Seat Leon ST 1.5 TGI: Na plný plyn

img_8456-1100x618.jpg Zdroj: Autoweb.cz

Ještě tak před patnácti lety, když se u nás řeklo „auto na plyn“, naprosté většině lidí naskočilo LPG, tedy zkapalnělý propan-butan. A díky hodně divokým pokusům z počátku devadesátých let se každému pamětníkovi hned v hlavě rozsvítí varovná kontrolka. Jenže doby se mění a i k nám se postupně začala dostávat daleko sofistikovaněji upravená auta na plyn, tentokrát ovšem spalující ten zemní, který se v nádržích uchovává ve stlačeném stavu, pro což se používá zkratka CNG.

A tím sofistikovaná myslím, že je pro použití tohoto paliva upravili rovnou výrobci a ne v lepším případě profesionální dílna, v horším kutil domácí. Právě autem, které na pohon na CNG připravila přímo automobilka a má už poměrně dlouhou tradici, je Seat Leon s motorem 1.5 TGI.

Konkrétně se jedná o čtyřválec o objemu 1,5 litru s parametry 96 kW a 200 Nm. V rámci koncernu jej používá i Škoda ve své Octavii G-Tec a stejně tak obě další hlavní značky. Motor je přeplňovaný turbodmychadlem s variabilním nastavením lopatek a systém je nastavený tak, že dokud nejsou nádrže na CNG prázdné, spaluje plyn a poté automaticky přepne na rezervu v podobě 9litrové nádrže na benzin.

To poznáte pouze tak, že zhasne zelená kontrolka CNG a naopak se rozsvítí varovný vykřičník. I když mám k motoru drobné výtky z hlediska reakce na plyn (nutno poznamenat, že jsem s autem jezdil při teplotách kolem 35 °C, což turbomotorům nedělá úplně dobře), ekonomika provozu je fenomenální. Nejvíc mě fascinovalo, když jsem si na displeji palubního počítače zobrazil okamžitou spotřebu a díval se, co s ní udělá přidávání plynu. Na šestku při 130 km/h znamenal plný plyn něco přes 8 kg CNG/100 km. Zkuste někdy podobný test s benzinovým autem.

Konstantní jízda 150 km/h pak byla za 4,5 kg/100 km. Při ceně 26 Kč za kg u pumpy to znamená náklady na palivo při takto svižném dálničním přesunu 1,17 Kč/km. Abyste se na stejnou hodnotu dostali s naftovým autem, muselo by si vystačit s 3,5 litru. A při mé běžné trochu divočejší jízdě po městě se motor spokojil s maximálně šesti kilogramy.

Jediné dvě věci, které zaznamenáte ve srovnání s benzinovým autem, tak jsou zmíněná větší prodleva v reakci na sešlápnutí plynového pedálu a slyšitelné cvaknutí tlakového ventilu u plynové nádrže při zapnutí zapalování. A pak to, že tankování plynu je přece jen trochu komplikovanější než benzinu.

Jako auto je Seat Leon velice příjemné na řízení, ve spoustě ohledů mile konzervativní a bohužel trpí tím, že je v rámci koncernu Seat levnější značka. U mě zabodoval možností nastavit si polohu sedačky a volantu téměř do rallyové pozice, to umí opravdu málo značek. Další plus je ovládání klimatizace a topení pěkně postaru, třemi otočnými ovladači a několika tlačítky. A jsou přesně tam, kde je budete hledat. Stejně tak tlačítka na volantu jsou pochopitelná a zbytečně nerozptylují.

Díky tomu, že auto bylo v manuálu, vtažení řidiče do hry uměl Leon na úrovni těch nejlepších. K naprosté dokonalosti by to chtělo lepší zpětnou vazbu do volantu od přední nápravy. A možná ještě větší ochotu k přetáčivému smyku, ale to je obecně věc, které se dnes automobilky děsí. Na druhou stranu mě Leon ohromil netečností při průjezdu podélného hupu. Mám jednu testovací levotočivou zatáčku, ve které je podélná prohlubeň, a když jí projíždíte s autem na jeho rychlostním limitu, je poučné sledovat chování.

Leon si nejenže nesedl na dorazy tlumičů, takže se vše obešlo bez nepříjemného zvukového doprovodu, ale hlavně nebylo vůbec, naprosto vůbec potřeba jakkoliv korigovat volantem. Bohužel instalace tzv. asistentů se nevyhnula ani tomuto autu a jednou jsem si díky nim prožil horkou chvilku při dojíždění k semaforu, kdy auta přede mnou se už rozjížděla, nicméně „asistent“ situaci vyhodnotil jako nevyhnutelnou nehodu a Leon naplno zabrzdil – což překvapilo mě i řidiče za mnou. Co nás překvapilo ještě víc, že několik vteřin nebylo jak se zase rozjet, protože auto bylo pořád zabrzděné.

Seat Leon ST v této konfiguraci, tedy s pohonem na CNG s manuální převodovkou  aktuálně stojí 579 900 korun a proti stejně výkonnému benzinovému motoru je tak o přesně 40 tisíc dražší. A i vzhledem k tomu, že plynové verze aut v rámci koncernu nevykazují velkou poruchovost, větší prvotní investice rozhodně smysl dává. Za ty peníze dostanete dobré auto, se kterým můžete jezdit jako s každým jiným, jen zpočátku nebudete věřit částce při placení u pumpy.

10.7.2019 2:00| autor: Jiří Kotyk

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist