starých časů, jenom by si to prostě tohle auto opravdu zasloužilo! Protože je tak dobré…

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivobenzin
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu podélně
Zdvihový objem (cm3)1998
Kompresní poměr10,2 : 1
Vrtání x zdvih (mm)82,0 x 94,6
Převodovkaosmistupňová automatická
Poháněná kolazadní
Podvozek
Pneumatiky vpředu225/45 R18
Pneumatiky vzadu225/45 R18
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)185 / 252 v 5200
Točivý moment (Nm)350 v 1450 - 4800
Výkon/hmotnost (k/t)161
0-100 km/h (s)5,8
Nejvyšší rychlost (km/h)250
Spotřeba paliva (l/100 km)7,0 / 4,7 / 5,5
Objem nádrže (l)60
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4633
Šířka (mm)1811
Výška (mm)1429
Rozvor náprav (mm)2810
Provozní hmotnost (kg)1570
Celková hmotnost (kg)2055
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)neuvedeno
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)neuvedeno
Zavazadlový prostor (l)480
Ceny
Základní cena modelu832 000,- (318i man. 136 k)
Základní cena test. verze1 059 500,- (330i man. 252 k)
Cena testovaného vozu1 116 908,- (330i aut. 252 k)
23.2.2017 1:23| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist