Test Cupra Ateca 2.0 TSI: Opravdu sportovní SUV?

SUV se sportovními ambicemi je na trhu velké množství, dokáže ale Cupra Ateca konečně být tím autem, které opravdu chytne za srdce?
img_0413-1100x618.jpgCelá galerie 18 Zdroj: Autoweb.cz

  • Dynamika 10

  • Chování na silnici 9

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 10

  • X-Factor 9

  • Celkové hodnocení 9.2

Když se před lety objevila zkratka SUV, hned se stala terčem posměchu kvůli slovu sportovní. Existují stroje, které jsou neskutečně rychlé, a to díky kouzlům inženýrů často i v zatáčkách, ale rozhodně žádného petrolheada nepřesvědčily o své sportovnosti.

Automobiloví výrobci to nicméně nepřestávají zkoušet a to včetně značek nově vytvořených. Dalším přírůstkem do rodiny výkonných aut s vyšším posezem je tak auto od značky, která se oddělila od Seatu a hned jako svůj první počin vytvořila zběsilého sourozence Škody Karoq.

Seat se rozhodl jméno své sportovní divize použít jako osamostatněnou značku, která by tak lépe vyjadřovala ambice být sportovnější a exkluzivnější, než „obyčejný“ Seat. A protože obliba SUV různých velikostí nepolevuje, pro vstup na trh si vybral právě model Ateca.

Výsledek není bez chyb, ale rozhodně zasluhuje pozornost. Výkon 300 koní, čtyřkolka s tvrdošíjně nepřetáčivým chováním, tvrdší, ale dobře naladěný podvozek a příjemné řízení slibují, že se za volantem tohoto auta nebudete nudit. Pro mě, jako odpůrce automatických převodovek, je největší problém auta právě převodovka.

V automatickém módu samozřejmě řadí DSG podle svého, ale dělá to i v manuálním režimu. Speciálně o stupeň výš řadí nečekaně brzy a výsledek je, že ve chvíli, kdy zmáčknete pravé pádlo pod volantem pro přeřazení nahoru, převodovka už řadí sama a vy tak nevíte, jestli rovnou hodí o další stupeň dál.

Za celý týden jsem si na to nezvykl, a je to hodně otravné. Stejně jako když si před zatáčkou potřebujete připravit rychlost na správný průjezd a převodovka nezareaguje rychle, jak je potřeba, a do zatáčky tak vjíždíte v podstatě na neutrál. A potom to pořádně cukne.

Hodně mě bavil motor. Seatu se podařilo přeplňovaný dvoulitr naladit na hodnoty 300 koní a 400 Nm (v rozsahu 2 000 až 5 200 ot./min.) a hlavně s nečekaně lineárním průběhem výkonu a také s jen nepatrnou prodlevou na povel od plynového pedálu. Po dlouhé době je to zase motor, kde nemusíte před předjížděním počítat do tří, ale prostě počkat na správný okamžik a jet.

Ostatně hodnota zrychlení z 0 na 100 za 5,2 sekundy je výmluvná. Ovšem stejně výmluvná je pak spotřeba, která ukazuje dlouhodobou hodnotu 12,2 litru. Na druhou stranu při běžné (ale v žádném případě nudné) jízdě mimo dálnice a města jsem jezdil za 9,5 litru na 100 km.

Z hlediska jízdních vlastností není moc co vytknout. I přes vyšší posez se auto naklání přijatelně, volant od přední nápravy odezvu dostává a hlavně díky gripu čtyřkolky je projíždění zatáček radost. A příjemné je, že podvozek není nějak nesmyslně tvrdý.

Plusové body pak mají brzdy Brembo za pořádně tučný příplatek 64 900 korun s předními kotouči o průměru 370 mm, které skutečně brzdí. A ještě musím pochválit to, že vývojáři nepodlehli módnímu trendu udělat řízení ve sportovních režimech tvrdé místo citlivého. Nefungovalo to v žádném autě, které jsme kdy testovali a u Seatu to evidentně vědí.

Pocit ne úplné jistoty ve mně vzbuzovala jen jízda na mokru, při vyšších rychlostech V tu chvíli se kombinace vyšší stavby a poměrně krátkého rozvoru projevovala tak, že nebylo snadné maximální rychlost odhadnout správně. A můj šálek kávy není ani posez v autě, kdy nohy místo před sebou máte ohnuté v kolenou a lýtka směřují dolů. Připadal jsem si jak v kině.

V interiéru je samozřejmě všechno povědomé, přibyl jízdní režim Cupra a velké logo na volantu. Milovníkům technologií se bude líbit displej s úhlopříčkou 10,2 palců v místě přístrojového štítu. Nabízí několik módů zobrazení včetně opravdu klasických budíků a docela velký rozsah nastavení.

To samé platí i pro displej infotainmentu, kde si kromě standardních funkcí můžete zvolit jak módy zobrazení hodnot souvisejících s jízdou, tak pak ještě pro každý zvlášť konkrétní parametry. Ovládání je stejné jako v ostatních Seatech, tzn. kombinace dotykového displeje a klasických tlačítek a především dvou otočných knoflíků.

Cupra Ateca je rychlá, pěkně vyrobená a v našem případě i hezky vybavená, a díky charakteristice motoru ji lze skvěle používat jako auto na denní i zábavné ježdění. Že by se jí ovšem povedlo změnit status quo a dokázat, že sportovní ve spojení s SUV není oxymorón? Tak napůl.

26.11.2019 12:00| autor: Jiří Kotyk

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist