BMW 340i Sedan M Performance: Méně je více

Zapomeňte na BMW M3, tohle je dokonalé naplnění tvrzení, že méně je někdy více! A také zdaleka nejryzejší BMW, které si můžete přát.

  • Dynamika 10

  • Chování na silnici 10

  • Provozní náklady 10

  • Praktičnost 9

  • X-Factor 10

  • Celkové hodnocení 9.8

Radosti

  • Perfektní motor s melodickým zvukem příplatkových výfuků
  • Slušná spotřeba paliva při normálním používání a cestování
  • Úchvatná kombinace vyváženosti, ovladatelnosti a komfortu
  • Vyvážení ovládacích prvků jako řízení, řazení, spojky a brzdy
  • Obyčejný, přesto krásný a dokonale řidičsky orientovaný interiér
  • Skutečně prostorná karoserie a nečekaně praktický kufr
  • Německá ani britská konkurence takhle syrové auto nenabídne
  • Poctivé BMW podle klasického receptu, které už svět zapomněl

Starosti

  • Automatické meziplyny vypnete jen se stabilizací
  • Vypnutou stabilizací se auto přepne do Comfortu
  • Comfort nemá odezvu na plyn a šťavnatý zvuk
  • Samosvor a výfuk by měly být samozřejmostí

Jestli existuje na světě něco, čemu dokážu jenom těžko odolat, pak je to mnichovský stroj s benzínovým šestiválcem, manuální převodovkou, pohonem zadních kol a samosvorným diferenciálem. Je to zkrátka nejryzejší kombinace, jakou si můžete jako automobilový nadšenec přát. Naprostá klasika, kterou si BMW dlouhá léta budovalo největší slávu a čím se vždycky dokázalo vymezit prémiové německé konkurenci. Zkrátka koncentrace tradičních hodnot, proč lidé tuhle značku milují. Anebo už snad ne?

Také jsem si myslel, že tohle auto v záplavě nabubřelých crossoverů nikdo nechce. Než jsem na dálnici potkal chlapíka v identickém kombíku, se kterým jsem se hezky svezl v tandemu pěknou stovku kilometrů (asi tak za půl hodiny) a nakonec jsme si navzájem zvedli palce. Tohle auto zkrátka mezi nadšenci stále žije. Jenom existuje pouhá hrstka fajnšmekrů, kteří si ho takhle chtějí nakombinovat. A přitom je to vůbec nejlepší způsob, jak si můžete trojkové BMW postavit!

Interiér

Tenhle konkrétní kousek to ukazuje i v interiéru. Krásný retro volant je samozřejmostí M Paketu, zkuste ovšem odolat koženému čalounění a vyberte si tyhle obyčejné látkové sedačky s alcantarovými okraji. Jsou jednoduché, mají dofukování bočnic a nechybí jim nastavování podsteheníku, na rozdíl třeba od kožených skořepin v M3. Perfektně se do nich usadíte, tak, jako v málokterém rodinném sedanu. Ale to už asi víte z dřívějška.

Můžete se samozřejmě pořádně rozšoupnout v programu příplatků M Performance, a jak jsem tak procházel katalogem, hned jsem se do všech těch semišových volantů, zkrácených řadiček a karbonových obložení zamiloval. Škoda, že nejsou k nalezení skořepiny Recaro, jako dřív. Jestli jsou stále k mání, netuším, odpovědi jsem se nedočkal ani z automobilky. Ovšem i obyčejný interiér působí kvalitně a luxusně. A hlavně dokonale promyšleně. Také je velký. Vzadu je opravdu hodně místa na nohy i hlavu, do kufru jsem potom nacpal dvě velká zavazadla, foto batoh, obrovský nákup a spousty drobností. Kombíka prostě nepotřebujete. Jestli se vám ale líbí, směle do něj, Touring má brutální sex-appeal! Vážně, na té dálnici vypadal úžasně nenápadně, přitom co mohl skrývat v útrobách…

Pohon a spotřeba

Power & Sound Kit s navýšením výkonu a šťavnatějšími výfuky z programu M Performance Parts zřejmě neměl, nicméně modrý sedan, ve kterém jsem týden jezdil, ten naštěstí ano. Obojí stojí dohromady relativně nepřehnaných 65 131 korun. Dostanete pěkné zvýšení výkonu z 326 koní a 450 Nm na rovných 360 koní a 480 Nm. To je porce, která vám bude naprosto bohatě stačit ve všech situacích. Vždyť je to víc, než měla emtrojka dvě generace dozadu, a také jede jako píchlá svině. A hlavně motor ze sebe konečně vydává neuvěřitelně krásnou melodii. V nízkých otáčkách se projevuje typicky sametově jemným, hrdelně zastřeným a mírně posmutnělým chrapotem, který vás dojme k slzám a probudí motýlky v břiše. Střílení z výfuků je navíc přirozené a náhodné, nedočkáte se každým puštěním plynu nebo přeřazením, takže si ho musíte zasloužit.

Škoda jenom, že vzrůstající otáčky postrádají šťávu, intenzitu, naléhavost, takže spíš budete motor lechtat ve spodní polovině otáček než pokaždé zběsile vytáčet do výšin. Pořád je to ovšem nádherná hra melodií a tónů, kterou ostřejší emtrojka postrádá. Podání výkonu je krásně jemné a postupně graduje bez zběsilé turbodíry, jak je u foukaných motorů BMW zvykem, stejně jako velmi slušná spotřeba. Mimo město se vejdete klidně do devíti litrů, já jsem celý týden jezdil za rovných 12 litrů včetně víkendového výletu po nejlepších českých silnicích.

Ovladatelnost

Chvílemi jsem váhal, jestli geniální osmistupňový automat není přece jenom do rychlého rodinného auta univerzálnější volba. To víte, už jsem také zlenivěl. Jenže jakmile jsem se poprvé rozjel s manuálem, měl jsem jasno – tohle je správná volba! Z dřívějších dob si pamatuji manuální řazení BMW poněkud gumové a nepříliš přesné, jenže tady je všechno v pořádku. Řazení je krátké, rychlé, přesné, a přestože není tak mechanicky hutné a kovové jako třeba v Mustangu nebo Miatě, ovládá se příjemně. Perfektní je i akorát tvrdá spojka, která se skvěle dávkuje a dává pocit, že rozjíždíte pořádnou strojovnu, ne nějakou nákupní tašku pro slečinky. Brzdy jsou také pěkně tuhé a dobře vyvážené, plyn v režimu Sport+ potom reaguje akorát ostře. Existuje na světě jenom málo lepších pocitů, než být součástí perfektně sladěného stroje, který neodmlouvá, ale poslouchá na slovo, a BMW 340i s manuálem vám přesně tohle nabídne. Možná řízení není úplně dokonalé, necítíte zrovna velkou odezvu od předních pneumatik, ovšem přesnost ve vedení stopy, příjemné vyvážení a akorát tuhý odpor posilovače nechybí. Dost pomáhá i absence pohonu všech kol, který do řízení nepřenáší zbytečné ruchy.

Opravdová řidičská čistota ovšem pochází z naprosto dokonalého rozložení hmotnosti a vyvážení podvozku. Máte pocit, že se kolem vás točí celý svět, a do jisté míry tomu tak i je. Auto vám neustále pracuje pod zadkem, chvílemi utíká pozadu, chvílemi popředu, nikdy nijak dramaticky, ale pokaždé tak, aby vás to udržovalo ve střehu. A hlavně bavilo, jelikož neustálá výzva o nalezení rovnováhy mezi přetáčivostí a nedotáčivostí je zkrátka tak opojná. Zároveň se ovšem můžete spolehnout na slušnou mechanickou přilnavost obou náprav nápravy, kterou také jednoduchým a předvídatelným způsobem narušíte. Samosvorný diferenciál kouše akorát příjemně, aby na jednu stranu zařídil zadním pneumatikám trakci, pokud to na výjezdu ze zatáčky potřebujete, na druhou stranu je také umí donutit ke krásně čitelnému driftu.

Částku 59 447 korun nemůžete investovat lépe! Teprve samosvor totiž dotáhne tohle auto k dokonalosti. Je to dost peněz? Zkuste ušetřit na velkých kolech a zůstaňte na osmnáctkách. Jízda je na nich příjemně poddajná, jakkoliv ne zrovna plavná, ale na rozbité okresce funguje zavěšení perfektně i v režimu Sport+. Drobné rázy a jemné poskakování za ostřejší reakce celého podvozku rozhodně stojí, takže jsem celý týden nejezdil jinak, ani po městě, jakkoliv většinou v každém autě ihned nastavuji Comfort.

Musím si ovšem trochu postěžovat směrem k automatickým meziplynům. Fungují skvěle, ale nemohu se ubránit pocitu, že mě okrádají o práci, kterou chci v první řadě vykonávat sám. Zbavíte se jich pouze vypnutou stabilizací, jenže to pak nesmyslně celé nastavení auta (řízení, podvozek, odezva na plyn a nastavení výfuku) spadne do základního a poměrně jalového režimu Comfort. Proč? Už se nepočítá s tím, že jsou zákazníci BMW řidičsky vyspělí a jezdí třeba na okruhy? Je to naprostá zbytečnost, která trochu omezuje plné využití potenciálu jinak brilantního nástroje. Zkrátka to zamrzí.

Verdikt

BMW 340i je úchvatný řidičský stroj, jehož kouzlo tkví v jednoduchosti, přímočarosti a upřímnosti. Je to docela obyčejné, přesto výjimečné auto. Tam, kde BMW M3 překračuje hranice dobrého vkusu a křičí do světa svoji do extrému dotaženou přehnanost, je 340i distingované, přesto tolik řidičsky opojné. Rychlosti nabídne místy nepatřičné množství, ale vždy jenom tolik, aby zběsilé tempo nezastínilo úžasně přístupnou hravost, kterou emtrojka svojí neurvalostí velmi často zabíjí. Strašně mě baví, jak tohle auto svoji výjimečnost před poměry neznalými dokonale maskuje. Pravou podstatu totiž pochopí jenom znalec. A řeknu vám, už mi dlouho nic neudělalo větší radost, než upřímný zájem a vědomosti jednoho sympatického chlapíka na jedné zapadlé benzínce. V BMW M3 E92, mimochodem…

Ovšem chce to hodně odvahy zvolit papírově horší, zato reálně lepší variantu sportovního BMW řady 3, zvláště, když se příplatky, které na tohle auto prostě musíte lidově naházet, začnete nebezpečně přibližovat plnotučnému produktu divize M. Jenže tohle auto dokonale naplňuje heslo, že méně je někdy více. Obě auta, jak M3, tak 340i, jsem řídil v rychlém sledu za sebou, a nemohu si prostě pomoci – kde emtrojka nechala moje emoce chladné, tam mně třistačtyřicítka naprosto uchvátila. Jsem ochoten za ni položit život. Minimálně o srdce mě už okradla. BMW 340i s manuální převodovkou a samosvorným diferenciálem je zkrátka to nejopravdovější BMW, které si dnes můžete koupit! Tak si ho kupte. Je naprosto famózní!

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový šestiválec
Palivobenzin, min. 95 okt.
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu podélně
Zdvihový objem (cm3)2 998
Kompresní poměr11,0 : 1
Vrtání x zdvih (mm)82,0 x 94,6
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolazadní, samosvorný diferenciál
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)265 / 360 v neuvedeno
Točivý moment (Nm)480 v neuvedeno
Výkon/hmotnost (k/t)224
0-100 km/h (s)5,2 (bez Power Kitu)
Nejvyšší rychlost (km/h)250 (el. omezena)
Spotřeba paliva (l/100 km)10,0 / 5,9 / 7,4 (bez Power Kitu)
Objem nádrže (l)60
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4 633
Šířka (mm)1 811
Výška (mm)1 429
Rozvor náprav (mm)2 810
Provozní hmotnost (kg)1 605
Celková hmotnost (kg)2 090
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)neuvedeno
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)neuvedeno
Zavazadlový prostor (l)480 / neuvedeno
Ceny
Základní cena modelu861 900,- (318i 136 k)
Základní cena test. verze1 288 300,- (340i 326 k)
31.8.2017 10:01| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist