Úspěšně spustil novou značku. Vyzpovídali jsme ředitele SEATu a Cupry (rozhovor)

Vyzpovídali jsme Aleše Nováka, dlouholetého ředitele značky SEAT a nově také Cupra v České republice.
0036-1100x618.jpgCelá galerie 8 Zdroj: Cupra, Seat

Se značkou SEAT je coby její ředitel v České republice spjat již 10 let. Po vzniku samostatné značky Curpa se stal i jejím ředitelem. Pro Aleše Nováka jsou auta drogou, miluje je od malička a i proto vystudoval Technickou univerzitu v Liberci.

V auto branži pohybuje přes 25 let. Začínal u Renaultu, následně u IVG – SEAT, poté pokračoval u Fordu a v posledních 17 letech zakořenil u Porsche Holding Salzburg.

Nejprve v Porsche Inter Auto CZ jako Fleet Manager celé skupiny, následně jako ředitel dealerství Porsche Hradec Králové, posledních 10 let potom na pozici ředitele divize SEAT a Cupra v rámci Porsche Česká republika.

Jak těžké je spustit novou automobilovou značku na trh a jak vidí budoucnost spalovacích motorů?

SEAT a Cupra zaznamenaly navzdory celosvětovým problémům solidní rok 2021. Čím si vysvětlujete svůj úspěch?

Přes všechny těžkosti roku 2021 (pokračující COVID-19, problémy v dodávkách komponentů, atd.) se nám podařilo pokořit rekordní výsledek z roku 2017 a stanovit tak nový rekord 8 373 (z toho Cupra 643) předaných vozů zákazníkům!

Díky dosaženému výsledku jsme mezi jednotlivými značkami na trhu dle statistik SDA obsadili se značkou SEAT s přehledem skvělé 10. místo, posílili přítomnost mezi TOP 10 značkami na trhu a výrazně zvýšili tržní podíl přes 3 %!

V případě značky Cupra a jejího prvního, plně samostatného, roku jsme obsadili krásnou 26. pozici s tržním podílem 0,3 %! Uvedeným skvělým výsledkem jsme posílili naši pozici mezi značkami na českém trhu a vytvořili si tak kvalitní základ pro další pozitivní rozvoj obou našich značek nejen v roce 2022.

Mezi hlavními důvody, proč se nám v loňském roce dařilo, bych zmínil kvalitní a atraktivní produktové portfolio, neustále rostoucí zájem o značku Cupra, motivovanou dealerskou síť a skvěle sehraný tým SEAT a Cupra ČR, který těží z dlouhodobé spolupráce.

Zvládli jsme v minulosti již mnoho překážek, proto jsme možná byli oproti konkurenci připravenější na uvedené potíže a rychleji se adaptovali na nové podmínky.

Jak těžké je zavést na trh úplně novou značku, která nemá žádnou tradici. Navíc v tak konkurenčním prostředí, jako je automobilový průmysl?

V dnešní době není určitě jednoduché uvést na trhu zcela novou značku s ohledem na její úspěch a zejména ziskovost. Jsem velice rád, že značka Cupra se doposud mohla pyšnit pozitivním vývojem.

Přestože se jedná o novou značku, měla z čeho čerpat. A to jak z vlastních řad díky značce SEAT a kdysi vrcholnému sportovnímu stupni výbavy Cupra, tak díky zázemí celého koncernu VW.

V tomto směru má značka obrovskou výhodu oproti jiným novým značkám. Pevně věřím, že díky dalším plánovaným krokům se značka Cupra ještě více pozvedne a bude patřit v budoucnu mezi nejúspěšnější značky na trhu.

Jak vidíte budoucnost sportovních vozů ve světě, který stále méně přeje spalovacím motorům nebo rychlé jízdě?

Osobně bych si přál, aby tu s námi sportovní vozy byly co možná nejdéle. Na druhou stranu, jak jste již zmínil, uvedeným vozům není a asi v budoucnu nebude příliš přáno. V rámci trendu snižování emisí a nastupující elektromobility nebude mnoho prostoru pro tyto vozy.

Sportovní auta tu s námi určitě budou, ale rozhodně se nebude jednat o masové produkty. Přesto jsem stále optimistou a věřím, že zejména EU dopřeje i v budoucnu svým obyvatelům radost z jízdy sportovními vozy.

Jak do filozofie sportovní značky zapadá čistě elektrický model Born?

Na úvod bych chtěl upřesnit pozici značky Cupra na trhu. Již jsem zmiňoval, že název značky vychází z výbavového stupně Cupra (Cup Racing), který tu s námi byl od roku 1996. V případě značky SEAT se skutečně jednalo vždy o sportovní vozy s nejsilnějšími motorizacemi.

V případě samostatné značky Cupra je situace již odlišná. Snažíme se budovat a dále rozvíjet značku umístěnou mezi masovými značkami a vyloženě prémiovými značkami, která osloví zákazníky svým originálním designem, sportovním charakterem a radostí z jízdy uvedenými modely.

Budeme se snažit i v budoucnu nabízet široké spektrum modelů a různých druhů pohonů, abychom uspokojili pokud možno co největší množství potenciálních zákazníků.

Klasickým příkladem je model Formentor, který nabízíme od základní motorizace 1.5 TSI až po vrcholnou verzi VZ5 s pověstným pětiválcem od značky Audi.

U modelu Born se určitě nebavíme o sportovním voze v tom pravém slova smyslu, ale o spojení originálního designu, radosti z jízdy a ekologické provozu. V našem portfoliu budou jak modely s klasickými spalovacími motory, tak čisté elektromobily. Bude z čeho vybírat.

Motorsport je důležitou součástí DNA zančky Cupra. Aktuálně se účastníte seriálů Extreme E a Pure ETCR. Je budoucnost motorsportu u Cupry čistě elektrická?

V tomto směru nemám křišťálovou kouli. I v dnešní době se účastníme seriálů jak s benzínovými motory, tak s elektromotory. Uvidíme, co nám přinese budoucnost. Jako „petrolhead“ bych si přál vidět značku Cupra v motorsportu i se spalovacími motory.

Cupra Formentor VZ5 s exkluzivním pětiválcovým motorem 2.5 TFSI je tím nejlepším, co doposud značka stvořila. Máme to brát jako labutí píseň za spalovacími motory a rozlučku tím nejlepším, nebo naopak předzvěst dalších podobných vrcholných modelů?

Máte pravdu, v současné době je to skutečně to nejlepší, co je značka Cupra schopna nabídnout. Uvedený motor je jednoduše skvělý, silný s parádním zvukem. Není v dnešní době na trhu mnoho podobných vozů.

V předchozí odpovědi jsem zmiňoval tlaky na snižování emisí. Z tohoto důvodu se bavíme o omezené sérii vozů Formentor s pětiválcovým motorem 2.5 TFSI.

Nechci se opakovat, ale stále věřím, že toto není konečná, a i v budoucnu budeme schopni naše zákazníky uspokojit pořádnými motory s ryzím charakterem.

24.8.2022 7:59| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist