Test Seat Ibiza FR 1.0 TGI: Šikovné auto na CNG, které potřebuje zvyk

Seat Ibiza s litrovým tříválcem na CNG je nejslabší motorizací v nabídce. Otestovali jsme jej a zjistili jsme, jak se s ním jezdí.
img_7449-1100x618.jpg Zdroj: Autoweb.cz

  • Dynamika 7

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 9

  • Praktičnost 7

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 7.8

Seat se v posledních letech soustředí hlavně na sportovně-užitkové vozy, které se v Evropě těší obrovské oblibě, ale na tradiční modely nezanevřel. Nejnovější generace populární Ibizy se představila už v roce 2017, ale stále vypadá, jako by se představila už včera.

Kompaktní hatchback Seat Ibiza je sourozencem koncernových modelů Volkswagen Polo, Škoda Fabia či Audi A1 a v roce 2017 šlo o první malý model koncernu Volkswagen s moderní podvozkovou platformou MQB A0. Už na první pohled lze snadno poznat, čím se inspirovali designéři Ibizy – větším Leonem. Ibiza zepředu skutečně vypadá jako zmenšený Leon, hlavně podle rozložení masky chladiče a předních světlometů, ale zezadu naopak připomíná Volkswagen Polo.

Námi testovaný červený exemplář je navíc vybavený sportovním balíčkem FR. Ten je snadno rozpoznatelný podle sportovních nárazníků, černých doplňků a stylingu karoserie a sedmnáctipalcových kol. V interiéru se objevil sportovní multifunkční volant se znakem FR a pohodlná sportovně střižená sedadla. Seat Ibiza ale zaujme hlavně tím, že je malým autem s překvapivě velkým interiérem.

Nejnovější generace Ibizy je oproti předchůdci o 2 milimetry kratší, o 87 milimetrů širší a o milimetr nižší. To ale ničemu nevadí, protože s novou platformou si Ibiza s rozvorem delším o 95 milimetrů polepšila výrazně prostornějším interiérem, zvláště v zadní polovině. Na zadní sedadla se docela pohodlně usadí i pasažéři vyššího vzrůstu, ale menší zadní dveře trochu komplikují nastupování a vystupování. Ibiza se může pochlubit zavazadlovým prostorem o 355 litrech, který je o 25 litrů větší než ve Škodě Fabii.

Seat Ibiza se v současnosti nabízí ve třech motorizacích. Nejsilnějším motorem je zážehový tříválec 1.0 TSI o 115 koních, vznětovou jednotku zastupuje čtyřválec 1.6 TDI o 95 koních a nejzelenějším motorem je tříválec 1.0 TGI o 90 koních, který pracuje se stlačeným zemním plynem (CNG) a benzinem. Právě poslední zmíněnou motorizaci, která je nejméně častou volbou zákazníků, jsme si vypůjčili do týdenního redakčního testu.

Sportovně vypadající Ibiza s výbavou FR evokuje svižnější dynamiku, ale skutečnost může být zklamáním. Přeplňovaný tříválec o 90 koních a 160 newtonmetrech je při rozjezdu a v nízkých otáčkách velmi slabý a ochotněji táhne až při plném plnícím tlaku v 1 800–3 800 otáčkách za minutu. I když většinu řidičů odradí otupělým rozjezdem, ve středním pásmu je dostatečně silný a pružný pro klidnou jízdu ve městě.

Ibiza 1.0 TGI ovšem není o závodění na semaforech, ale hlavně o nízkých provozních nákladech. Plynová nádrž pojme 13,8 kilogramu stlačeného zemního plynu a malá záložní palivová nádrž pojme 9 litrů benzinu. Při ekonomické jízdě vystačí kombinace obou paliv na přibližně 450 kilometrů, přičemž dojezd jen na plyn dosahuje přibližně 300 kilometrů. Typ paliva, který motor zrovna spaluje, se navíc odráží na jízdních vlastnostech, protože při jízdě na CNG je nárůst točivého momentu výrazně pozvolnější.

Čtěte také: Test Opel Astra 1.2 Turbo: Především normální auto

Slaboučký tříválec si bohužel nerozumí se zpřevodováním šestistupňového manuálu, se kterým se motorizace 1.0 TGI prodává. Jednotlivé převody jsou pro nízký výkon motoru zbytečně dlouhé, a pokud plynovou motorizaci upřednostníte před běžným benzinem nebo turbodieselem, připravte se na časté podřazování. Jízda na trojku při čtyřicítce znamená, že je motor podtočený pod 2 000 otáček za minutu, ale při silnějším přidání plynu se ochotně posbírá. Největší problém zpřevodování se projevuje při jízdě v koloně, kdy se motor při letmém rozjezdu z 15–20 km/h na dvojku dusí a nejlepším řešením je podřazení až na jedničku.

Motor je opravdu dobře odhlučněný a největší hluk při jízdě uslyšíte od slaběji odhlučněných kol. Podvozek je hodně tuhý a na větších výmolech občas přenáší rány do kabiny, ale nemůžeme o něm tvrdit, že by byl nepohodlný. I se sedmnáctipalcovými koly, která lze na poměry malých aut považovat za docela velká, je při jízdě ve městě dostatečně komfortní. Jízdní vlastnosti nejvíce oceníte na okreskách, protože Ibiza je hravá, netrpí nedotáčivostí a s malými rozměry umí být i zábavná.

Seat Ibiza s motorizací 1.0 TGI je vcelku šikovné auto, jež při práci s motorem vyžaduje zvyk, ale jeho největší nevýhodou je vysoká cena. Základní cena Ibizy na CNG ve výbavě Reference začíná od 372 900 Kč a testovaná vrcholná výbava FR stojí od 417 900 Kč, ale ani ta není ve standardu vybavena navigačním systémem a dalším šikovným příslušenstvím. S dalšími příplatky pak může cena vystoupat i na půl milionu korun, se kterými začíná být Ibiza trochu drahá.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový tříválec
PalivoCNG + benzin
Plněníturbodmychadlo
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)999 cm3
Kompresní poměr10,5:1
Vrtání x zdvih (mm)74,5 x 76,4 mm
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)66 kW/90 koní v 4 000-5 500 ot./min.
Točivý moment (Nm)160 Nm v 1 800-3 800 ot./min.
Nejvyšší rychlost (km/h)180 km/h
Spotřeba paliva (l/100 km)5,1 l/100km (kombinovaná)
Objem nádrže (l)13,8 kg (CNG) + 9l (benzin)
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4 059 mm
Šířka (mm)1 780 mm
Výška (mm)1 444 mm
Rozvor náprav (mm)2 564 mm
Provozní hmotnost (kg)1 164 mm
Zavazadlový prostor (l)355 l
28.4.2020 12:06| autor: Lukáš Volšický | zdroj: Autoweb.cz

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist