Rozhovor: Dominik Kouba koupil první auto bez papírů a vědomí rodičů. Teď patří mezi drifterskou elitu

Vyzpovídali jsme českého driftera, který patří mezi největší talenty tuzemské scény.
titulka-1100x618.jpgCelá galerie 28 Zdroj: archiv Dominika Kouby

Dominik Kouba patří mezi největší současné talenty české drifterské scény. S touto stále ještě poměrně neobvyklou motoristickou disciplínou začal koketovat roku 2015, kdy se byl podívat na závody, aby následující rok odjezdil s růžovým BMW 325i E36 a několikrát se umístil na stupních vítěžů.

V roce 2017 pak přezbrojil na 4,4litrový osmiválec. V celkovém umístění Gymkahna PRO skočil třetí a v kategorii Semi-Pro pátý. Rok 2019 pak přinesl nově postavený motor s turbem, 630 koňmi a 900 Nm. Odchytli jsme Dominika na kus řeči.

V kolika letech jsi poprvé řídil auto?

Nepamatuji si přesně, jestli jsem řídil auto já, nebo auto řídilo mě. Bylo mi asi pět let, když jsem před barákem sedl do naší Škody 100 a odbrzdil ji z kopce. Řídil jsem skoro 20 metrů, než jsem projel sousedovic plotem.

Jaké bylo Tvoje první auto?

Prvním neoficiálním autem byl Citroën Xantia, bylo bez papírů a koupil jsem ho na tajňáka před rodiči. Utratil jsem za něj veškeré své úspory a nakonec mi ho stejně ukradli. Prvním oficiálním autem bylo BMW 316i E46.

Jaký je Tvůj automobilový sen na běžné ježdění?

Mám více vysněných aut, ale tím největším snem je BMW 2002ti. Díky dnešní ceně vozu to nejspíš opravdu zůstane jen sen.

Jak jsi se dostal zrovna k driftování?

Začalo to tuning srazy, kde jsem se účastnil hlavně sprintů. Po sezóně před zimou nás s kámošem napadlo pořídit si auto na blbnutí. První věc, kterou jsme na autě udělali, bylo zavaření diferenciálu, aby šel trhat asfalt.

Jenže tato slabá a levná auta měla svůj limit, takže když jsem v Německu objevil polepenou E36, musel jsem ji mít. Absolvovali jsme s ní pár amatérských rally závodů, na kterých jsme dělali hlavně show. Auto většinu času hrabalo a zatáčky jsme brali bokem. Tady se zrodila myšlenka zkusit drifty.

Zkoušel jsi i jiný motorsport než drifting?

Asi ve 13 letech jsem jezdil motocross, ale jen krajský přebor. Předjížděli mě 10leté děti, které měly mnohem silnější motorky a věnovaly se tomu už od mala. A já mám velkého soutěživého ducha, který tyto malé porážky nedával. Upustil jsem od toho a motorka se prodala. K závodění jsem se vrátil ve 22 letech. Začalo to sprinty na srazech, pak amatérské rally závody a skončil jsem u driftů.

Jak dlouho Ti trvalo, než jsi pochytil základy a uměl udržet drift?

Ještě než jsem měl řidičák, půjčovala mi máma Felicii na letišti. S přítelkyní jsme její babičce brali plechová víka od sudů, ve kterých měla pšenici pro slepice, a ty jsme dávali pod zadní kola Feldy. Ona se s nimi pak lehce klouzala po ploše. Už tehdy jsem zkoušel kroužit kolem pneumatik.

Od doby co mám řidičák, jsem vždy jezdil s BMW a tak nějak zkoušel, co zadokolka dělá na sněhu a vodě. Pak jsme koupili první auto na blbnutí, které jsme mohli trápit na suchém asfaltu. Myslím si, že to šlo vždycky tak nějak samo, po chvilce jsem chytil grif a zkoušel to pořád a stále dokola, než došly pneumatiky.

Kdo je Tvým závodním vzorem?

Nemám vyloženě svůj závodní vzor. Mám pár závodníků z ČR, kteří mě inspirují.

Kterého závodního úspěchu si nejvíce ceníš?

Každé umístění je pro mě vydřené a vážím si ho. Velkou radost mám z 1. místa na Nürburgring Drift Cup a z účasti na MS Gymkhana GRID, kde jsem se dokázal kvalifikovat do hlavního závodu.

Jaký je Tvůj sen, kam až to chceš s driftováním dotáhnout?

Na začátku jsem si přál udržet auto bokem a dojet tak do cíle. Po každém závodě jsem chtěl víc. Mít víc bodů a mít kratší čas. Letos už jsem v kategorii PRO – nejvyšší česká kategorie. Pokud auto bude sloužit, určitě bych si přál dostat se na mistrovství Evropy.

Popiš nám, s jakým autem aktuálně závodíš a jaké jsou jeho specifikace?

Již pátým rokem jezdím s BMW E36 Coupé z roku 1992 (ten dovezený polep z Německa). Prošlo mnoha evolucemi a s původním autem už má společné jen čelní okno a střechu. Auto pohání motor 4.4 V8 s turbem o výkonu 630 koní a 900 NM. Auto je odlehčené, vyrámované, speciální úpravy pro drifting, samosvorný diferenciál s 80% svorností, přední rejdy jak 60° a mnoho dalšího.

Jaký je Tvůj sen co se týče drifterského speciálu, který by jsi chtěl postavit?

Kdybych měl neomezený rozpočet, postavil bych si něco, co by karoserií vypadalo jako veterán, ale pod kapotou by bylo něco moderního, třeba V10 BMW S58, ale mám v hlavě víc bláznivých nápadů.

Máš nějakou veselou historku ze silnice nebo dopravní nehodu, o kterou by jsi se chtěl podělit?

Jednou v noci po cestě domů jsem vzal v Týně kruháč bokem. To jsem ale nevěděl, že hned za kruhovým objezdem stojí policie. Zastavili mě a dost mě potrápili. Nakonec mě nechali jet bez pokuty. Uhrál jsem to na uklouznutí, i když si myslím, že jim to bylo jasný.

Co aktuálně plánuješ a na jaké závody se chystáš?

Aktuálně je auto kompletně připravené na sezonu a jen čekáme, až se povolí všechna ta opatření spojená s Covid 19. Přišli jsme o 2/3 závodů, včetně těch zahraničních. Čekají nás pouze dva závody v Sosnové a jeden závod v Brně. Nikdo momentálně nevíme, jestli se něco dalšího ještě objeví. Chtěl bych ale absolvovat co nejvíce zahraničních závodů, pokud to finance a auto dovolí.

4.8.2020 8:01| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist