Test Cupra Ateca 2.0 TSI: Opravdu sportovní SUV?

SUV se sportovními ambicemi je na trhu velké množství, dokáže ale Cupra Ateca konečně být tím autem, které opravdu chytne za srdce?
img_0413-1100x618.jpgCelá galerie 18 Zdroj: Autoweb.cz

  • Dynamika 10

  • Chování na silnici 9

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 10

  • X-Factor 9

  • Celkové hodnocení 9.2

Když se před lety objevila zkratka SUV, hned se stala terčem posměchu kvůli slovu sportovní. Existují stroje, které jsou neskutečně rychlé, a to díky kouzlům inženýrů často i v zatáčkách, ale rozhodně žádného petrolheada nepřesvědčily o své sportovnosti.

Automobiloví výrobci to nicméně nepřestávají zkoušet a to včetně značek nově vytvořených. Dalším přírůstkem do rodiny výkonných aut s vyšším posezem je tak auto od značky, která se oddělila od Seatu a hned jako svůj první počin vytvořila zběsilého sourozence Škody Karoq.

Seat se rozhodl jméno své sportovní divize použít jako osamostatněnou značku, která by tak lépe vyjadřovala ambice být sportovnější a exkluzivnější, než „obyčejný“ Seat. A protože obliba SUV různých velikostí nepolevuje, pro vstup na trh si vybral právě model Ateca.

Výsledek není bez chyb, ale rozhodně zasluhuje pozornost. Výkon 300 koní, čtyřkolka s tvrdošíjně nepřetáčivým chováním, tvrdší, ale dobře naladěný podvozek a příjemné řízení slibují, že se za volantem tohoto auta nebudete nudit. Pro mě, jako odpůrce automatických převodovek, je největší problém auta právě převodovka.

V automatickém módu samozřejmě řadí DSG podle svého, ale dělá to i v manuálním režimu. Speciálně o stupeň výš řadí nečekaně brzy a výsledek je, že ve chvíli, kdy zmáčknete pravé pádlo pod volantem pro přeřazení nahoru, převodovka už řadí sama a vy tak nevíte, jestli rovnou hodí o další stupeň dál.

Za celý týden jsem si na to nezvykl, a je to hodně otravné. Stejně jako když si před zatáčkou potřebujete připravit rychlost na správný průjezd a převodovka nezareaguje rychle, jak je potřeba, a do zatáčky tak vjíždíte v podstatě na neutrál. A potom to pořádně cukne.

Hodně mě bavil motor. Seatu se podařilo přeplňovaný dvoulitr naladit na hodnoty 300 koní a 400 Nm (v rozsahu 2 000 až 5 200 ot./min.) a hlavně s nečekaně lineárním průběhem výkonu a také s jen nepatrnou prodlevou na povel od plynového pedálu. Po dlouhé době je to zase motor, kde nemusíte před předjížděním počítat do tří, ale prostě počkat na správný okamžik a jet.

Ostatně hodnota zrychlení z 0 na 100 za 5,2 sekundy je výmluvná. Ovšem stejně výmluvná je pak spotřeba, která ukazuje dlouhodobou hodnotu 12,2 litru. Na druhou stranu při běžné (ale v žádném případě nudné) jízdě mimo dálnice a města jsem jezdil za 9,5 litru na 100 km.

Z hlediska jízdních vlastností není moc co vytknout. I přes vyšší posez se auto naklání přijatelně, volant od přední nápravy odezvu dostává a hlavně díky gripu čtyřkolky je projíždění zatáček radost. A příjemné je, že podvozek není nějak nesmyslně tvrdý.

Plusové body pak mají brzdy Brembo za pořádně tučný příplatek 64 900 korun s předními kotouči o průměru 370 mm, které skutečně brzdí. A ještě musím pochválit to, že vývojáři nepodlehli módnímu trendu udělat řízení ve sportovních režimech tvrdé místo citlivého. Nefungovalo to v žádném autě, které jsme kdy testovali a u Seatu to evidentně vědí.

Pocit ne úplné jistoty ve mně vzbuzovala jen jízda na mokru, při vyšších rychlostech V tu chvíli se kombinace vyšší stavby a poměrně krátkého rozvoru projevovala tak, že nebylo snadné maximální rychlost odhadnout správně. A můj šálek kávy není ani posez v autě, kdy nohy místo před sebou máte ohnuté v kolenou a lýtka směřují dolů. Připadal jsem si jak v kině.

V interiéru je samozřejmě všechno povědomé, přibyl jízdní režim Cupra a velké logo na volantu. Milovníkům technologií se bude líbit displej s úhlopříčkou 10,2 palců v místě přístrojového štítu. Nabízí několik módů zobrazení včetně opravdu klasických budíků a docela velký rozsah nastavení.

To samé platí i pro displej infotainmentu, kde si kromě standardních funkcí můžete zvolit jak módy zobrazení hodnot souvisejících s jízdou, tak pak ještě pro každý zvlášť konkrétní parametry. Ovládání je stejné jako v ostatních Seatech, tzn. kombinace dotykového displeje a klasických tlačítek a především dvou otočných knoflíků.

Cupra Ateca je rychlá, pěkně vyrobená a v našem případě i hezky vybavená, a díky charakteristice motoru ji lze skvěle používat jako auto na denní i zábavné ježdění. Že by se jí ovšem povedlo změnit status quo a dokázat, že sportovní ve spojení s SUV není oxymorón? Tak napůl.

26.11.2019 12:00| autor: Jiří Kotyk

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist